Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-03, 15:33
  #13
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
De fyra räknesätten kan jag, men då jag inte gick gymnasiet så har jag aldrig läst trigonometri eller det andra du nämnde.
Men då utbildningen bara hade matematik på högstadienivå som krav så antar jag att det du nämnde måste läras ut under utbildningen?

Jag tror inte du skall oroa dig för matten. Om du väljer att utbilda dig till CNC-operatör så kommer matematiken att sättas in i ett meningsfullt sammanhang som gör den enklare att tillägna sig.

Det kommer att gå bra bara du inte är helt rudis eller ovanligt lat.

En ren abstrakt matematik kan vara svårt för en del människor att finna mening och inspiration i. Detta har inte att göra med att manniskor som har svårt för abstrakt matematik , generellt sett, skulle vara korkade, det handlar mer om fördelningen av alla de olika talanger som skapar en hel människa.

Människor som inte har sinne för abstrakt matematik löser många gånger tillämpade matematiska uppgifter korrekt eller tillräckligt bra, men dom väljer andra vägar än den teoritiske matematikern.
En matematiker ställer upp formler och räknar själv, icke matematiken kansker letar och slår i tabell istället (som någon matematiker då redan gjort jobbet på)

Hoppas du väljer CNC-linjen och att din utbildning går bra,
Lycka till och välkommen till industrin !!!
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-07-03 kl. 15:41.
Citera
2018-07-22, 01:02
  #14
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-08-16, 01:34
  #15
Medlem
Greenwhites avatar
rör sig mer eller mindre om sådant man ska klara innan man ens gått ut grundskolan skulle jag säga.
Citera
2018-11-13, 16:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Är du inte störd så kommer det inte vara svårt att bli en CNC-operatör.

Jag går just nu en yrkesutbildning för att bli CNC-operatör, och det är allt annat än lätt att lära sig att programmera, CAD, ritningsläsning, vilka verktyg man ska ha (nosraider, vinklar, matning, hastighet), material osv, kortfattat så är det en jävla djungel.
Registrera dig på Sandvik och gör deras e-kurs så får vi se hur lätt du tycker att det är, och då innehåller inte den mätteknik, programmering, CAD eller ritningsläsning.

https://www.sandvik.coromant.com/sv-...-learning.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
rör sig mer eller mindre om sådant man ska klara innan man ens gått ut grundskolan skulle jag säga.

"Okej".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback