Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-01, 02:25
  #1
Medlem
Hej,

Jag har en hemsida som ibland upplevs extremt seg eller knappt fungerar alls för mig. Ibland hör även kunder av sig att sidan inte verka fungera eller att den är väldigt seg. Samtidigt verkar den fungerar för de flesta. Internetanslutningen är snabb och sidan har lite användare, det kan inte vara att den blir överbelastad! Google Analytics indikerar ingenting heller mer än att Android användare ofta brukar stänga ner sidan, sidan är inte mobilanpassad.

Jag har en cloud-server (LAMP, Ubuntu) hos en väldigt bra leverantör och jag startar om servern ofta varje dag. Jag kör ping-tester mot servern och kolla hur den mår, ex från igår när jag ssh via Putty:

" System information as of Fri Jun 29 09:38:05 UTC 2018

System load: 0.87 Processes: 82
Usage of /: 8.1% of 78.74GB Users logged in: 0
Memory usage: 18% IP address for eth0: xxx.xxx.xx.xxx
Swap usage: 0% IP address for eth1: xx.xxx.xxx.xx

Graph this data and manage this system at https://landscape.canonical.com/

276 packages can be updated.
188 updates are security updates.

New release '14.04.1 LTS' available.
Run 'do-release-upgrade' to upgrade to it.

You have new mail.
Last login: Fri Jun 29 09:35:26 2018 from xx.xxx.xxx.xxx.mobile.tre.se
root@server-04:~#
"

Minnesanvändningen brukar ligga på mellan 18-31 %, så det verkar inte vara det heller att servern är seg.

Jag är inne på hemsidan ibland 150-200 ggr på en vecka antingen med min dator eller ena mobiltelefon. Ibland går det hyfsat, men många gånger går det segt och ibland vill det inte alls, medan det verkar funka för de flesta.
Häromdagen, gick det inte alls, jag startade om min dator och mina två mobiltelefoner, jag fick nytt ip till mina ena mobiltelefon som jag just nu delar till min huvudsakliga mobil och dator. Då flöt allt på otroligt snabbt och det var inga konstigheter.

Innan har jag haft samma problem på min andra dator som jag också är inne väldigt mycket på min hemsida, att den är otroligt seg, bara står och snurrar, men när jag startade om modemet/routern så gick allt snabbt igen.
Som om det nätverket blir blockerat någonstans eller den externa ip:n blir för gammal?

Jag har även provat att rensa cache osv på mina datorer, det funkar inte heller.
Jag har provat inkognito mode i andra webbläsare då brukar det funka bättre.

Men det känns som att när jag är inne mycket på min hemsida med en enhet så blir den blockad på något sätt, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
När jag använder en annan enhet som jag inte brukar använda på min hemsida då funkar allt ypperligt i samma stund.

Känner ni till något sådant? Kan det vara min värd-leverantör där jag har servern, eller är det det interna nätverket?
Eller är det apache eller linux?
Kan man "rensa" någonstans på servern för de enheter som använder hemsidan mycket och på så sätt göra de snabba för dessa enheter igen? Eller att jag kan rensa vissa ip:s?
För det är ju problematiskt om servern (eller vad det nu är?) blockerar enheter/ip:s för mina kunder som använder sidan ofta!

Dock har jag aldrig problem med andra hemsidor på mina enheter, för att ta flashbacks som exempel man kan vara inne på säkert 100 gånger på en vecka. Eller har Flashback något script exempelvis som "rensar" enheter så att det inte ska bli segt? Har stora hemsidor det?
Som sagt, jag vet inte om detta är felet, men jag vet att man på servrar kan rensa klienter så att de blir "rena" när de återansluter om de har problem.
Sen om det är i någon fil i Linux eller standarfil på servern, vet jag inte, vet ni?

Eller kan det bara vara att vissa sektioner är dåligt kodade på min hemsida?
Jag har gått igenom det mesta av koden, det ser bra ut, och det har varit bra programmerare (egenbyggt) som har programmerat min hemsida.

Tack ska ni ha!
Citera
2018-07-01, 08:58
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Det kan vara din leverantör som inte levererar bra i vissa omständigheter eller så kan det vara din sida som är dåligt kodad i vissa avseenden eller så ... ja du förstår. Det är omöjligt att svara på utan att kunna granska patienten.

Det är lite som om du skulle starta en tråd där du säger att en kille har värk i benet när han går. Du meddelar med text att du granskat benet och det ser ju bra ut. Vad kan det vara som är fel?

Hur skall någon kunna svara på det?

Till och börja med. Hur är sidan byggd. NodeJs, React, Angular, WP med massa pluggins etc... ?
Citera
2018-07-01, 09:04
  #3
Medlem
Cabenstones avatar
Varje internet leverantör har olika routingtabeller. Det vill säga, vilken väg du surfar för att komma till en adress.
Exempelvis om du sitter i Luleå och skall surfa in på Aftonbladet behöver den inte ta den kortaste vägen. Kanske tar en annan väg via, Ryssland, Irland, USA för att sedan landa vart nu Aftonbladet har sina servrar. Jag skulle börja med att anmäla det till min internet leverantör med ett tracert bilaga.

Öppna upp kommandotolken. Där skriver du "tracert www.aftonbladet.se" (byt ut www.aftonbladet.se till aktuell adress som du har). Kopiera resultatet och skicka.

Lycka till
Citera
2018-07-02, 11:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det kan vara din leverantör som inte levererar bra i vissa omständigheter eller så kan det vara din sida som är dåligt kodad i vissa avseenden eller så ... ja du förstår. Det är omöjligt att svara på utan att kunna granska patienten.

Det är lite som om du skulle starta en tråd där du säger att en kille har värk i benet när han går. Du meddelar med text att du granskat benet och det ser ju bra ut. Vad kan det vara som är fel?

Hur skall någon kunna svara på det?

Till och börja med. Hur är sidan byggd. NodeJs, React, Angular, WP med massa pluggins etc... ?

Tack för ditt svar!

Jag förstår vad du säger, men tänkte bara om någon känner igen sig i problemet.
Mer än ovanför nämnda hostas sidan hos Rackspace (LAMP), Ubuntu. Hemsidan använder sig av ramverket Zend, Zend 2.0 för att vara specifik (som jag har förstått det är det inget särskilt stort ramverk, men själva php-motorn bygger på Zend).
Vissa delar är kodad i JS. Hemsidan är ett egenkodat MVC som bygger på (Php Zend 2.0, Mysql, html, css3, javascript, ajax, jquery). Delar av hemsidan börajde byggas redan 2012.

Jag tror inte det är värdleverantören, de har bra resumé och bra historik, samt när jag provar på andra enheter samtidigt funkar det när det inte samtidigt fungerar på min dator och ena mobiltelefon.

Det jag gör egentligen när jag testar sidan är att jag låtsas vara en kund och lägger en order och då är det vissa steg som ibland sidan fastnar på, det är bla ett databas-rop (väldigt simpla saker, jag väljer en plats, ett pris ska genereras). När sedan ordern är lagd får jag som Admin ett mail och i detta mail finns en länk där jag hamnar på en Adminsida, här har jag några val och väljer att kunden ska landa på kundens landningssida, detta kan ibland också ta jättelång tid.
Jag agerar alltså både kund och Admin från samma enhet/ip när jag testar vilket inte sker i verkligheten, kan det bli konflikt pga detta?

Det här med om sidan skulle vara dåligt kodad? Om allt normalt sätt flyter på bra förutom vissa enheter som ex. min ena mobil och dator, skulle det vara pga dålig programmering? Det låter märkligt tycker jag, jag menar kod är ju väldigt statisk. Å andra sidan kan jag förstå om sidan är dålig kodad och har högt tryck på sig att det kan bli segt, att ex. de har använt massa rader kod för ett problem som endast behöver några rader kod, att det helt enkelt är dåligt optimerat. Men sidan har inte ofta högt tryck på sig, den har både mycket minne, brandbredd mm till övers.

Igår startade jag om servern, och mina två mobiltelefoner, fick ett nytt externt ip på den mobilen jag delar ut nätverk från. Jag testade på min andra mobil (den som ofta brukar vara seg), denna gången var den seg och ingenting funkade. Samtidigt körde jag på den mobilen som jag delar ut nätverk ifrån, allt gick helt klockrent och blixtsnabbt.
Det verkar liksom vara som att "något" blockerar vissa enheter om man är inne mycket, dock vet jag inte om det är fallet.


Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Varje internet leverantör har olika routingtabeller. Det vill säga, vilken väg du surfar för att komma till en adress.
Exempelvis om du sitter i Luleå och skall surfa in på Aftonbladet behöver den inte ta den kortaste vägen. Kanske tar en annan väg via, Ryssland, Irland, USA för att sedan landa vart nu Aftonbladet har sina servrar. Jag skulle börja med att anmäla det till min internet leverantör med ett tracert bilaga.

Öppna upp kommandotolken. Där skriver du "tracert www.aftonbladet.se" (byt ut www.aftonbladet.se till aktuell adress som du har). Kopiera resultatet och skicka.

Lycka till

Tack för ditt svar! Alltså min isp? Jag har kört programmet i kommandotolken, den gjorde 23 "försök" och jag fick "Begäran gjorde timeout." två gånger.

Dock har jag problem på min stationära dator också som är på ett annat ställe med en helt annan isp. De enheter jag har problem på är min bärbara dator och ena mobil som just nu använder samma isp samt min stationära dator som har som sagt en annan isp.
Det som sammanträffar dessa enheter är att jag är inne väldigt mycket på min hemsida och jag kör samma tester ofta flera dagligen samt ta riktiga orders då kunder lägger beställningar mm.
Citera
2018-07-02, 15:03
  #5
Medlem
Cabenstones avatar
Din internet leverantör (Internet Service Provider). Jag kanske har missat vilket web hotell du ligger på. Har kört one.com en hel del, och där delar man server med många andra. Då blir svarstiderna rätt långa.
Citera
2018-07-02, 17:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Din internet leverantör (Internet Service Provider). Jag kanske har missat vilket web hotell du ligger på. Har kört one.com en hel del, och där delar man server med många andra. Då blir svarstiderna rätt långa.

En dedikerad cloud-lösning hos Rackspace. Säkerligen är det så att servern delas med andra.
Citera
2018-07-03, 00:19
  #7
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133
En dedikerad cloud-lösning hos Rackspace. Säkerligen är det så att servern delas med andra.

Det kan vara ett problem, säger inte att det är, men kan. Provade att pinga dom, och deras web server svarar i alla fall. Värdena för svaret såg bra ut. När jag trecade servern fick jag bra svar tills jag kom till Telia. Då ökade svarstiden nästan sex gånger.
Det skulle kunna vara som jag skrev tidigare att Telia har dåliga routing tabeller. Min trace visade att jag var kvar sex hopp hos Telia innan jag kom till Rackspace.
Citera
2018-07-03, 10:42
  #8
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2018-07-04, 11:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Det kan vara ett problem, säger inte att det är, men kan. Provade att pinga dom, och deras web server svarar i alla fall. Värdena för svaret såg bra ut. När jag trecade servern fick jag bra svar tills jag kom till Telia. Då ökade svarstiden nästan sex gånger.
Det skulle kunna vara som jag skrev tidigare att Telia har dåliga routing tabeller. Min trace visade att jag var kvar sex hopp hos Telia innan jag kom till Rackspace.

Tack för ditt svar. Innebär detta i praktiken att de som har Telia som isp eller surfar via Telia upplever min hemsida seg?

Är det Telia jag ska ta kontakt med?
Citera
2018-07-04, 16:29
  #10
Medlem
Cabenstones avatar
De där är en mycket bra fråga som jag skall försöka svara på. Mitt korta svar: Nej. Och här är motiveringen.

En routingtabell talar om hur trafiken skall få från A till B. MEN, alla ISPer har olika tabeller. Det gör i sin tur att om du surfar från, säg Telenor, så kan trafiken ta en annan väg, kortare väg till och med. Allt beror på hur man väljer att styra trafiken.
De du kan göra som konsument är att begära att dom ser över hur trafiken routas. Du kan inte förvänta dig ett snabbt svar, men, du har trots skapat ett ärende som dom behöver se över.

Du kan be vänner surfa in på sidan och kolla. Om du vill, posta den här eller skicka ett PM till mig så kan jag kolla hur det ser ut.
Citera
2018-07-07, 18:54
  #11
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133
Hej,

Jag har en hemsida som ibland upplevs extremt seg eller knappt fungerar alls för mig. Ibland hör även kunder av sig att sidan inte verka fungera eller att den är väldigt seg. Samtidigt verkar den fungerar för de flesta. Internetanslutningen är snabb och sidan har lite användare, det kan inte vara att den blir överbelastad! Google Analytics indikerar ingenting heller mer än att Android användare ofta brukar stänga ner sidan, sidan är inte mobilanpassad.

Jag har en cloud-server (LAMP, Ubuntu) hos en väldigt bra leverantör och jag startar om servern ofta varje dag. Jag kör ping-tester mot servern och kolla hur den mår, ex från igår när jag ssh via Putty:

" System information as of Fri Jun 29 09:38:05 UTC 2018

System load: 0.87 Processes: 82
Usage of /: 8.1% of 78.74GB Users logged in: 0
Memory usage: 18% IP address for eth0: xxx.xxx.xx.xxx
Swap usage: 0% IP address for eth1: xx.xxx.xxx.xx

Graph this data and manage this system at https://landscape.canonical.com/

276 packages can be updated.
188 updates are security updates.

New release '14.04.1 LTS' available.
Run 'do-release-upgrade' to upgrade to it.

You have new mail.
Last login: Fri Jun 29 09:35:26 2018 from xx.xxx.xxx.xxx.mobile.tre.se
root@server-04:~#
"

Minnesanvändningen brukar ligga på mellan 18-31 %, så det verkar inte vara det heller att servern är seg.

Jag är inne på hemsidan ibland 150-200 ggr på en vecka antingen med min dator eller ena mobiltelefon. Ibland går det hyfsat, men många gånger går det segt och ibland vill det inte alls, medan det verkar funka för de flesta.
Häromdagen, gick det inte alls, jag startade om min dator och mina två mobiltelefoner, jag fick nytt ip till mina ena mobiltelefon som jag just nu delar till min huvudsakliga mobil och dator. Då flöt allt på otroligt snabbt och det var inga konstigheter.

Innan har jag haft samma problem på min andra dator som jag också är inne väldigt mycket på min hemsida, att den är otroligt seg, bara står och snurrar, men när jag startade om modemet/routern så gick allt snabbt igen.
Som om det nätverket blir blockerat någonstans eller den externa ip:n blir för gammal?

Jag har även provat att rensa cache osv på mina datorer, det funkar inte heller.
Jag har provat inkognito mode i andra webbläsare då brukar det funka bättre.

Men det känns som att när jag är inne mycket på min hemsida med en enhet så blir den blockad på något sätt, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
När jag använder en annan enhet som jag inte brukar använda på min hemsida då funkar allt ypperligt i samma stund.

Känner ni till något sådant? Kan det vara min värd-leverantör där jag har servern, eller är det det interna nätverket?
Eller är det apache eller linux?
Kan man "rensa" någonstans på servern för de enheter som använder hemsidan mycket och på så sätt göra de snabba för dessa enheter igen? Eller att jag kan rensa vissa ip:s?
För det är ju problematiskt om servern (eller vad det nu är?) blockerar enheter/ip:s för mina kunder som använder sidan ofta!

Dock har jag aldrig problem med andra hemsidor på mina enheter, för att ta flashbacks som exempel man kan vara inne på säkert 100 gånger på en vecka. Eller har Flashback något script exempelvis som "rensar" enheter så att det inte ska bli segt? Har stora hemsidor det?
Som sagt, jag vet inte om detta är felet, men jag vet att man på servrar kan rensa klienter så att de blir "rena" när de återansluter om de har problem.
Sen om det är i någon fil i Linux eller standarfil på servern, vet jag inte, vet ni?

Eller kan det bara vara att vissa sektioner är dåligt kodade på min hemsida?
Jag har gått igenom det mesta av koden, det ser bra ut, och det har varit bra programmerare (egenbyggt) som har programmerat min hemsida.

Tack ska ni ha!
Min egen erfarenhet av prestandaproblem säger mig att det är i databasen problemen uppstår snarare än i din webserver.

Har du kollat index på tabellerna och att dessa underhålls av något (cronjobb typ)? Dåliga eller inga index på tabeller kan få den snabbaste databasen att gå på knäna ganska snabbt, likaså illa ställda frågor mot databasen.

Är det så att du använder nåt ORM-ramverk i din applikation och vad gör detta med dina frågor?

Har du kollat vad för frågor som EGENTLIGEN ställs mot databasen och hur dessa exekveras?

Verkar dock märkligt att den sölar ibland, man hade ju kunnat gissa att om det vore din DB som var boven i dramat borde den ju vara lika sölig för alla, men kolla kan man ju alltid göra.
Citera
2018-07-07, 22:15
  #12
Moderator
vhes avatar
Jag håller med Proton. Om du har något verktyg för att analysera hur lång tid databasfrågor tar så bör du göra det. En annan fråga är om din webbserver har någon anledning att göra nätverksanrop utåt som en del av det den gör. Du nämnde t.ex. att den skickade mail. Gör den även uppslagningar i externa system? Jag undrar, eftersom den där typen av intermittent slöhet också luktar lite nätverkstimeouts (dålig DNS-konfiguration kanske?)

Inte för att det har med ditt problem att göra, men jag skulle nog även se till att försöka få de där 188 säkerhetsuppdateringarna installerade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback