Citat:
Snus undrar jag om det finns någon förutom snusaren själv som kan ha ont av, men "status" blir det nog aldrig eftersom "alla" svenskar snusar.
Cigarettrökning på daglig basis tror jag att de allra flesta kan vara överens om snarast är en lågstatusmarkör, helt enkelt på grund av hälsoaspekten.
Däremot tror jag att cigarr- och piprökning kan bli lite "fint" igen. Visserligen ser jag själv till att visa hänsyn och inte röka på ickerökare, men de gånger någon får känna doften av min pipa (lite beroende på vilken tobak jag röker) så brukar det heta att det är en behaglig doft.
Doften av cigarrer verkar vara lite svårare för en ickerökare att ta till sig, och det är här som TS teori faller, eftersom cigarrer är dyrt, medan piprökning är billigt. Folk bryr sig helt enkelt mer om hur röken doftar/luktar än vad tobaken kostar att köpa, så cigarettrökning förblir lågstatus, eftersom det helt enkelt inte luktar gott.
Cigarettrökning på daglig basis tror jag att de allra flesta kan vara överens om snarast är en lågstatusmarkör, helt enkelt på grund av hälsoaspekten.
Däremot tror jag att cigarr- och piprökning kan bli lite "fint" igen. Visserligen ser jag själv till att visa hänsyn och inte röka på ickerökare, men de gånger någon får känna doften av min pipa (lite beroende på vilken tobak jag röker) så brukar det heta att det är en behaglig doft.
Doften av cigarrer verkar vara lite svårare för en ickerökare att ta till sig, och det är här som TS teori faller, eftersom cigarrer är dyrt, medan piprökning är billigt. Folk bryr sig helt enkelt mer om hur röken doftar/luktar än vad tobaken kostar att köpa, så cigarettrökning förblir lågstatus, eftersom det helt enkelt inte luktar gott.
Status, pratus.
Men Mr.Woods, tror att det ligger något i det du skriver. Min "karriär" som nikotinist började faktiskt som piprökare. Varför ? Doften.
Mysteriet. Lugnet som ofta förknippas med förberedandet, pysslandet. En sorts förväntan.
Det var många år sedan. Dock.
Efter många år av cigarett (missbruk) och även cannabis bruk (vilket avtagit med åren..) samt uppehåll med jämna mellanrum känner jag mig nuförtiden helt tillfreds med min pipa.
Om det är "fint" vet jag inte men det är definitivt mer socialt acceptabelt.
Givetvis är jag hänsynsfull i min omgivning likaså och bolmar inte på bland ickerökare men det gjorde jag inte innan heller. Ser till att vinden är på rätt håll. Oftast/alltid ute men ibland om en gäst inte tar illa vid sig/doften tänder jag en inomhus.
Tycker mig ändå känna en - inte respekt kanske men, en större tolerans. Som sagt. Cigg luktar illa.
Smakar inte heller något vidare och då handlar ju smaken inte om "snobbism" tror jag...
Vete fasiken vad jag ville ha sagt igentligen.
Är det en sorts erfarenhet som att man väljer annat än cigg ?
Cigg är stress, i mina ögön.
Allt annat nikotin tilltalar mig mer.
Givetvis en ej icke alls nödvändig last och ett otyg i en hel del avseenden.
Ja
Jag mår som en kung och skäms icke
psykologisk stress å se . Mot perfekt liv . 😴