Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-13, 09:51
  #49
Medlem
Okej, tack igen för all hjälp som ni har gett mig, det uppskattas! Jag har förresten en fråga om att förenkla uttryck, har jag tänkt rätt här?

5x + 3 - 2x - 8

Minuset är framför 2x, så jag byter plats på - 2x och + 3 och subtraherar 5x med 2x:

5x - 2x = 3x

Sen så flyttar jag 8 till där 2x var förut och + 3 längst fram i ledet:

8 + 3 = 11

Vilket ger mig svaret: 3x - 11
__________________
Senast redigerad av Kev88 2018-07-13 kl. 09:56.
Citera
2018-07-13, 10:00
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Okej, tack igen för all hjälp som ni har gett mig, det uppskattas! Jag har förresten en fråga om att förenkla uttryck, har jag tänkt rätt här?

5x + 3 - 2x - 8

Minuset är framför 2x, så jag byter plats på - 2x och + 3 och subtraherar 5x med 2x:

5x - 2x = 3x

Sen så flyttar jag 8 till där 2x var förut och + 3 längst fram i ledet:

8 + 3 = 11

Vilket ger mig svaret: 3x - 11


Jag förstår verkligen inte hur du tänker för att komma fram till svaret då får fram, som dessutom är fel.

5x + 3 - 2x - 8
5x - 2x -8 +3 (jag flyttar om termerna lite)
3x -5 (jag slår ihop likadana termer, varpå det inte går att förenkla mer)
Citera
2018-07-13, 10:32
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag förstår verkligen inte hur du tänker för att komma fram till svaret då får fram, som dessutom är fel.

5x + 3 - 2x - 8
5x - 2x -8 +3 (jag flyttar om termerna lite)
3x -5 (jag slår ihop likadana termer, varpå det inte går att förenkla mer)

Haha inte jag heller, man kan kortfattat säga att jag suger på algebra Jag ger sällan upp, men jag hoppar av min kurs nu och håller tummar och tår för att det inte kommer att vara någon nämnvärd mängd algebra i min kommande yrkesutbildning som CNC-operatör.
Tack igen för er hjälp och tålamod!
__________________
Senast redigerad av Kev88 2018-07-13 kl. 10:36.
Citera
2018-07-13, 12:20
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Haha inte jag heller, man kan kortfattat säga att jag suger på algebra Jag ger sällan upp, men jag hoppar av min kurs nu och håller tummar och tår för att det inte kommer att vara någon nämnvärd mängd algebra i min kommande yrkesutbildning som CNC-operatör.
Tack igen för er hjälp och tålamod!

Om det är samma kursförfattare för CNC-utbildningen som för VUX2 blir det ett intressant yrkesliv för dig...

CNC är mängder med räkning, såvida det inte är en ap-position där du endast skall se till så att materialet matas in kontinuerligt i CNC-maskinen. Ett misstag på en bråkdel av en millimeter kan kosta stora belopp beroende på vilka arbetsuppgifter som CNC-maskinen gör. Man får hoppas att CAD-ritaren har gått en annan kurs än VUX2...
Citera
2018-07-13, 14:31
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
CNC är mängder med räkning, såvida det inte är en ap-position där du endast skall se till så att materialet matas in kontinuerligt i CNC-maskinen. Ett misstag på en bråkdel av en millimeter kan kosta stora belopp beroende på vilka arbetsuppgifter som CNC-maskinen gör. Man får hoppas att CAD-ritaren har gått en annan kurs än VUX2...

Så länge det inte är ekvationer som jag har skrivit i denna tråden eller svårare så är det lugnt, och det verkar det inte vara enligt en vän som jobbar med det, han sa även att de har program som räknar ut det mesta åt dem.
Jag kommer dock att behöva lära mig trigonometri under kursen om jag har uppfattat det rätt, så jag får se hur det går.
__________________
Senast redigerad av Kev88 2018-07-13 kl. 14:34.
Citera
2018-07-14, 09:05
  #54
Medlem
En sista fråga, skulle någon kunna lösa denna ekvationen steg för steg genom att göra samma sak på båda sidor i varje steg (som det har sagts i tråden att man ska göra) tills det bara är x = siffra kvar?

x + 8 = 3x - 6

Jag kan lösa ekvationen, men inte genom att göra samma sak på båda sidor, exempel:

6 + 8 = 3x - x = flyttar x till höger led och siffra till vänster, vilket jag antar klassas som samma sak (flyttning = flyttning), men sen så ser jag inte hur jag kan göra samma sak på båda leden för att få fram vad x är då jag måste göra såhär för det, alltså addera på vänster led och subtrahera på höger, vilket inte är samma sak.

14 = 2x
14 / 2 = 7
x = 7
__________________
Senast redigerad av Kev88 2018-07-14 kl. 09:15.
Citera
2018-07-14, 14:24
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
En sista fråga, skulle någon kunna lösa denna ekvationen steg för steg genom att göra samma sak på båda sidor i varje steg (som det har sagts i tråden att man ska göra) tills det bara är x = siffra kvar?

x + 8 = 3x - 6

Jag kan lösa ekvationen, men inte genom att göra samma sak på båda sidor, exempel:

6 + 8 = 3x - x = flyttar x till höger led och siffra till vänster, vilket jag antar klassas som samma sak (flyttning = flyttning), men sen så ser jag inte hur jag kan göra samma sak på båda leden för att få fram vad x är då jag måste göra såhär för det, alltså addera på vänster led och subtrahera på höger, vilket inte är samma sak.

14 = 2x
14 / 2 = 7
x = 7

När du kommit fram till 6 + 8 = 3x - x ska du förenkla båda leden så som du gjort, det finns inget annat sätt. Att börja addera eller subtrahera saker på båda sidorna skulle ju bara leda till att du går längre bort från lösningen igen. Efter att du förenklat till 14 = 2x gör du ju samma sak på båda sidorna, det vill säga delar med 2.
Citera
2018-07-14, 18:31
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
14 = 2x
14 / 2 = 7
x = 7

När du kommit fram till 2x = 14 så delar du båda sidor med två:

2x/2 = 14/2
x=7

Observera att jag bytte plats på båda leden i min första rad. Men eftersom jag bytte plats på allt i båda leden stämmer likheten fortfarande: om a = b så måste b = a också gälla.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback