Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 19:26
  #1
Medlem
Jag hittade igår en oöppnad flaska Ledins naturlaga fiskolja med omega 3 hemma. Jag har tagit en tesked per dag sedan dess. Utgångsdatumet för flaskan är 11.2012. Är det säkert att inta innehållet eller är det meningslöst att göra det då nyttigheterna "försvunnit"?
Citera
2018-07-02, 19:37
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
År 2012. Jag hade inte druckit av den. Jag brukar själv inte titta på utgångsdatumet så ofta, utan känner mer med luktsinnet. Men fett kan härskna. Ja, olivolja och rapsolja håller länge i flaska, men just flera år gammal fiskolja känner jag mig obekväm med. Jag hade nog haft svårt att lukta mig till just fiskolja.
Citera
2018-07-02, 19:41
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Den är säkert rutten. Då smakar det ruttet.
Citera
2018-07-02, 19:41
  #4
Medlem
Jag ska till ICA senare idag och köper nog en flaska med färsk fiskolja. Vilken slags fiskolja rekommenderas?

Edit: Jag föredrar olja över kapslar.
__________________
Senast redigerad av Herrsnus 2018-07-02 kl. 19:45.
Citera
2018-07-02, 19:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den är säkert rutten. Då smakar det ruttet.

Det här är första gången jag smakat fiskolja, men jag tycker inte att den smakade ruttet. Lite obehagligt var det förståss att äta ren olja med lite fisksmak.
Citera
2018-07-02, 19:50
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
År 2012. Jag hade inte druckit av den. Jag brukar själv inte titta på utgångsdatumet så ofta, utan känner mer med luktsinnet. Men fett kan härskna. Ja, olivolja och rapsolja håller länge i flaska, men just flera år gammal fiskolja känner jag mig obekväm med. Jag hade nog haft svårt att lukta mig till just fiskolja.
+1. Skulle slängt den, och eventuellt köpt ny om så behövs, det är liksom 6 år efter utgångsdatum. Frågan har varit uppe på kolozzeum ett antal gånger genom åren.
Citera
2018-07-02, 19:52
  #7
Medlem
Drama-Llamas avatar
Olja ruttnar inte, däremot oxiderar omättade fetter, vilket är ett annat sätt att säga att de härskar. Fiskolja oxiderar fort som fan och efter fyra år kan du vara helt säker på att det inte är någon idé att ta den.
Farligt lär det inte vara, men har du otur kan du få lite problem med magen ett tag av härsknad fiskolja.

Har du tänkt trycka i dig fiskolja regelbundet bör du dock vara noga med att inte låta den bli för gammal. Läs mer här:
https://omega3innovations.com/blog/r...esearch-shows/
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-02 kl. 20:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback