Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 20:37
  #13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Toyota Landcruiser eller systermodellen Lexus LX.
Citera
2018-07-10, 22:27
  #14
Medlem
Skattebrotts avatar
Både långfärdskomfort och terrängkörningsegenskaper - låter ju som Range Rover! Eller motsvarande modell från Cadillac.

Själv skulle jag dock välja en Land Rover Freelander generation 2 från typ 2005, eftersom jag har fixerat mig vid dess utseende. Sjukt snygg! Men ingen bra bil. Enormt svårt att hitta ett välskött exemplar, och man måste välja TD4-motorn eftersom KV6 är enormt ömtålig.
Citera
2018-07-10, 22:33
  #15
Medlem
Kristallklart en MB Geländewagen med alla options
Citera
2018-07-11, 09:19
  #16
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
själv var inne på en Lada Niva med alla tänkbara reservdelar i baksätet

Min erfarenhet är att den trivs bäst i hastigheter runt 80, lite beroende på vilka däck man har också. Men om planerar max 40-60mil/dag kanske det funkar.
Citera
2018-07-11, 14:24
  #17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Min erfarenhet är att den trivs bäst i hastigheter runt 80, lite beroende på vilka däck man har också. Men om planerar max 40-60mil/dag kanske det funkar.

Inte för den helt saknar elektronik men får en känsla av att det är en bil som är lättare ett fixa/en "jerry-rig" om man inte enbart skall åka på fina asfalterade vägar utan lite mer fågelvägen under vissa sträckor. Och möjligheten till 4wd (eller är låst till 4wd?) gör den ännu lättare.
Men drar säkert mer bensin än andra och går kanske sönder mer...

Jaja en sådan där Suzuki jeep kanske?
Citera
2018-07-11, 15:06
  #18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Lada Niva är för amatörer, vill du vara hardcore så är det UAZ Hunter som gäller.
https://i.pinimg.com/originals/d6/27...3959a8a465.jpg

Men har du inget pristak och vill ha bästa kombinationen av tillförlitlighet, komfort och framkomlighet så finns knappast något annat än Land Cruiser. Möjligen Mercedes G-wagen då...
Citera
2018-07-11, 21:20
  #19
Medlem
nittontrettons avatar
Toyota Landcruiser . Alternativt en Toyota Hilux med en camper på flaket så kan du sova där
Citera
2018-07-13, 05:13
  #20
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inte för den helt saknar elektronik men får en känsla av att det är en bil som är lättare ett fixa/en "jerry-rig" om man inte enbart skall åka på fina asfalterade vägar utan lite mer fågelvägen under vissa sträckor. Och möjligheten till 4wd (eller är låst till 4wd?) gör den ännu lättare.
Men drar säkert mer bensin än andra och går kanske sönder mer...

Jaja en sådan där Suzuki jeep kanske?

Nivan har permanent 4WD och iallafall förgasarmodellerna hade ingen som helst elektronik det var brytarspetsar och mekanisk bensinpump som hämtar från en 50-talsbil.

De hade också en hel verktygssats som original med luftpump och allt.
Citera
2018-07-13, 13:39
  #21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inte för den helt saknar elektronik men får en känsla av att det är en bil som är lättare ett fixa/en "jerry-rig" om man inte enbart skall åka på fina asfalterade vägar utan lite mer fågelvägen under vissa sträckor. Och möjligheten till 4wd (eller är låst till 4wd?) gör den ännu lättare.
Men drar säkert mer bensin än andra och går kanske sönder mer...

Jaja en sådan där Suzuki jeep kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nivan har permanent 4WD och iallafall förgasarmodellerna hade ingen som helst elektronik det var brytarspetsar och mekanisk bensinpump som hämtar från en 50-talsbil.

De hade också en hel verktygssats som original med luftpump och allt.

Problemet är väl komforten då - att ligga 100+ långfärdsmil på motorväg - i motorvägshastighet - med en sådan är vadskavisäga... mindre njutbart.
Citera
2018-07-13, 14:45
  #22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är väl komforten då - att ligga 100+ långfärdsmil på motorväg - i motorvägshastighet - med en sådan är vadskavisäga... mindre njutbart.

Nej det är troligen inte speciellt njutbart men som jag tänker mig så skall bilen vara ganska lätt och meka med och när skiten går sönder skall närmaste bonde i alla fall ha något som man kan fixa den med för att köra vidare typ osv. Det är min tanke angående en äventyrsbil, där du troligen får köra många mil grusväg och utan större civilisationer.

Men det finns säkerligen många andra bilar som är bättre och lätt meckade.
Citera
2018-07-13, 16:51
  #23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske inte riktigt vad trådskaparen tänkte på.

Äventyrsbil var något jag och ett par kompisar skaffade.
Vi köpte en bil för ett par tusenlappar, och gav oss iväg, på vinst och förlust.

En Saab V4 tog oss till Italien, och hem.
Citera
2018-07-13, 17:07
  #24
Medlem
Ford Explorer från 90-talet eller Jeep Wrangler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback