Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 04:45
  #37
Medlem
quotethiss avatar
Förutom att jag själv har en, och kan gå i god för dess kvalitet - en kompis till mej fick tre stycken stekpannor, skeppshult. En var jättegrov i ytan, två var det inte. Är det nånting som ändrades mellan kanske 1980 och säg 1995, i tillverkningsprocessen? Skeppshult är ju kända för hållbarhet men herregud man ska ju kunna steka en börjare utan att behöva vinkelslipen för att få loss den från pannan. Nu oratar jag ju om den ena stekpannan med ruggigare yta, är det tänkt att man ska steka annat i en sån? Det är då fan inte en sås panna i alla fall och det känns ganska dyrt att lägga ut pengarna på en stekpanna från skeppshult som man bara ska steka upp potatis i, eller bryna morötter - skeppis eller EJ. Finns det pirat pannor där ute som utger sej för att vara skeppshult, precis som det finns med köksknivar? Angående skeppshult bolaget, att det går bra ja, tacka fan det.
__________________
Senast redigerad av quotethis 2018-07-02 kl. 04:50.
Citera
2018-07-02, 06:12
  #38
Medlem
Hardstekts avatar
jag har skeppsults pannor som är tre generationer gamla. Dessutom blir dom bättre för varje år.


Vad finns det annars som håller så länge?
Citera
2018-07-02, 17:27
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quotethis
Förutom att jag själv har en, och kan gå i god för dess kvalitet - en kompis till mej fick tre stycken stekpannor, skeppshult. En var jättegrov i ytan, två var det inte. Är det nånting som ändrades mellan kanske 1980 och säg 1995, i tillverkningsprocessen? Skeppshult är ju kända för hållbarhet men herregud man ska ju kunna steka en börjare utan att behöva vinkelslipen för att få loss den från pannan. Nu oratar jag ju om den ena stekpannan med ruggigare yta, är det tänkt att man ska steka annat i en sån? Det är då fan inte en sås panna i alla fall och det känns ganska dyrt att lägga ut pengarna på en stekpanna från skeppshult som man bara ska steka upp potatis i, eller bryna morötter - skeppis eller EJ. Finns det pirat pannor där ute som utger sej för att vara skeppshult, precis som det finns med köksknivar? Angående skeppshult bolaget, att det går bra ja, tacka fan det.

Nädå det finns nog inga kopior av skeppshult, alldeles för liten marknad och internationellt sett så är det inget vidare känt märke.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
jag har skeppsults pannor som är tre generationer gamla. Dessutom blir dom bättre för varje år.


Vad finns det annars som håller så länge?

Finns nog en hel del märken av samma storlek som Skeppshult i olika länder, bara att vi är uppväxta med dessa pannor eftersom det inte var lika global marknad förr.
Citera
2018-07-03, 21:49
  #40
Medlem
Isnatts avatar
Håller med om ytan och har själv skrivit om det ( (FB) Vilken stekpanna använder du? )
Även deras pepparkvarnar har jag fått ställa undan. Dom fungerade helt enkelt inte. Malde kanske på vart 7 drag och resten så verkade det som att pepparkornen hoppade och klarade sig undan kvarnen.
Lite trist.
Citera
2018-07-03, 22:03
  #41
Moderator
RostigHinks avatar
Såg att Lodge 26cm säljs för inga pengar så jag beställde en av ren nyfikenhet.
Citera
2018-07-03, 22:07
  #42
Medlem
BadCash81s avatar
Håller med TS, köpte en Skeppshult för sisådär 8 år sedan och störde mig också som fan på ytfinishen. Morsans gamla gjutjärnspannor är släta och fina, inte alls som detta sandpapper till panna. Vande mig dock efter ett tag, men sen fick jag för mig att köpa en ICA teflon för att ha två pannor... och ett tag efter det insåg jag att jag enbart använde teflonpannan 😂
Citera
2018-07-03, 23:13
  #43
Medlem
Köpte en Skeppshult för 10 år sen. Blev förbannad på den grova ytan och slipade ner 80% av den. Stekte sen in den med ankfett, bacon och pannkakor. Den funkar bra, men min 30 år gamla helsläta panna är ännu bättre.
Citera
2018-07-03, 23:20
  #44
Medlem
Pankreatits avatar
Om jag inte minns fel som slipade de faktiskt pannorna förr, anledningen var att processen (gjuta i sand) var betydligt sämre förr och pannorna behövdes bearbetas för att kunna användas öht. Med förfinad process försvann behovet av det extra steget.
Men det är inget som hindrar att man slipar ner den själv till önskad finish om man skulle önska, beläggningen fäster ändå eftersom det är själva materialet som är poröst om binder fast polymerna.
Citera
2018-07-03, 23:30
  #45
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Är jag ensam om att tycka att svenska stekpannor: Skeppshult, ronneby bruk är överdrivet dyra i jämförelse vad man får?

Ytfinishen på Skeppshults nya stekpannor är enligt mig riktigt värdelös, grovkornig som fasen, så det kräver åratal av användning eller att man helt enkelt slipar ned ytan för att få ok finish. (testa steka ägg i en ny skeppshultpanna).

Jämför man med t.ex. Amerikanska Lodge så är det rejäl skillnad i ytan, och deras importerade pannor är till och med billigare än skeppshult.

Själv har man gått på myten litegrann om att det är så bra kvalité på dessa svenska märken, och visst de är hållbara, men det är gjutjärn också.. så även en billigare gjutjärnspanna håller.

Har finishen på skeppshults grejer blivit sämre sen förr, eller har de alltid varit sådär grovkorniga när de är nya?

Har en Skeppshults stekpanna sedan åratal tillbaka och visst, den behövde lite invänjning i början men sedan har den haft en fin stekyta och det finns inget dåligt att säga om den. För något som kostar 3-400 och håller i årtionden så whats the deal?

Sedan när det kommer till stekning ska det vara gjutgärn, all teflonskit kan dra åt helvete i min mening.
Citera
2018-07-04, 17:54
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Har en Skeppshults stekpanna sedan åratal tillbaka och visst, den behövde lite invänjning i början men sedan har den haft en fin stekyta och det finns inget dåligt att säga om den. För något som kostar 3-400 och håller i årtionden så whats the deal?

Sedan när det kommer till stekning ska det vara gjutgärn, all teflonskit kan dra åt helvete i min mening.

Vart hittar du en ny skeppshult för 3-400kr?
Citera
2018-07-05, 01:21
  #47
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Vart hittar du en ny skeppshult för 3-400kr?

Har för mig att det kostade ca det, när jag köpte den för länge sen.
Citera
2018-07-05, 17:04
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Har för mig att det kostade ca det, när jag köpte den för länge sen.
Dubbla det så kommer du närmare dagens priser..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback