Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-02, 19:26
  #13
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Man håller andan vid tyngdlyftning, helt enkelt. Bukstöd är a och o.

Gör man många reps kan man hämta andan i vilolägena.
Ja, så gör faktiskt även jag ibland vid bänkpress och marklyft. Andning är inget jag har behov av att tänka på, det sker naturligt för mig.
Citera
2018-07-02, 19:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Ja, så gör faktiskt även jag ibland vid bänkpress och marklyft. Andning är inget jag har behov av att tänka på, det sker naturligt för mig.

Tummen upp Gandalf!
Citera
2018-07-05, 08:02
  #15
Medlem
Guzs avatar
Har testat lite variationer på andning för de snabba rörelser jag frågade om här.

Bl.a. att, om jag förstått valsalva-tekniken rätt, hålla andan genom hela lyftfasen och sedan andas ut på toppen och "nervägen". Kändes, t.ex. vid leg curl, som jag fick för långsam rymt då, och måste stanna upp i grundläget för att hinna andas in lugnt.

Det naturliga för mig verkar vara att hålla andan under största delen av lyftfasen men sedan, strax för toppen, pusta ut och sedan andas på nervägen så att säga. Så det är liksom valsava-ish.

När det gäller alternerande bicepscurls känns det bäst att andas in vid lyftet med ena armen, och andas ut vid lyftet med den andra.
Testade också att andas in och hålla andan för att lyfta med bägge armarna (turvis) och sedan andas ut och in, eller: 1) hålla andan, 2) lyfta med en arm, 3) andas ut och in osv, men det tyckte jag inte funkade lika bra för den övningen. Har man riktigt tunga vikter och gör få reps är det kanske en annan sak, men för mina serier med 10 lyft per arm känns det bäst att andas kontinuerligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback