Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 00:54
  #13
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon säger till mig att hon ska försöka sluta då hon är deprimerad av resultatet iaf trappa ner till 2-3 flaskor i veckan. Vi båda förstår att läkaren bryr sig om henne och vill hjälpa att sluta. Men hon säger att hon ska försöka göra det själv utan någon hjälp och klarar hon inte av det så får hon gå tbx till läkaren och be om hjälp.

Vad brukar man få för medicin när man lägger av med alkoholen ? Hon vill helst slippa terapi möten även gruppmöten då hon skäms att dra upp sånt här inför grupp fast att de andra har säkert samma problem. Som sagt hon sköter allt annat ok så alkoholen har inte tagit över något än men det kanske det gör i framtiden om hon inte försöker sluta nu. Hon är rätt ung 28 och vi båda har börjat prata om skaffa barn men då måste hon vara ren i helst 6mån innan hon blir gravid

Bensodiazepiner brukar användas för att lindra abstinensen, oftast Oxazepam/Sobril. Risken med benso är dock att man byter ut ett beroende mot ett annat. Sen finns det läkemedel för att ta bort/lindra suget också, men jag vet inte vad de heter.

Din sambo bör minska sitt drickande markant. Att dricka alkohol i så stora mängder är inte bra, kroppen och hjärnan riskerar att drabbas av alkoholrelaterade skador och sjukdommar i det långa loppet. Hon lär knappast klara av att leva ett normalt liv heller, inte när kroppen börjar säga ifrån.
Citera
2018-07-03, 01:01
  #14
Avstängd
Myshufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon säger till mig att hon ska försöka sluta då hon är deprimerad av resultatet iaf trappa ner till 2-3 flaskor i veckan. Vi båda förstår att läkaren bryr sig om henne och vill hjälpa att sluta. Men hon säger att hon ska försöka göra det själv utan någon hjälp och klarar hon inte av det så får hon gå tbx till läkaren och be om hjälp.

Vad brukar man få för medicin när man lägger av med alkoholen ? Hon vill helst slippa terapi möten även gruppmöten då hon skäms att dra upp sånt här inför grupp fast att de andra har säkert samma problem. Som sagt hon sköter allt annat ok så alkoholen har inte tagit över något än men det kanske det gör i framtiden om hon inte försöker sluta nu. Hon är rätt ung 28 och vi båda har börjat prata om skaffa barn men då måste hon vara ren i helst 6mån innan hon blir gravid

Googla FAS. Fetalt alkoholsyndrom.


Skaffa INTE barn med henne.
Citera
2018-07-03, 01:56
  #15
Avstängd
Plaguetongues avatar
"Är det mycket?" nej inte alls, vem dricker inte ett par flaskor vin varenda dag liksom?

Ja det är mycket, det är väldigt mycket. din sambo är alkoholist så in i helvete om hon tömmer 2 flaskor vin varenda dag, vafan tror du själv, har du slagit i huvudet i nåt nyligen eller?
Citera
2018-07-03, 03:06
  #16
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon säger till mig att hon ska försöka sluta då hon är deprimerad av resultatet iaf trappa ner till 2-3 flaskor i veckan. Vi båda förstår att läkaren bryr sig om henne och vill hjälpa att sluta. Men hon säger att hon ska försöka göra det själv utan någon hjälp och klarar hon inte av det så får hon gå tbx till läkaren och be om hjälp.

Vad brukar man få för medicin när man lägger av med alkoholen ? Hon vill helst slippa terapi möten även gruppmöten då hon skäms att dra upp sånt här inför grupp fast att de andra har säkert samma problem. Som sagt hon sköter allt annat ok så alkoholen har inte tagit över något än men det kanske det gör i framtiden om hon inte försöker sluta nu. Hon är rätt ung 28 och vi båda har börjat prata om skaffa barn men då måste hon vara ren i helst 6mån innan hon blir gravid

Det har ju redan gått ut över vardagen. Hon skäms, gömmer och smusslar.
Förmodligen dricker hon mer än hon erkänner.
Att ni ska planera barn står ju hennes missbruk ivägen för.

Förstår inte hur du kan säga att hon sköter allt ok och att alkoholen inte tagit över.

Jag personligen skulle vara skiträdd om min sambo drack sådär mycket.
Det finns liksom bara alkohol och opiater man kan dö av abstinensen.

Dessutom har du inte sett än hur mycket skada hennes drickande har gjort på hennes hjärna, vill inte skrämma dig, men det syns inte riktigt förens hon slutar.

Jag skulle fundera på om du verkligen vill skaffa barn med någon som tyckt att ett alkoholberoende varit "ok" i 4 års tid...

En släkting till mig vars man visade sig ha varit blandmissbrukare, men främst alkoholist blev som ett kolli efter han slutat. Permanenta skador och han kommer aldrig vara sig lik.

Det är riktigt sorgligt att iom sveriges "noll tolerans" mot narkotika så har alkoholens STORA skadeverkningar förbisetts.
Det finns ingen lika skadlig drog som alkohol sjukt nog, och det är den som är laglig. Men, men storebror vet bäst.
__________________
Senast redigerad av Custom_made 2018-07-03 kl. 03:09.
Citera
2018-07-03, 10:07
  #17
Medlem
ensamvalps avatar
Gruppmöten är faktiskt inte helt fel, det kommer finnas personer i samma sits och jag är säker på att det kommer finnas personer som är mer utsatta än henne. Inte helt ovanligt man möter människor som supit bort sina familjer, fruar/männ, barn m.m

Om hon verkligen vill sluta så bör hon ta hjälp.

Sen för dig så tycker jag du kan ta och Googla upp medberoende
__________________
Senast redigerad av ensamvalp 2018-07-03 kl. 10:11.
Citera
2018-07-12, 14:25
  #18
Medlem
Jag tog peth i julas. Det var då 0,92. Jag drack 6 starköl om dagen då.

Sen sänkte jag o d sjönk till 0,42 o sen 0,31.

Men jag mådde mkt sämre av att sänka än status quo.

Tror mitt dagsvärde är mellan 0,7-1,0.

Jag är i perfekt fysisk hälsa och blåser tom varje morgon. Dricker mig aldrig berusad men slattar lite under dagen. Vaknar ej bakis heller.

Ser ej fram mot nästa peth test dock..
Citera
2018-07-12, 14:55
  #19
Medlem
Tycker peth säger rätt lite. Winston Churchill drack 450ml starksprit om dagen och blev 91 år.

Tycker mer det handlar om hur det påverkar än. Vissa beteer sig ju mkt illa och kan inte dricka måttligt.

Testa alkometer vid 19.00 häromdagen. Visa 0.62. Tippar jag ligger mellan 0,2-1,0 ca 10h per dag.

Det som jag inte tycker är så bra är väl mest jag dricker utav tristess ofta.

Medcinsk hjälp finns mot alkoholism och jag hoppas få ngt i framtiden.

Bensodiazepiner fungerar på samma sätt i hjärnan och neutraliserar hjärnfuntionerna.

Baklofen används i Frankrike och skall va mkt bra.

Naltrexon är ngt annat som minskar sug.

Intressant är att många slutar dricka av adhd mediciner. Så även jag om jag tar elvanse. Tror själv jag självmedicinerat mig med fel medicin i brist på alternativ.

Antabus finns ju med. Men vem hjälper det?
__________________
Senast redigerad av TheContender 2018-07-12 kl. 15:10.
Citera
2018-07-25, 15:44
  #20
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Tycker peth säger rätt lite. Winston Churchill drack 450ml starksprit om dagen och blev 91 år.

Tycker mer det handlar om hur det påverkar än. Vissa beteer sig ju mkt illa och kan inte dricka måttligt.

Testa alkometer vid 19.00 häromdagen. Visa 0.62. Tippar jag ligger mellan 0,2-1,0 ca 10h per dag.

Det som jag inte tycker är så bra är väl mest jag dricker utav tristess ofta.

Medcinsk hjälp finns mot alkoholism och jag hoppas få ngt i framtiden.

Bensodiazepiner fungerar på samma sätt i hjärnan och neutraliserar hjärnfuntionerna.

Baklofen används i Frankrike och skall va mkt bra.

Naltrexon är ngt annat som minskar sug.

Intressant är att många slutar dricka av adhd mediciner. Så även jag om jag tar elvanse. Tror själv jag självmedicinerat mig med fel medicin i brist på alternativ.

Antabus finns ju med. Men vem hjälper det?

Baklofen används här i Sverige också. Väldigt bra medicin mot suget tycker jag.
Citera
2018-07-29, 02:39
  #21
Medlem
Har hört Bo Soderpalm i gbg uttala sig mkt bra om baklofen men att höga doser krävs. Runt 200mg.

Jag har även uppnått total alkoholfrihet med adhd medicinerna elvane och attentin i ca doser om 100mg dygn.
Citera
2018-07-31, 16:51
  #22
Medlem
rambo-bambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon säger till mig att hon ska försöka sluta då hon är deprimerad av resultatet iaf trappa ner till 2-3 flaskor i veckan. Vi båda förstår att läkaren bryr sig om henne och vill hjälpa att sluta. Men hon säger att hon ska försöka göra det själv utan någon hjälp och klarar hon inte av det så får hon gå tbx till läkaren och be om hjälp.

Vad brukar man få för medicin när man lägger av med alkoholen ? Hon vill helst slippa terapi möten även gruppmöten då hon skäms att dra upp sånt här inför grupp fast att de andra har säkert samma problem. Som sagt hon sköter allt annat ok så alkoholen har inte tagit över något än men det kanske det gör i framtiden om hon inte försöker sluta nu. Hon är rätt ung 28 och vi båda har börjat prata om skaffa barn men då måste hon vara ren i helst 6mån innan hon blir gravid

Här kommer ett tips från en gammal pundare: Käka inga mediciner! Hon verkar inte må bra psykiskt och det är därför hon dricker. Ersätter man alkoholen med mediciner så har man inte åstadkommit någonting. Man har bara bytt ut alkoholen mot någonting annat. Sen när man väl har börjat knapra piller så kan det snabbt gå utför.

Gruppmöten och terapi är utvägen. Hon måste förstå varför hon dricker och vilka konsekvenser som kommer om hon fortsätter. Ta tag i problemet på riktigt. Ingen lätt grej att göra men det är det ända rätta. Hur har det gått denna månaden? Har hon blivit bättre?
Citera
2018-07-31, 17:01
  #23
Medlem
LaLocas avatar
Kanske/troligen b-peth som mätts. 1.5 är högt ja.
Citera
2018-07-31, 17:04
  #24
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon säger till mig att hon ska försöka sluta då hon är deprimerad av resultatet iaf trappa ner till 2-3 flaskor i veckan. Vi båda förstår att läkaren bryr sig om henne och vill hjälpa att sluta. Men hon säger att hon ska försöka göra det själv utan någon hjälp och klarar hon inte av det så får hon gå tbx till läkaren och be om hjälp.

Vad brukar man få för medicin när man lägger av med alkoholen ? Hon vill helst slippa terapi möten även gruppmöten då hon skäms att dra upp sånt här inför grupp fast att de andra har säkert samma problem. Som sagt hon sköter allt annat ok så alkoholen har inte tagit över något än men det kanske det gör i framtiden om hon inte försöker sluta nu. Hon är rätt ung 28 och vi båda har börjat prata om skaffa barn men då måste hon vara ren i helst 6mån innan hon blir gravid
Naltrexon ska minska suget och Antabus ska göra att man inte kan dricka alls,(En del kan dock ändå dricka på Antabus)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback