Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 21:15
  #1
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag vet inte hur det är i andra städer men jag upplever att "min stad" Karlstad byggs sönder. Det står alltid nån jävla lyftkran nånstans å gator är avspärrade för en ny busslinje. Tydligen ska vi ha ett jävla Muminland på Skutberget också. Om du bott i Karlstad för säg typ 10 år sen å kommer tillbaka "hem" så känner du nog knappt igen dig. Målet med detta är att bli 100-000 inv, men varför man inte köper mer mark å bygger på än att förtäta stan ännu mer är för mig en gåta, å varför vi måste ha det där Muminlandet som ingen egentligen vill ha övergår mitt förstånd.

Hur är det i era städer? Berätta gärna.
Citera
2018-07-01, 22:47
  #2
Medlem
Varenda liten tom plätt bebyggs. Villor rivs och ersätts med lägenhetskomplex.
Citera
2018-07-01, 22:50
  #3
Medlem
Begntts avatar
Nej det är alldeles för glest och sprawlande i svenska städer samt att massor av villor placeras runt om i kommunerna långt ifrån "stan" vilket medför massa onödiga problem.
Citera
2018-07-01, 23:25
  #4
Medlem
Det är tätbebyggt och bilköer överallt. Man får trängas i köpcentrum. Köa i timmar på nöjesparkerna. Det är verkligen ullaredsmodellen överallt.

De har oss i fållan. Vår konsumtion ska ligga på topp. Vi ska bo samma ställen så vi lättare kan kontrolleras. Och de små bruksorterna tynar bort.

Nej nu ska jag ta av mig foliehatten och köpa ett hus på landet.
Citera
2018-07-02, 05:26
  #5
Medlem
Politikernas vision är ett billöst samhälle. Därför förtätas alla orter så att allt är så nära att man kan åka buss eller cykla dit. Nybyggnationer har inte kravet att X antal parkeringsplatser också ska byggas. Numera finns det inga sådana krav alls.
Alla grönytor ska byggas bort för att mer folk ska få plats.
Att folk mår bra av öppna och gröna ytor är inget man vill höra talas om från politikerhåll.
Man vill även skapa ett monument över sin egen förträfflighet för eftervärlden att beundra. Politiker är dumma i huvudet.
Folk är ännu dummare som röstar på politikerna år efter år.

De flesta städer kör efter detta tema. Förtätning.
Citera
2018-07-02, 10:53
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
De flesta städer kör efter detta tema. Förtätning.


Och gött är väl det! Skönt för oss som inte har bil. Jag har växt upp på landsbygden, och jag kan säga att det är mycket härligare att bo i en stad, av en enkel anledning - infrastruktur.

Så det är samma här, Uppsala byggs det så det knakar i princip överallt där man kan/får bygga. Finns till och med vissa planer på att bygga en helt ny 'stad' söder om Uppsala...
Citera
2018-07-02, 11:32
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
De bygger här överallt med. Trots det har stan mindre stadskänsla men det beror på saker platser saknas.
Vet det är samma i Karlstad.
Citera
2018-07-02, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Och gött är väl det! Skönt för oss som inte har bil. Jag har växt upp på landsbygden, och jag kan säga att det är mycket härligare att bo i en stad, av en enkel anledning - infrastruktur.

Så det är samma här, Uppsala byggs det så det knakar i princip överallt där man kan/får bygga. Finns till och med vissa planer på att bygga en helt ny 'stad' söder om Uppsala...

Du kan väl ha en stad med grönytor?
Man kan ha infrastruktur och ändå ha parker och stora skogsarealer som avgränsar stadsdelarna i en stad.
Man måste inte bygga allt på samma kvadratmeter. Dessutom blir det problem med vattenförsörjningen ifall det blir för mycket folk på för liten yta.

Människan mår bra av solljus och gröna ytor.
Citera
2018-07-02, 21:16
  #9
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Du kan väl ha en stad med grönytor?
Man kan ha infrastruktur och ändå ha parker och stora skogsarealer som avgränsar stadsdelarna i en stad.
Man måste inte bygga allt på samma kvadratmeter. Dessutom blir det problem med vattenförsörjningen ifall det blir för mycket folk på för liten yta.

Människan mår bra av solljus och gröna ytor.

Visst, bättre att bygga högt så att man kan spara lite grönytor, men 'skylinen' är ju så viktig
Citera
2018-07-02, 21:17
  #10
Avstängd
Halloween2s avatar
Muminland och Moské på rud. Karlstad är en förlorad stad
Citera
2018-07-03, 13:56
  #11
Medlem
Det förtätas mer idag i och med att städerna växer och befolkningen ökar. Det blir alltmer svårt att smeta ut gles, förortsliknande bebyggelse i utkanterna som man redan har gjort i Karlstad. Det är till exempel över en halvmil från Karlstads centrum till campusområdet. Det är mycket ocentralt och mer ocentralt än Stockholms universitet.

Kolla upp en "tätort" som Fågelvikshöjden på Ingarö i Värmdö kommun och hur bebyggelsen är planerad. Urban sprawl från bl.a. tidigt 00-tal. Det finns bara en sak som är ännu mer problematisk och det är när man planerar den här typen av bebyggelse inne i städerna.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2018-07-03 kl. 14:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback