Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 19:09
  #1
Medlem
Ownit kräver att man köper en egen router (t.ex Asus).

För- och nackdelar som jag ser det:

• Ownit: ingen bindningstid, generösare telefon(teknisk)-support, öppet röda dagar, 100 mbit/s uppströms.
• Comhem: 50 mbit/s mer nerströms, 12 mån bindningstid, deras egna router, 10 mbit uppströms, 70 kr billigare än Ownit (fått en bra deal).

Vad skulle ni göra här? Det som skiljer åt här är själva tekniken. Dosan för fibern sitter i hallen och även där kommer Asus-routern i så fall sitta. Comhem-routern står i vardagsrummet.

Det enda jag vill ska funka bra är att internet är stabilt och är bäst på streaming av HD/4K.

Tacksam för svar!
Citera
2018-07-02, 19:36
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Fiber.

Dra en kabel. Du kommer ångra dig om du väljer instabila comhem, tekniken är gammal och opålitlig. Du kommer med stor sannolikhet uppleva stora svängningar i hastigheten beroende på dygnet.
Citera
2018-07-02, 21:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Ownit kräver att man köper en egen router (t.ex Asus).

För- och nackdelar som jag ser det:

• Ownit: ingen bindningstid, generösare telefon(teknisk)-support, öppet röda dagar, 100 mbit/s uppströms.
• Comhem: 50 mbit/s mer nerströms, 12 mån bindningstid, deras egna router, 10 mbit uppströms, 70 kr billigare än Ownit (fått en bra deal).

Vad skulle ni göra här? Det som skiljer åt här är själva tekniken. Dosan för fibern sitter i hallen och även där kommer Asus-routern i så fall sitta. Comhem-routern står i vardagsrummet.

Det enda jag vill ska funka bra är att internet är stabilt och är bäst på streaming av HD/4K.

Tacksam för svar!

Vanligt fiber helt klart, Comhem´s coaxnät är väldigt instabilt och brukar ha driftstörningar med jämna mellanrum.
Citera
2018-07-03, 00:13
  #4
Medlem
rallykalles avatar
Om du funderar på Comhem kan du kolla här först.
https://se.trustpilot.com/review/www.comhem.se
Citera
2018-07-03, 02:39
  #5
Medlem
Breifists avatar
Förhoppningsvis så kommer Combort bli aningen bättre i framtiden, Då det nu mer eller mindre ägs utav andra bolag.
Citera
2018-07-03, 06:16
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Bara som en motvikt så har jag personligen bredband hos Comhem över deras koaxialnät. Vanliga 60-tals hus med hyresrätter.
Mitt bredband har under alla år varit superstadigt.
Tv-utbud och dess priser samt kundservice är en annan femma.

Om du bara strömmar hem saker så behöver du inte den högre uppströmmen. Den är bra om du har en server av något slag för att komma åt saker hemma när man är på annan ort.
Jag röstar på comhem. Att spara pengar är bra.
Citera
2018-07-10, 10:42
  #7
Medlem
Tack för er input!

Jag tycker min nuvarande lina är lite instabil kvällstid och kan tänka mig att det beror på att många i huset har samma router med samma kanaler.

Tänker mest om det är värt att köpa en Asus för nästan tusenlappen och betala 70 kr mer i månaden för att slippa ComHem och gå över till Ownit. Men det låter onekligen värt.
Citera
2018-07-12, 13:36
  #8
Medlem
Jag har fått tips om att köpa Asus RT-AC66U att använda till Ownit-fibern.

Problemet, som kanske inte ens är ett problem, är att routern kommer att sitta i hallen ovanför ytterdörren strax intill "mediaomvandlaren". Med min nuvarande setup så har jag ComHem-modemet på fönsterbrädan i vardagsrummet där jag har tv, dator osv.

Ni säger att Ownit är mer stabilt osv, men kan inte routerns nya placering i hallen faktiskt försämra täckningen/farten?
Asus modemet är säkert 100 gånger bättre än det som ComHem skickade ut, men ändå.
Citera
2018-07-16, 10:01
  #9
Medlem
Någon som har koll på ovan? Trots bra router, kan dess position förstöra?
Citera
2019-12-25, 20:17
  #10
Medlem
Fotvards avatar
Vad blev det då? Koax från Com Hem eller Fiber från Ownit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback