Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 10:49
  #1
Medlem
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.
Citera
2018-07-02, 11:17
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob.M
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.

Begär du uppskov borde det vara lugnt.
Citera
2018-07-02, 15:31
  #3
Medlem
Uppskov är en möjlighet om du köper en ny bostad.
Överlåta lägenheten till dina föräldrar är möjligt, dom kommer då beskattas på e.v vinst för försäljning.
Citera
2018-07-02, 15:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob.M
Hej

Jag och min sambo har en lägenhet tillsammans som vi eventuellt måste sälja då vi troligen går isär.

Eftersom jag är student så riskerar jag att vid en kapitalvinst större än mitt fribelopp få inbetalningskrav av CSN.

Finns det någon möjlighet att undvika detta? Till exempel som att ge bort min andel av lägenheten till någon av mina föräldrar? Vill helst ta min del av en försäljning och köpa en lägenhet som är mer anpassad för en ensam ekonomi.

Vi äger hälften var.