Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 14:40
  #1
Medlem
Vid mätning av ljudnivån 10 m från en jumbojet fick man värdet 110 dB.
Vilken ljudnivå skulle man få om man mätte 1 km från jumbojeten? Man kan anta att
jumbojeten är en punktformig ljudkälla som strålar ut ljudet lika mycket i alla riktningar.

Först behöver vi räkna ut effekten på den strålande punkten P med följande formel:
I=P/4pir
Men både I och P är okänt nu. Med samma formel får vi därefter ljudintensiteten på avståndet 1 km. När man fått det kan kan beräkna ljudnivån med en annan formel som lyder L=10lg I/Io

Vi börjar med att få fram ljudintensiteten när ljudnivån är 110 dB med denna formel L=10lg I/Io.

L=ljudnivå och I=ljudintensitet

Då lägger vi in följande värden:
110dB=10lg I/10-12
I=?

Sedan när man fått I så räknar vi ut P
P=4pi10*I

När man fått P så räknar man ut I för radien 1 km och sedan lägger man in I denna formel

L=10lg I/Io



Om det jag har gjort ovan är rätt så är det som återstår är att räkna ut och jag kan inte räkna ut ekvation med lg..
Citera
2018-07-03, 14:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackraswede
L=10lg I/Io[/i]


Om det jag har gjort ovan är rätt så är det som återstår är att räkna ut och jag kan inte räkna ut ekvation med lg..
Varför inte?

log_a x = y
a^(log_a x) = a^y
x=a^y

Nu vet jag inte exakt vilken logaritm som avses, men jag har för mig att det brukar vara 10-logaritmen när man skriver lg. I så fall byter du ut a mot 10.
Citera
2018-07-03, 14:59
  #3
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Varför inte?

log_a x = y
a^(log_a x) = a^y
x=a^y

Nu vet jag inte exakt vilken logaritm som avses, men jag har för mig att det brukar vara 10-logaritmen när man skriver lg. I så fall byter du ut a mot 10.

Rätt
Citera
2018-07-03, 16:08
  #4
Medlem
Men själva uppgiften då har jag tänkt rätt?
Citera
2018-07-04, 19:19
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligat rubriken.

TS, när du startar en tråd, se då till att rubriken förklarar vad uppgiften handlar om.

/Mod
Citera
2018-07-07, 19:20
  #6
Medlem
fermions avatar
Eller så resonerar man fysiskt:
Avståndet är 100 ggr större och ljudintensiteten är omvänt proportionell mot avståndet i kvadrat, alltså är ljudintensiteten 100**2 svagare. 100**2 = 10000 dvs 10**4 svagare.
Ljudnivån är en 10-logaritmisk storhet, där 10 dB motsvarar en faktor 10 och ljudintensiteten har sjunkit med 4 faktorer 10, alltså har ljudnivån sjunkit 40 dB. 110-40 = 70
Svar 70 dB
Citera
2018-10-19, 15:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackraswede
Vid mätning av ljudnivån 10 m från en jumbojet fick man värdet 110 dB.
Vilken ljudnivå skulle man få om man mätte 1 km från jumbojeten? Man kan anta att
jumbojeten är en punktformig ljudkälla som strålar ut ljudet lika mycket i alla riktningar.

Först behöver vi räkna ut effekten på den strålande punkten P med följande formel:
I=P/4pir
Men både I och P är okänt nu. Med samma formel får vi därefter ljudintensiteten på avståndet 1 km. När man fått det kan kan beräkna ljudnivån med en annan formel som lyder L=10lg I/Io

Vi börjar med att få fram ljudintensiteten när ljudnivån är 110 dB med denna formel L=10lg I/Io.

L=ljudnivå och I=ljudintensitet

Då lägger vi in följande värden:
110dB=10lg I/10-12
I=?

Sedan när man fått I så räknar vi ut P
P=4pi10*I

När man fått P så räknar man ut I för radien 1 km och sedan lägger man in I denna formel

L=10lg I/Io



Om det jag har gjort ovan är rätt så är det som återstår är att räkna ut och jag kan inte räkna ut ekvation med lg..
är den I=P/4pir rätt elle ska vara I=P/4pir(r^2)?
Citera
2019-09-10, 19:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Varför inte?

log_a x = y
a^(log_a x) = a^y
x=a^y

Nu vet jag inte exakt vilken logaritm som avses, men jag har för mig att det brukar vara 10-logaritmen när man skriver lg. I så fall byter du ut a mot 10.

Hej! kan du förklara detta lite mer för mig? Jag gör precis samma uppgift som TS och fick mitt svar till:
(L / (10 * lg)) * I0 = I

Jag får error när jag skrivet detta i miniräknaren. Förstår inte hur jag ska göra med lg i ekvationen, förstår inte heller varför det ska vara lg 10 som du beskriver ovan. varför 10? hur vet man det?

Förlåt om jag frågar för mycket, men förstår mig verkligen inte på detta
Citera
2019-09-10, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420CaliberVox
Hej! kan du förklara detta lite mer för mig? Jag gör precis samma uppgift som TS och fick mitt svar till:
(L / (10 * lg)) * I0 = I

Jag får error när jag skrivet detta i miniräknaren. Förstår inte hur jag ska göra med lg i ekvationen, förstår inte heller varför det ska vara lg 10 som du beskriver ovan. varför 10? hur vet man det?

Förlåt om jag frågar för mycket, men förstår mig verkligen inte på detta
Jo, det där blir error. Det du skriver är dessvärre totalt nonsens. lg är en funktion och tar således ett argument. Du får nog öppna läroboken och läsa på lite om logaritmer från grunden.

Men logaritmer är för potenser vad division är för multiplikation och vad subtraktion är för addition. Om x = log_10(a) så betyder det att 10^x=a.

Tyvärr är det lite inkonsekvent vad log och lg ska betyda. Ofta får man lista ut det av sammanhang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback