Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-01, 21:35
  #1
Avstängd
En del människor röstar av skäl som egentligen inte har med politik att göra. Tex att de röstar på en viss politiker för att hen ser bra ut. Och jag ser det som ett problem. Jag tänker att man bara borde rösta om man är någorlunda insatt i politik, och tror att man röstar rätt.

Jag tänker mig därför två olika alternativ till lösning på detta problem:

1.
Enbart de som har genomgått en kortare "statsvetarutbildning" har rösträtt. Och alla har rätt att genomgå denna utbildning.

2.
Alla har rösträtt, men enbart de som har genomgått en kortare "statsvetarutbildning" får kandidera till politiska poster. Och alla har rätt att genomgå denna utbildning.

Exakt vad som ska ingå i den kortare "statsvetarutbildningen" är förstås en viktig fråga, som jag inte har något bra svar på. Men jag tänker mig hur som helst att det eventuellt ska vara möjligt att göra ett test, istället för att gå hela utbildningen.

Sen finns det förstås risk att "statsvetarutbildningens" innehåll påverkas av den sittande regeringen, på så sätt att de som har gått utbildningen börjar stötta och rösta på den sittande regeringen. Men samma risk finns ju i grundskolan etc., så jag tänker att det kanske inte behöver bli ett så stort problem.

Vad tänker ni om detta?
__________________
Senast redigerad av a987 2018-07-01 kl. 21:38.
Citera
2018-07-01, 21:41
  #2
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
En del människor röstar av skäl som egentligen inte har med politik att göra. Tex att de röstar på en viss politiker för att hen ser bra ut. Och jag ser det som ett problem. Jag tänker att man bara borde rösta om man är någorlunda insatt i politik, och tror att man röstar rätt.

Jag tänker mig därför två olika alternativ till lösning på detta problem:

1.
Enbart de som har genomgått en kortare "statsvetarutbildning" har rösträtt. Och alla har rätt att genomgå denna utbildning.

2.
Alla har rösträtt, men enbart de som har genomgått en kortare "statsvetarutbildning" får kandidera till politiska poster. Och alla har rätt att genomgå denna utbildning.

Exakt vad som ska ingå i den kortare "statsvetarutbildningen" är förstås en viktig fråga, som jag inte har något bra svar på. Men jag tänker mig hur som helst att det eventuellt ska vara möjligt att göra ett test, istället för att gå hela utbildningen.

Sen finns det förstås risk att "statsvetarutbildningens" innehåll påverkas av den sittande regeringen, på så sätt att de som har gått utbildningen börjar stötta och rösta på den sittande regeringen. Men samma risk finns ju i grundskolan etc., så jag tänker att det kanske inte behöver bli ett så stort problem.

Vad tänker ni om detta?

Skall denna utbildning förläggas till Södertörn?

Urusel ide, hur kom du in på dessa tankar egentligen?
Citera
2018-07-01, 21:42
  #3
Medlem
melk0rs avatar
Tycker det låter som en idiotisk och väldigt ogenomtänkt idé. Du presenterar ju själv ett skäl själv som starkt talar emot det. Man skulle kunna göra en lång lista på varför inte.

Däremot kan jag allmänt tycka att det kan vara bra för människor att lära sig tänka kritiskt och värdera vetenskapliga bevis bättre. Gärna så tidigt som möjligt i det allmäna skolsystemet. Tyvärr så är det inte så, men det hade varit fint.
Citera
2018-07-01, 21:45
  #4
Medlem
blodigdiarres avatar
Gäääääääääääsp..........

Vem ska hålla i statsvetarutbildningen? Någon politisk neutral eller någon från något parti? Viket eller vilka partier? Var ska kurserna hållas? Ganska många måste ju gå den. Vem ska jobba när alla ska gå statsvetarkurs? Vad kostar det? Vad händer om kursanordnaren på nån fest säger sig vilja knulla Annie Lööf och någon journnnalist hör det? Eller om han säger att han faktiskt gjort det? I så fall kan hans mentala status ifrågasättas starkt i och för sig.
Citera
2018-07-01, 21:45
  #5
Medlem
Ditt förslag löser absolut ingenting. Oavsett om folk utbildats inom området i 0 eller 10 års tid så kommer merparten att rösta efter personliga preferenser för vem som tilltalar den enskilde bäst.

All makt utgår från folket - Folket i sammanhanget är samtliga medborgare. När man uppnår röstberättigad ålder så förväntas man ha tillräckligt omdöme för att göra ett individuellt avvägande.

Men vi kan ju spinna vidare på ditt förslag. Begränsa rösträtt endast till dom som genomgått en statsvetarutbildning, är ostraffade, mellan 25 och 35 år gammal, är medlem på flashback. Uteslut alla som är medlemmar i LO när vi ändå håller på.

Eller så kan vi ha anonyma val i Sverige. Kandidaternas CV:n analyseras av en superdator som spottar ut ett resultat om vem som får bilda regering härnäst.
Citera
2018-07-01, 21:46
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Skall denna utbildning förläggas till Södertörn?

Urusel ide, hur kom du in på dessa tankar egentligen?

Utbildningen kan ingå i tex grundskolan/komvux, men "slutprovet" kan sen utföras av tex Valmyndigheten.

Jag vet inte. Men tankarna i första stycket i mitt första inlägg i den här tråden, ledde mig troligen in på dessa tankar.
Citera
2018-07-01, 21:46
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ditt förslag löser absolut ingenting. Oavsett om folk utbildats inom området i 0 eller 10 års tid så kommer merparten att rösta efter personliga preferenser för vem som tilltalar den enskilde bäst.

All makt utgår från folket - Folket i sammanhanget är samtliga medborgare. När man uppnår röstberättigad ålder så förväntas man ha tillräckligt omdöme för att göra ett individuellt avvägande.

Men vi kan ju spinna vidare på ditt förslag. Begränsa rösträtt endast till dom som genomgått en statsvetarutbildning, är ostraffade, mellan 25 och 35 år gammal, är medlem på flashback. Uteslut alla som är medlemmar i LO när vi ändå håller på.

Eller så kan vi ha anonyma val i Sverige. Kandidaternas CV:n analyseras av en superdator som spottar ut ett resultat om vem som får bilda regering härnäst.

Vem ska programmera superdatorn?
Citera
2018-07-01, 21:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vem ska programmera superdatorn?

Låt Google bestämma allt! Dom vet ju redan vad varje svensk medborgare tycker.
Citera
2018-07-01, 21:50
  #9
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Låt Google bestämma allt! Dom vet ju redan vad varje svensk medborgare tycker.

Google kan inte göra val som inte programmerats, det är inte så datorer fungerar.
Citera
2018-07-01, 21:51
  #10
Medlem
Enydrions avatar
Ulf Bjereld är ju professor i statsvetenskap, och det verkar ju inte ha gjort honom särskilt klok...
Citera
2018-07-01, 21:54
  #11
Medlem
Jag tror att din fråga eller fundering mer speglar dina egna politiska övertygelser(inget fel med det), om vi utgår ifrån att alla svenska medborgare åtnjuter rösträtt - varför ser du ett problem med att personer röstar efter olika övertygelser.

Om vi nu skulle införa ditt förslag, hur tror du att valresultatet hade skiljt sig från idag? Jag känner exempelvis två statsvetare och en under utbildning med helt skilda politiska övertygelser och någon mer "korrekthet" bakom argumenten som lett dessa personer att rösta på så skilda politiska aktörer kan jag inte finna.

Jag tror dock definitivt att politiker på högre poster i stort är i behov av viss grundläggande utbildning, där går mina preferenser dock till juridiken och inte till någon statsvetarutbildning. Med vissa modifikationer skulle jag kunna godta ditt 2:a försag med ändringen att kanditaturen inte bör kräva en viss utbildning men personen skall ha genomgått en juridisk utbildning i anslutning till ämbetet.

Risken blir som du säger, en påverkad utbildning som ej kan garanteras vara neutral, om du inte har något förslag på detta?
Citera
2018-07-01, 22:09
  #12
Medlem
IRMEs avatar
Har gått i liknande tankar men inte lika extremt eftersom statsvetarutbildning kan vara rätt subjektivt. Skulle kunna vara så att man inför varje lag får hämta en röstsedel(visar att man faktiskt vill rösta) och där svara på ett par frågor som alltid är samma (Vem är statschef, vad heter nuvarande statsminister, hur många mandat i sveriges riksdag), och man kan ta testet hur många gånger som helst tills man får rätt och då får sin röstsedel.

Svaren kan finnas tillgängliga i en broschyr i anslutning till lokalen typ, bara så att man tvingas att veta någonting alls om röstsystemet när man röstar vore en grym uppgradering mot för idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback