• 1
  • 2
2018-07-02, 01:10
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Snus undrar jag om det finns någon förutom snusaren själv som kan ha ont av, men "status" blir det nog aldrig eftersom "alla" svenskar snusar.
Cigarettrökning på daglig basis tror jag att de allra flesta kan vara överens om snarast är en lågstatusmarkör, helt enkelt på grund av hälsoaspekten.
Däremot tror jag att cigarr- och piprökning kan bli lite "fint" igen. Visserligen ser jag själv till att visa hänsyn och inte röka på ickerökare, men de gånger någon får känna doften av min pipa (lite beroende på vilken tobak jag röker) så brukar det heta att det är en behaglig doft.
Doften av cigarrer verkar vara lite svårare för en ickerökare att ta till sig, och det är här som TS teori faller, eftersom cigarrer är dyrt, medan piprökning är billigt. Folk bryr sig helt enkelt mer om hur röken doftar/luktar än vad tobaken kostar att köpa, så cigarettrökning förblir lågstatus, eftersom det helt enkelt inte luktar gott.

Status, pratus.
Men Mr.Woods, tror att det ligger något i det du skriver. Min "karriär" som nikotinist började faktiskt som piprökare. Varför ? Doften.
Mysteriet. Lugnet som ofta förknippas med förberedandet, pysslandet. En sorts förväntan.

Det var många år sedan. Dock.
Efter många år av cigarett (missbruk) och även cannabis bruk (vilket avtagit med åren..) samt uppehåll med jämna mellanrum känner jag mig nuförtiden helt tillfreds med min pipa.
Om det är "fint" vet jag inte men det är definitivt mer socialt acceptabelt.
Givetvis är jag hänsynsfull i min omgivning likaså och bolmar inte på bland ickerökare men det gjorde jag inte innan heller. Ser till att vinden är på rätt håll. Oftast/alltid ute men ibland om en gäst inte tar illa vid sig/doften tänder jag en inomhus.
Tycker mig ändå känna en - inte respekt kanske men, en större tolerans. Som sagt. Cigg luktar illa.
Smakar inte heller något vidare och då handlar ju smaken inte om "snobbism" tror jag...
Vete fasiken vad jag ville ha sagt igentligen.
Är det en sorts erfarenhet som att man väljer annat än cigg ?
Cigg är stress, i mina ögön.
Allt annat nikotin tilltalar mig mer.
Givetvis en ej icke alls nödvändig last och ett otyg i en hel del avseenden.
Ja
Jag mår som en kung och skäms icke
Citera
2018-07-02, 21:39
Medlem
Linguass avatar
Jag har faktiskt också märkt att röka pipa blivit mer populärt under senare tid (om än inte inom min umgängeskrets). Det verkar som att denna hipstertrenden verkar ha hjälpt till lite.
Citera
2018-07-03, 01:19
Medlem
RAGEDs avatar
Tror det vänder med ekonomin och världspolitiken. Folk kommer röka mer, supa mer och äta sig feta för att försöka må bättre. En riktig borderline-white-trash lösning.. på samma sätt som dem satte sig själv i den situationen genom att ta nya lån på "miljonvillan" för att köpa ny bil, kunna åka till Thailand och kunna ha dem senaste jävla telefonerna.
Citera
2018-07-03, 01:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Tror det vänder med ekonomin och världspolitiken. Folk kommer röka mer, supa mer och äta sig feta för att försöka må bättre. En riktig borderline-white-trash lösning.. på samma sätt som dem satte sig själv i den situationen genom att ta nya lån på "miljonvillan" för att köpa ny bil, kunna åka till Thailand och kunna ha dem senaste jävla telefonerna.
Det är möjligt, men inte blir det väl en statusmarkör för det? Snarare ännu mer alldagligt i takt med att det blir vanligare!
Citera
2018-07-03, 01:34
Medlem
Jag vill sluta röka. Men när jag ser alla nykterister blir jag uttråkad på nått vis. Dom verkar inte ha nått att göra förutom ute å går å tittar . psykologisk stress å se . Mot perfekt liv . 😴
Citera
2018-07-03, 01:40
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är möjligt, men inte blir det väl en statusmarkör för det? Snarare ännu mer alldagligt i takt med att det blir vanligare!
Beror nog på hur mycket wt man är.
Citera
2018-07-04, 10:01
Medlem
mrtowlies avatar
En statussymbol att snusa och röka marlboro light? Lolz på den. Låt dem höja priserna tills skiten försvinner helt.

Rökning är ju på väg ut. Besökte Visby nyligen och slogs av hur få de var som rökte på uteserveringarna, vilket var väldigt skönt.

Att vara daglig vanerökare är raka motsatsen till "status" idag.
Citera
2018-07-04, 10:03
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag vill sluta röka. Men när jag ser alla nykterister blir jag uttråkad på nått vis. Dom verkar inte ha nått att göra förutom ute å går å tittar . psykologisk stress å se . Mot perfekt liv . 😴

Gå över till e-cigg (vape) stället. Mycket nyttigare, luktar och smakar gott och man kan vejpa inomhus utan att bostaden luktar som en askopp.
Citera
2018-07-04, 10:15
Medlem
DaChiefs avatar
Tobak nej, cannabis ja.
Citera
2018-07-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Gå över till e-cigg (vape) stället. Mycket nyttigare, luktar och smakar gott och man kan vejpa inomhus utan att bostaden luktar som en askopp.
Ska prova det.
Citera
2018-07-20, 16:43
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag har faktiskt också märkt att röka pipa blivit mer populärt under senare tid (om än inte inom min umgängeskrets). Det verkar som att denna hipstertrenden verkar ha hjälpt till lite.
Jag har rökt pipa i perioder. Först hade jag en vanlig majspipa med John Silver-tobak. Då tyckte jag mest det dög till att röka weed med. När jag köpte en riktig pipa och piptobak upptäckte jag att min piprökning styrdes mer av att det var väldigt gott än cigg som var okynnesrökning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in