Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 01:12
  #1
Medlem
Forskaren Donald I. Williamson Hävdar i en artikel från 2005 (Hybridization in the evolution of animal form and life-cycle) att manga av djuren i Kambrium uppstod som hydrider mellan olika djur, där bland annat larv-former lånades från andra djur. Detta bidrog en den accelerade evolution som misstänks ha hänt i Kambrium.

Från Williamson (2005)
Larval transfer claims that genes that prescribe larval forms originated in adults in other taxa, and have been transferred by hybridization. I now suggest that not only larvae but also components of animals have been transferred by hybridization.
Larvstadier ska kan tryckts in ontogenin genom vågrätt genöverföring. Rankfotingar (Cirripedia) har två larvstadier. Anra djur ha fler. Hur uppstår genom vanligt evolution så vitt olika stadier? Williamson menar vanlig evolution (descent with modifiication) inte förklarar det något vidare. Innebörden av blandade stadier är ju till sluv att flera djur är en. Fjärillar består då av genetisk material från två olika samfäder, den ena uttrycks i larven den andra i flygande fjärilen. En fullständig symbios. Två individer i princip, den una lever efter den andra.

Williamson skriver:
metamorphosis by substitution represents a change from one taxon to another during development,
Det har också påpekats att larver vitt olika arter liknar varandra mycket. Det kan vara så att de har samma stamfader då.

Tagghudingars(e.g. sjöstjärnor) blandning av radial och bilateral symetri genom deras utveckling kan vara orsakad av hybridisering.

Födoorgano som lofoforer som återfinns hos obesläktade arter, väcket tanker på att denna organ kan ha lånats in genom horizontel genöverföring.

En studie från 2010 (Whole genome comparisons reveals a possible chimeric origin for a major metazoan assemblage) tros ha hittat antydningar att manteldjur (tunikater) hybrider mellan protosomer och deuterosomer? Något som att bläckfiskarnas och fjärilarnas förfäder blandade sig med våra förfäder och bildade nya exotiska blandningar.

Vad, tycks kan vi också vara hybrider? Är larven och fjärilen två olika individer?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-07-03 kl. 01:21.
Citera
2018-07-03, 01:50
  #2
Medlem
Nä det är samma.
När jag fick tänder vart jag väl ingen annan. Eller när jag tappa dom.
Men det är klart tappar man sig själv så kanske man är nån annan.
Citera
2018-07-07, 18:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä det är samma.
När jag fick tänder vart jag väl ingen annan. Eller när jag tappa dom.
Men det är klart tappar man sig själv så kanske man är nån annan.

Om du gick in en kapsel, upplöstes i en gegga och sedan dök upp ur puppan, utan itidigare minnen och med en fjärils form och tankesätt. Är du samma?
Citera
2018-07-08, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Om du gick in en kapsel, upplöstes i en gegga och sedan dök upp ur puppan, utan itidigare minnen och med en fjärils form och tankesätt. Är du samma?
Jo det är man nog . Men ändå inte.
Nä minnet är ju personligheten för oss. Blir det nollställt är vi inte samma rörelse med samma beslut.
Men det är ju samma som förändras till annat intresse. Typ nu vill jag flyga. Det är ju ockaå ur samma person. Eller insekt eller vad det nu är .klurigt.
Citera
2018-08-09, 05:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jo det är man nog . Men ändå inte.
Nä minnet är ju personligheten för oss. Blir det nollställt är vi inte samma rörelse med samma beslut.
Men det är ju samma som förändras till annat intresse. Typ nu vill jag flyga. Det är ju ockaå ur samma person. Eller insekt eller vad det nu är .klurigt.
Teorin innebar också att människan i sina tidigaste fosterstadien skulle kunna vara en annan art som har co-evolverat med oss. Dvs. vi har alla en individ (om än en väldigt primitiv larv) som är vår föregångare i livmodern och vars gener vi bär på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback