Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 19:04
  #1
Medlem
ersattningsids avatar
funderar på att köpa en villa i en fjällort , att använda som fritidshus.
Idag bor folk permanent där .
dock kommer inte villan att bebos så ofta att pelletseldning kommer fungera praktiskt tror jag .

behöver tips på alternativ eller kan man köra med pelletseldning och inte vara i huset på 2-3 månader?
Citera
2018-07-01, 19:07
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
funderar på att köpa en villa i en fjällort , att använda som fritidshus.
Idag bor folk permanent där .
dock kommer inte villan att bebos så ofta att pelletseldning kommer fungera praktiskt tror jag .

behöver tips på alternativ eller kan man köra med pelletseldning och inte vara i huset på 2-3 månader?
Finns det ingen elpatron i pannan?
Citera
2018-07-01, 19:13
  #3
Medlem
Tvonds avatar
Får köra på el och hålla ca 10 grader när ni inte är där. Värmepump finns ju med så de finns alt.
Citera
2018-07-01, 19:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
funderar på att köpa en villa i en fjällort , att använda som fritidshus.
Idag bor folk permanent där .
dock kommer inte villan att bebos så ofta att pelletseldning kommer fungera praktiskt tror jag .

behöver tips på alternativ eller kan man köra med pelletseldning och inte vara i huset på 2-3 månader?

Har pellets idag med ett rum som är ca 1.5 × 1.5 meter. Fyller på med 600 kg pellets ca en gång i månaden i norra Sverige under vintern. Vid varje påfyllning kör vi en tömning av aska samt rengöring brännare, tar totalt en timme. Askinsamlingen i brännaren är då ca halvfull

Några problem för dig blir att pelletsrummet måste vara stort nog (du drar mindre än oss om du sätter temp på typ 10 grader). Detsamma gäller ju mängden aska.

Tror det kan eventuellt funka men känns risky. Jag hade nog kört på elvärme och bara hålla det på plusgrader så du slipper frysningar. Pellets är aningen ostabilt också, inget jag hade lämnat på andra sidan riket under vintern såvida du inte har en god granne där. Bästa vore kanske en kombo av el och pellets?
Citera
2018-07-01, 19:42
  #5
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Får köra på el och hålla ca 10 grader när ni inte är där. Värmepump finns ju med så de finns alt.

Kostar multum med elpatron om pelletsen slår av.

Pellets ÄR opålitligt.
Citera
2018-07-01, 19:50
  #6
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Kostar multum med elpatron om pelletsen slår av.

Pellets ÄR opålitligt.

Ja vem har sagt det ska vara billigt och ha fritidshus, Men vill man inte ha sönder frysta ledningar så får man se till och ha värme.
Citera
2018-07-01, 19:52
  #7
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja vem har sagt det ska vara billigt och ha fritidshus, Men vill man inte ha sönder frysta ledningar så får man se till och ha värme.

Kan man inte stänga av vattnet och tömma ledningarna?
Citera
2018-07-01, 19:58
  #8
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja vem har sagt det ska vara billigt och ha fritidshus, Men vill man inte ha sönder frysta ledningar så får man se till och ha värme.

Ja och jag gav mitt råd angående pellets.
Pellets förlitar sig på flera olika steg för att fungera, om något av steget failar tex skrapningen så slår systemet av och han står med dyr uppvärmning, mitt råd blir alltså att inte ha pelletsuppvärmning.
Citera
2018-07-01, 20:13
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Pellets fungerar bra tills det slutar fungera. Så en värmepump av absolut bästa sort som inte fryser igen vid första frostknäppen, elelement (patron) som backup och en god granne som kan åka dit om pannan stannar. Annars är pelletsen bara att glömma.
Citera
2018-07-01, 20:15
  #10
Medlem
Ska du elda med pellets så ska du bo i huset.
Skriv upp i detalj vad det sitter för panna och brännare där så får du råd.
Jag skulle välja en annan kåk med bergvärme eller jordvärme.
Uppvärmning med direktel blir dubbelt så dyrt som pellets.
Ska du värma med direkt el så är elfläktar bättre än pelletspanna med elpatron.
Behövs bara att cirkulationspumpen stannar så fryser värmesystemet sönder i alla fall.
Men som sagt, Ska man ha en kåk i fjällvärden så ska det kosta.
Citera
2018-07-01, 20:20
  #11
Medlem
Köp en vanlig luftvärmepump o kör den på låga temperaturer.
Fast o andra sidan, hur mycket el får man inte för dessa 5000-15000 kr en luftvärmepump kostar?

pellets ska inte förvaras i huset då det avger tråkiga ångor.
Citera
2018-07-01, 22:08
  #12
Medlem
Pengabingens avatar
Aldrig mera pellets, jag har kämpat med skiten för gott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback