Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-05, 11:22
  #25
Medlem
TheKhurgans avatar
Ok jag ger upp.

Jag får prata med min kompis som jobbar i ubåtsvapnet om detta nästa gång jag träffar honom.
Jag verkar ha uppfattat det han sade felaktigt.

Tack för argumentationen.
Citera
2018-08-13, 17:05
  #26
Avstängd
Det finns djup i Östersjön där en atomubåt skulle kunna dyka en bit men den kapten som gjorde det skulle bli av med sitt befäl omedelbart.
En så stor och extremt dyrbar ubåt som TK-208 Dmitri Donskoj skulle aldrig dyka i vattenpölen Östersjön, av ganska uppenbara skäl.
Citera
2018-08-14, 00:35
  #27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Suck.


"Om en krigförande stats statsfartyg överskrider den svenska territorialgränsen under omständigheter som tyder på fientlig avsikt, skall vapenmakt utan föregående varning tillgripas."

224.
Vapenmakt utan föregående varning skall också tillgripas mot en
krigförande stats statsfartyg från vilka våldshandlingar begås
1. mot mål inom svenskt territorium,
2. från svenskt territorium mot mål utanför territoriet,
3. mot svenska fartyg eller luftfartyg på eller över fritt hav.
224:1 Vid ingripande på internationellt vatten enligt ovan måste det av omständigheterna klart framgå att övergreppet har fientligt syfte och inte kan härledas till någon form av verksamhet som är legal eller har legalt syfte.
En förutsättning för ingripande i detta fall är vidare att våldshandling observeras från det svenska örlogsfartyget/stridsflygplanet samt att den geografiska positionen är betryggande fastställd, väl utanför annat lands territorium och angränsande zon.
225. Mot en krigförande stats ubåt som påträffas i undervattensläge inom svenskt territorium skall vapenmakt utan föregående varning tillgripas.


Detta ÄR ju från IKFN. Och tydligare än såhär går ju inte att få det. Om detta inte övertygar dig så tycker jag du ska fråga någon inom försvarsmakten, helst ubåtsvapnet, så att de kan bekräfta det åt dig.
Jag tänker inte försöka mer, eftersom du verkar vilja tro så hårt på motsatsen.

IKFN ger inte rätt att sänka fartyg som kränker svenskt territorium. Det är först om det kränkande fartyg självt öppnar eld eller om det tillhör en krigförande stat som det ska sänkas.

Edit: IKFN är en förordning som styr hur Försvarsmakten ska agera på egen hand. Regeringen kan därför närsomhelst beordra avsteg från IKFN och alltså den vägen beordra sänkning av ett utländskt krigsfartyg.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2018-08-14 kl. 00:51.
Citera
2018-08-15, 03:34
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
IKFN ger inte rätt att sänka fartyg som kränker svenskt territorium. Det är först om det kränkande fartyg självt öppnar eld eller om det tillhör en krigförande stat som det ska sänkas.

Edit: IKFN är en förordning som styr hur Försvarsmakten ska agera på egen hand. Regeringen kan därför närsomhelst beordra avsteg från IKFN och alltså den vägen beordra sänkning av ett utländskt krigsfartyg.

Viktigaste av allt: IKFN är en förordning som enbart styr försvarsmaktens agerande vid kränkningar i fredstid, därav dess namn. Den upphör automatiskt att gälla i krig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback