Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 10:49
  #1
Medlem
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.
Citera
2018-07-02, 11:17
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob.M
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.

Begär du uppskov borde det vara lugnt.
Citera
2018-07-02, 15:31
  #3
Medlem
Uppskov är en möjlighet om du köper en ny bostad.
Överlåta lägenheten till dina föräldrar är möjligt, dom kommer då beskattas på e.v vinst för försäljning.
Citera
2018-07-02, 15:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob.M
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.

Det går men förutsätter att föräldern godtas som medlem av föreningen. Kan bli svårt om det inte finns avsikt att flytta in permanent.

Finns det lån på lyan? Isåfall måste föräldern godtas av banken som låneövertagare (om inte lånet kan lösas utan försäljning)

Om du och sambon inte är ovänner och lägenheten ska säljas så kan du ge din halva till sambon. När sambon säljer så ger sambon pengarna till dig.
__________________
Senast redigerad av ardathbey 2018-07-02 kl. 15:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback