Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 00:54
  #1
Medlem
Tingtongmakmaks avatar
Borde vi ha en folkomröstning om euron nästa år ?
Vad tycker ni här på flashback
Citera
2018-07-03, 00:57
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Nej, vi ska inte längre in i klorna på EU.
Citera
2018-07-03, 00:57
  #3
Medlem
Speedyoos avatar
Vi borde starta med en röstning om EU.
Om folket ens vill vara kvar i EU så kan man väl åtminstone fundera på euron.
Citera
2018-07-03, 01:12
  #4
Medlem
Euron är i skrivande stund chanslös. Det är en död fråga med euron i Sverige, inte ens L driver den längre.
Citera
2018-07-03, 01:16
  #5
Medlem
Utopiantoss avatar
Självklart, säger jag som motståndare till både euron och EU. I en sann demokrati har vi regelbundna folkomröstningar. Men i så fall ska det även gälla en lång rad andra frågor. Totalt flera varje år tycker jag, så att folket får bestämma i stället för eliten.

Men vi lever inte i en sann demokrati. Totalt sex folkomröstningar på hundra år. Patetiskt.
Citera
2018-07-03, 01:22
  #6
Medlem
Tingtongmakmaks avatar
Euron borde vara en mycket stabilare valuta så därför skulle jag rösta för den.
Citera
2018-07-03, 01:31
  #7
Medlem
Starta en omröstning av utträde i EU istället, vi måste ur innan det blir vår undergång. Ur globalisternas grepp. Jag är för fri handel, men fan inte fri rörlighet.
Citera
2018-07-03, 01:53
  #8
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingtongmakmak
Euron borde vara en mycket stabilare valuta så därför skulle jag rösta för den.
Euron har inte varit ett extremt stort misslyckande, men den har absolut varit en besvikelse för länderna som införde den.

Ett land som inför euron lämnar över mycket av sin suveränitet till Bryssel. EU's grepp hårdnar och landet får mindre att säga till om inom sina egna gränser.
Citera
2018-07-03, 08:37
  #9
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingtongmakmak
Borde vi ha en folkomröstning om euron nästa år ?
Vad tycker ni här på flashback

Vi borde ha fler folkomröstningar dock är euron ingen fråga som jag hört någon ens nämna att de vill ha.

Det känns som en icke fråga i Sverige.

Personligen vill jag inte ha euro jag är däremot för EU men för den sakens skull behöver vi inte ha samma valuta.
Citera
2018-07-03, 09:25
  #10
Medlem
Europes avatar
Frågan är varför det skulle vara vettigt? Den blev "nej" förra gången och stödet för euron är lägre idag. Det finns betydligt fler och viktigare saker att rösta om i så fall. Det är samtidigt kostsamt med folkomröstningar. Frågan är varför vi ska ha folkomröstningar överhuvudtaget, när de inte är bindande?
Citera
2018-07-03, 20:14
  #11
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Frågan är varför det skulle vara vettigt? Den blev "nej" förra gången och stödet för euron är lägre idag. Det finns betydligt fler och viktigare saker att rösta om i så fall. Det är samtidigt kostsamt med folkomröstningar. Frågan är varför vi ska ha folkomröstningar överhuvudtaget, när de inte är bindande?
För att ge sken av att vi har demokrati.

Givetvis ska de vara bindande. Allt annat är förakt mot demokratin. Men Göran Rosenberg på SR tycker tvärtom, att "folkomröstningar är ett slag i magen mot demokratin".
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6464157
Citera
2018-07-03, 23:11
  #12
Medlem
Fast ni ska ju redan gå över till Euron, så vad spelar det för roll? Stod väl i lissbonfördraget att ni var tvungna? Så spelar väl ingen roll att ni förr röstade om det, står trots allt i grundlagen att ni ska vara med i EU och enligt Vision30 så är en egen valuta inget alternativ.

Citat:
SOM HAR FÖRESATT SIG att stärka och uppnå en konvergens mellan ekonomierna i sina länder samt att upprätta en ekonomisk och monetär union som i enlighet med bestämmelserna i detta fördrag och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt omfattar en gemensam och stabil valuta, - http://www.lissabonfordraget.se/ford...-fordraget.php
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback