Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-09-03, 22:02
  #61
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Hmm... Körde med gjutjärnspanna i 20 år (samma panna) och spolade den alltid under kranen vid rengöring. Kallt eller varmt. Var det bråttom och den skulle igång igen så körde jag med kallt för att få den "nollställd" snabbt. Den varken sprack eller slog sig. Fast du har ju en bra poäng där. I fortsättningen kommer jag att använda varmt vatten.

Låt pannan svalna i fem minuter innan du spolar den, då är det safe.
(Min Skeppshult är 90 år, har klarat sig hittills!)
Citera
2021-07-30, 20:20
  #62
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom jag redan äger ett drygt halvt dussin gjutjärnspannor. Både stekpannor, gryta, plättlagg och våffeljärn varav flera just är Skeppshult. Är på gång att köpa en gjutjärnsstekpanna till och valet kommer att falla på Skeppshult Professional. En stekpanna av storleken 28/22 dvs det övre måttet är 28 cm och anläggningsytan mot plattan är 22 cm.

För att inga negativa åsikter ska falla på Skeppshult så kan jag rakt av säga att jag är nöjd med alla mina gjutjärnskärl. Har både Skeppshult, Kockums och Ronneby Bruk. Men så satt jag och läste några omdömen på Prisjakt vad beträffar just 28 cm Skeppshult Professional att - STÅLHANDTAGET HAR SLÄPPT!!!

Prisjaktlänk > https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=342031

#1
Handtaget har lossat efter två år. Rätt få funktioner att få till på en sådan här produkt, rätt imponerande att handtaget lossnar då, speciellt om man kallar produkten professional? Jag steker några gånger i veckan i två år och så står man med staken i handen så att säga. Man har ju ingen lust att börja på e ny panna när man slitit med infettning och rengörningsprocedurer i två hela år, för övrigt är den okey men har nog inte uppnått sitt max gällande "inkörning"

#2
Värsta sortens handtag - lossnar och då tappar man pannan på glasspisen... helt otroligt hur dåligt handtdaget är konstruerat.


Jag ärligt talat extremt förvånad!!!?????

Visserligen vill jag minnas att pannorna har 25 års garanti men lossnar handtaget och pannan far ner i spisesns glaskeramikhäll så är det ju trist och en rejäl tvist kan uppstå.

Någon här på FB som varit med om något liknande?
Citera
2021-08-07, 23:07
  #63
Medlem
autografsamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
För att inga negativa åsikter ska falla på Skeppshult så kan jag rakt av säga att jag är nöjd med alla mina gjutjärnskärl. Har både Skeppshult, Kockums och Ronneby Bruk. Men så satt jag och läste några omdömen på Prisjakt vad beträffar just 28 cm Skeppshult Professional att - STÅLHANDTAGET HAR SLÄPPT!!!

Prisjaktlänk > https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=342031
Aldrig över huvud taget hört talas om att handtaget, om det är av stål, kan lossna på en gjutjärnspanna. Skulle det mot all jävla förmodan lossna, om man ex haft extrem värme i ugnen eller kört den över öppen eld och stekpannan har helt annan temp än handtaget, så är det väl bara att svetsa dit det igen. Förutsatt att det går att svetsa stål tillsammans med gjutjärn men det borde väl funka.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback