Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-01, 14:39
  #1
Medlem
Tänkte att denna tråd ska handla om de juridiska efterverkningarna på avskiljandet av vuxna och barn. Vilka olika stämningar dyker upp allt eftersom tiden går. Dessa juridiska processer som kommer tar ju avstamp i olika människors mående och protester kring det hela kan belysa juridiken kring vad som skett.

Har svårt att tänka mig att dessa stämningar blir de enda. Med så många barn och föräldrar så kan det kanske bli hundra stämningar? Vilket kaos Trump har skapat här. och som man bäddar får man ligga. Man kan tycka mycket om moralen och hur svåra situationer de inblandade haft men här är det tyngdpunkten på juridiken.

Så vilka stämningar sker och vad kan man stämma för i denna härva?

Citat:
Five immigrant children who have been detained in federal custody are suing the Trump administration over "cruel" policies.

The five children in the complaint, Lucas, Daniela, Miguel, Gabriela and Jaime, are between the ages of 12 and 17, and all arrived unaccompanied. They are not a part of the wave of children who have been separated from their parents after crossing the border under Trump's "zero tolerance" policy.

Citat:
The lawsuit comes amid public outcry over President Trump's "zero tolerance" policy, which is also facing several legal challenges.
https://www.msn.com/en-us/news/msn/f...D=ansmsnnews11
Citera
2018-07-01, 15:24
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Tänkte att denna tråd ska handla om de juridiska efterverkningarna på avskiljandet av vuxna och barn. Vilka olika stämningar dyker upp allt eftersom tiden går. Dessa juridiska processer som kommer tar ju avstamp i olika människors mående och protester kring det hela kan belysa juridiken kring vad som skett.

Har svårt att tänka mig att dessa stämningar blir de enda. Med så många barn och föräldrar så kan det kanske bli hundra stämningar? Vilket kaos Trump har skapat här. och som man bäddar får man ligga. Man kan tycka mycket om moralen och hur svåra situationer de inblandade haft men här är det tyngdpunkten på juridiken.

Så vilka stämningar sker och vad kan man stämma för i denna härva?



https://www.msn.com/en-us/news/msn/f...D=ansmsnnews11

Du måste väl ha "ett case" för att kunna stämma ?
Du kan väl knappast som utomstående gå in och stämma om du inte är drabbad själv.
Citera
2018-07-01, 15:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du måste väl ha "ett case" för att kunna stämma ?
Du kan väl knappast som utomstående gå in och stämma om du inte är drabbad själv.

Det tror jag inte, vad gäller personer men folk kan kanske stämma myndigheter för något även om man personligen inte drabbas. Tänker en myndighet som begått lagbrott men jag vet inte.

Men det handlar ju om flera tusen människor så det kan nog bli en hel del stämningar.

Det har ju pratats om att barnen har kunnat tala med sina anhöriga om inte varje dag så ofta i alla fall. Det verkar ju vara en stor lögn att alla har kunnat det eftersom de har problem att återförena familjerna.

Om det funnits/finns små barn som inte kan prata i telefon särskilt bra om de ens fått den möjligheten så har ju skadorna blivit svåra och jag antar att man ser hårdare på det juridiskt. Men jag har ännu inte sett hur småbarnen har bott och haft det så det återstår att se angående det.
Citera
2018-07-07, 19:58
  #4
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=IoK91TfCHdw

KAOS!

Vem som är ansvarig för detta vet jag inte vem som är men jag hoppas att de som är det får det de förtjänar enligt lagen. Och så kan det bli tror jag. Det vore då inte mer än rätt att ansvariga som låter sånt här hända ska få stå för det!

Det som sägs i YT ovan är att de inte ens vet hur många barn som de har i "förvar". Och de vet inte vilka barn och vuxna som hör ihop.

Vilket ansvar har Trump här? Om något så hoppas jag att det ska komma fram vad de har gjort och vilka är ansvariga. Trump försvarade ju detta från början och lät så stolt över det hela. Så frukansvärt!
Citera
2018-07-08, 10:35
  #5
Medlem
Bara hoppas rättsapparaten är stabilare än Trumps ledarskap och åtföljande kaos.
Trumps försök att luckra upp rättsväsendet och skapa ett rättsväsende a la bananrepublik borde ju inte fungera. Och som president så kan han ju inte åtalas bara för han för uppvisar ett ovanligt dåligt ledarskap, det får väljarna avgöra genom val. Men det är klart, ge sig på rättssystemet kan nog vara farligt även för en president.
För Trump signalerar ju sina numera vaga uttalande att rättsröta är ok och den inställningen kan sprida sig neråt och till slut skada den enskilde som vill få sin sak prövad, vilket det tydligen redan gjort av videon att döma.
Att få sin sak prövad under värdiga förhållanden kännetecknar ju en rättsstat.
Citera
2018-07-08, 11:49
  #6
Medlem
Pre 1914s avatar
Onekligen har trump pluspoäng då han sedan länge sett problemen med den illegala invandringen, utan sådana inget behov av burar. Sedan vet jag inte vad dessa burar är för något egentligen, får bara en bild från bron över floden kwai i huvudet.
Citera
2018-07-08, 13:27
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
https://www.youtube.com/watch?v=IoK91TfCHdw

KAOS!

Vem som är ansvarig för detta vet jag inte vem som är men jag hoppas att de som är det får det de förtjänar enligt lagen. Och så kan det bli tror jag. Det vore då inte mer än rätt att ansvariga som låter sånt här hända ska få stå för det!

Det som sägs i YT ovan är att de inte ens vet hur många barn som de har i "förvar". Och de vet inte vilka barn och vuxna som hör ihop.

Vilket ansvar har Trump här? Om något så hoppas jag att det ska komma fram vad de har gjort och vilka är ansvariga. Trump försvarade ju detta från början och lät så stolt över det hela. Så frukansvärt!
Ja, det verkar vara svårt för dom, och det tragisk är hur man säger detta fixar vi, men de verkar inte ha en susning hur det ska gå till.
Men det blir nog lätt såhär när man inte har kvalificerad personal på viktiga samhällsfunktioner.
Nu vet vi att de vill bryta sönder samhället, men det är rätt märkligt ändå.
Citera
2018-07-08, 14:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, det verkar vara svårt för dom, och det tragisk är hur man säger detta fixar vi, men de verkar inte ha en susning hur det ska gå till.
Men det blir nog lätt såhär när man inte har kvalificerad personal på viktiga samhällsfunktioner.
Nu vet vi att de vill bryta sönder samhället, men det är rätt märkligt ändå.


Ja och de har ingen aning om hur många barn de har satt i burarna. Någon sa "mindre än 3000". Horribelt! De riskerar att få hjärnskador och psykologiska problem. Jag gissar dock att det är mer än 3000 eftersom de har ljugit förr. Ingen verkar veta något.

Gissar att en del skadestånd ska delas ut. Har inte hört något om det än men jag antar att Vita Huset är ansvarig i allmänhet och Donald Trump i synnerhet. Fy fan så tragiskt.
Citera
2018-07-08, 14:13
  #9
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Tänkte att denna tråd ska handla om de juridiska efterverkningarna på avskiljandet av vuxna och barn. Vilka olika stämningar dyker upp allt eftersom tiden går. Dessa juridiska processer som kommer tar ju avstamp i olika människors mående och protester kring det hela kan belysa juridiken kring vad som skett.

Har svårt att tänka mig att dessa stämningar blir de enda. Med så många barn och föräldrar så kan det kanske bli hundra stämningar? Vilket kaos Trump har skapat här. och som man bäddar får man ligga. Man kan tycka mycket om moralen och hur svåra situationer de inblandade haft men här är det tyngdpunkten på juridiken.

Så vilka stämningar sker och vad kan man stämma för i denna härva?



https://www.msn.com/en-us/news/msn/f...D=ansmsnnews11
Jag tycker man ska stämma barnen och sätta föräldrarna i arbetsläger.
Citera
2018-07-08, 14:18
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Ja och de har ingen aning om hur många barn de har satt i burarna. Någon sa "mindre än 3000". Horribelt! De riskerar att få hjärnskador och psykologiska problem. Jag gissar dock att det är mer än 3000 eftersom de har ljugit förr. Ingen verkar veta något.

Gissar att en del skadestånd ska delas ut. Har inte hört något om det än men jag antar att Vita Huset är ansvarig i allmänhet och Donald Trump i synnerhet. Fy fan så tragiskt.
Min första tanke också, det är troligtvis mycket mer.

Men skoj man visar sitt rätta ansikte för oss, och hur detta inte ens faller väl ut hos en del väljare som normalt älskar all skit som kommer av Trump.
Men här sa väldigt många nej aldrig, vilket verkar ha förvånat Trump.
Men vad händer med dessa barn idag, undrar då det Trump säger sällan når utanför twitter.
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jag tycker man ska stämma barnen och sätta föräldrarna i arbetsläger.
Så du vill ha en diktatorsstat i USA?
Söker man asyl och man flytt ifrån detta EXTREM våld i Latinamerika så är det du säger bara en våt dröm för dig, det kommer inte ske i verkligheten och utan massiva reaktioner och negativa sådana.
Trump åkte ju på däng när han började låsa in dom och separera dom ifrån sina närstående.
Citera
2018-07-08, 14:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Min första tanke också, det är troligtvis mycket mer.

Men skoj man visar sitt rätta ansikte för oss, och hur detta inte ens faller väl ut hos en del väljare som normalt älskar all skit som kommer av Trump.
Men här sa väldigt många nej aldrig, vilket verkar ha förvånat Trump.
Men vad händer med dessa barn idag, undrar då det Trump säger sällan når utanför twitter.


Det var ju en ansvarig som satt och sa att det bara skulle ta sekunder att ta fram vilka barn som hör ihop med vilka vuxna.

Jag tror att det skickats hem så många vuxna så att de inte har så många återföreningar. Kanske de mördar de barnen? Det verkar ju inte finnas några gränser på lögnerna och hur de handlar. Helt sjukt!
Citera
2018-07-08, 14:34
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Det var ju en ansvarig som satt och sa att det bara skulle ta sekunder att ta fram vilka barn som hör ihop med vilka vuxna.

Jag tror att det skickats hem så många vuxna så att de inte har så många återföreningar. Kanske de mördar de barnen? Det verkar ju inte finnas några gränser på lögnerna och hur de handlar. Helt sjukt!
Och sen avslutade Republikanen och berätta Trump vann i klippet, vad nu detta har med nått och göra.
Eller hur detta skulle hjälpa dessa barn.

Det blir en än mer bisarr situation när man inte ens verkar veta vart man tar/tog barnen.
Detta tar bisarrt till en helt nivå, och detta vet vi redan tom republikaner ogillar.
Så sista här kommer inte bli sagt på länge känns det som.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback