Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 12:44
  #1
Medlem
Jag går i funderinga på en liten road tripp i sommar... har inget mål men så kom jag å tänka på slagfältet vid Verdun...efter att läst Peter Englund å lyssnat på Dan carlin har jag blivit rätt sugen på att åka dit...

Är det några va er som varit där under de sissta åren... kostar de Euros att gå in... kan tänka mig att de finns endel Museer lär ju också kosta kan jag tänka mig?

Kul om någon varit där å vill svara.
Citera
2018-07-03, 13:01
  #2
Medlem
Pentagenaristens avatar
Jag var där för några år sedan, klart sevärt. Bil är ett måste. Läs på duktigt innan, annars är det mest sönderskjutna fort, pompösa gravmonument och igenvuxna krevadgropar. Jolo skrev väldigt bra texter om Verdun och hela första världskriget i Den okände soldaten 1914-1918. Mycket bra svenska och synnerligen läsvärt. Vad det kostar minns jag inte, det kan du väl själv ta reda på? Det finns ju en hemsida om det. Bara att lägga ihop inträdena.
Citera
2018-07-03, 17:32
  #3
Medlem
Det är riktigt häftigt faktiskt! Finns mycket att se, oavsett om man gillar krigshistoria eller inte.
Citera
2018-07-03, 19:08
  #4
Avstängd
Har du kollat "The Great War" på youtube? Om inte så är första avsnittet med slaget om Verdun här:
https://www.youtube.com/watch?v=EdihcCMAuE8

Slaget höll ju på några veckor så det nämns i rätt många avsnitt och så får du veta vad som hände på övriga fronter under tiden.
Citera
2018-07-03, 20:53
  #5
Medlem
Snapcounts avatar
Rekommenderas !

Det är mera nedtonat och värdigt.
Citera
2018-07-12, 22:10
  #6
Medlem
farbror Svens avatar
Absolut värt ett besök. Jag har varit där ett par gånger. Det är värt att ha bil. Det finns en del försvunna byar som är värda att besöka. Ganska spöklikt att ta sig igenom detta område. Muséet har renoverats och utställningen ändrats, till det bättre (utan att den gamla var dålig).
Citera
2018-08-02, 23:52
  #7
Medlem
Friendslayers avatar
Åk till Arras. Finns museum, underjordiska tunnlar bägge sidorna grävde man kan gå rundturer i. God mat och sen kan man åka ut till Vimy där det finns massiva monument och dessutom skyttegravar att vandra runt. Terrängen ser ut som vägbulor pga alla bomber och förbudsskyltarna haglar att gå utanför vägarna. Väl värt ett besök, ett av mina bästa minnen från frankrike, på både gott och ont.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2955463

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback