Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-30, 18:18
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ca 700 GB videomoaterial som inte får plats på min macbook. Jag behöver tillgång till de, och kunna titta smidigt när det behövs. Är portabel hårddisk bra val för det? Har ni tips på vad man ska titta efter eller ska man bara ta de billigaste?
Citera
2018-06-30, 18:37
  #2
Medlem
Clint Ruins avatar
En sådan här kanske?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170348
Citera
2018-06-30, 18:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
En sådan här kanske?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170348
Den ser bra ut. Vet du om det går o titta smidigt på filmer direkt från den?

Var och kolla på några i el giganten idag och säljaren sa att jag kunde ta vilken som helst, att de funkar på mac, men visste inte om det gick att titta på filmer direkt från den smidigt o bra.
Citera
2018-06-30, 18:49
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrix321
Hej!

Jag har ca 700 GB videomoaterial som inte får plats på min macbook. Jag behöver tillgång till de, och kunna titta smidigt när det behövs. Är portabel hårddisk bra val för det? Har ni tips på vad man ska titta efter eller ska man bara ta de billigaste?

Vilken anslutning vill du ha ( USB, Thunderbolt)? Kanske en en extern SSD med USB-3 anslutning vore nåt? Bra prestanda. Så länge du håller dig till kända märken, som LaCie, Samsung, Freecom, western digital, kan du välja den typ av disk som passar för dig, har själv inte upplevt att några av dessa märken krånglar speciellt mycket.

Har en 1 Tb Freecom-disk som jag köpte för kanske 5-6 år sen som jag använder varje dag. Har flera partitioner på den med OS-installationer och även lagringsyta för backuper, mm. Har funkat perfekt sen dag 1. Kanske inte betyder att Freecom är jättebäst, men för mig har den funkat kalas. Köpte den på kjell.co
Citera
2018-06-30, 18:52
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrix321
Den ser bra ut. Vet du om det går o titta smidigt på filmer direkt från den?

Var och kolla på några i el giganten idag och säljaren sa att jag kunde ta vilken som helst, att de funkar på mac, men visste inte om det gick att titta på filmer direkt från den smidigt o bra.

Det är bara att formatera till Apple-format (hfs+ eller apfs) så är den helt kompatibel med din Mac.

Ett bra val.
Citera
2018-06-30, 18:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Vilken anslutning vill du ha ( USB, Thunderbolt)? Kanske en en extern SSD med USB-3 anslutning vore nåt? Bra prestanda. Så länge du håller dig till kända märken, som LaCie, Samsung, Freecom, western digital, kan du välja den typ av disk som passar för dig, har själv inte upplevt att några av dessa märken krånglar speciellt mycket.

Har en 1 Tb Freecom-disk som jag köpte för kanske 5-6 år sen som jag använder varje dag. Har flera partitioner på den med OS-installationer och även lagringsyta för backuper, mm. Har funkat perfekt sen dag 1. Kanske inte betyder att Freecom är jättebäst, men för mig har den funkat kalas. Köpte den på kjell.co

Jag känner endast till USB, så jag tänkte koppla med det.

Tack för tipset, ska dit igen imorgon och kika på alternativ
Citera
2018-06-30, 19:43
  #7
Medlem
darkomcfaces avatar
Har en billig liten Seagate 1Tb 2.5tum som jag har filmer på. Kostade 600kr. Inga problem alls att spela upp filmer. Så som säljaren sa det är bara ta vilken du vill så kommer det fungera.

Edit: Det är denna jag har https://www.webhallen.com/se/product...le-USB-3-0-1TB

mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback