Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 13:45
  #1
Medlem
Tja, har nu blivit riktigt sugen på att köpa en akustisk gitarr av Dreadnought model med stålsträngar!

Min budget ligger runt 2000-4000 kr. Har kollat runt en del på 4sound, andertons och thomann men har tyvärr insett att jag inte har så mycket koll och att urvalet blir ganska begränsat när man absolut inte vill ha någon pickguard.

Det jag vill spela är klassisk rock, typ Led Zeppelin bland annat.

Vore schysst om någon med koll skulle kunna ge mig lite tips på gitarrer som skulle passa det jag söker.

Förstår att det bästa är att gå till en musikaffär och provspela några men det är något jag helst undviker.

Edit: är rätt så sugen på denna:

https://m.thomann.de/intl/harley_ben...3ASE.EUR%3ASEK

Men är osäker på om jag kanske borde gå upp i prisklass med 1000-2000 för att få bättre kvalité eller om den duger? Spelar elgitarr annars för det mesta vill bara ha en hyfsad akustisk att spela på som omväxling eller när familjen ligger och sover.
__________________
Senast redigerad av Snoppmakaren 2018-07-01 kl. 13:54.
Citera
2018-07-01, 14:01
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Gå in på tuben och tryck in "review" och skriv in märke och modell i sökrutan till att börja med och kolla och lyssna på lite rescensioner. Sen tycker jag du ska övervinna din motvilja att gå in och provspela. Om du fastnar för en modell så kan just den gitarren du köper vara ett kasst måndagsexemplar. Välj ditt övre budgetspann för kvalitet kostar.
Citera
2018-07-01, 14:11
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Vill man inte ha pickguard så kollar man bara att guran inte hängt i ett fönster, tar bort pickguarden och solar skuggan jämn.

Sedan anser jag likt föregående talare att gitarrer bör provspelas då de är individer allihop.
Citera
2018-07-02, 13:11
  #4
Medlem
Harley Benton är Thomanns eget lågprismärke. Nu behöver det ju inte vara något fel, gitarrerna tillverkas säkert vid någon av de stora asiatiska gitarrfabrikerna.

Priset 1900 kronor säger ändå att det inte är någon leksak, utan ett riktigt instrument. Håller med dig att den ser snygg ut också.

Men som andra säger: ett instrument ska egentligen provspelas före köp - men jag har också fuskat och köpt direkt från Thomann och 4Sound på nätet. Gillar liksom du inte att gå och provspela i musikaffärer och den Telecaster-modell jag köpte senast fanns ändå inte hemma i någon av musikaffärerna i Malmö/Lund/Helsingborg.
__________________
Senast redigerad av Hetlund 2018-07-02 kl. 13:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback