Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-30, 21:25
  #13
Medlem
Stödröstning existerar inte. Det är en omskrivning av ambivalens.
Citera
2018-06-30, 22:57
  #14
Medlem
Det borde vara förbjudet, men i så fall måste vi släppa på valhemligheten, så att var och en måste stå för hur de röstar. Inte mig emot. Då skulle folk rösta mer med hjärtat.
Citera
2018-06-30, 23:23
  #15
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Valsystemet och statsskicket

Strix/Mod
Citera
2018-06-30, 23:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Har du någon lösning på ditt dilemma?

Skulle du tycka likadant om du fick behålla ditt jobb tack vare stödröster på ditt parti?

Om någon stödröstar på ett annat parti så kan det väl bero på att hen inte tycker att något parti är så mycket bättre än något annat.

En lösning skulle kunna vara att man får lägga två röster, en röst som är värd 2 poäng, och den andra rösten som är värd en (1) poäng. Eller som någon annan föreslog, förbjuda opinionsundersökningar. Skulle nog bli svårt i praktiken dock.

Personligen ser jag faktiskt inget fel i att taktikrösta... trots att jag finner det irriterande när borgare gör det. Vill att något litet parti ska åka ut.
Citera
2018-07-01, 11:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det borde vara förbjudet, men i så fall måste vi släppa på valhemligheten, så att var och en måste stå för hur de röstar. Inte mig emot. Då skulle folk rösta mer med hjärtat.
Hur hade du tänkt att ett sådant förbud skulle fungera i praktiken? Hur avgör man vad som är en stödröst och vad som är en äkta röst?
Citera
2018-07-01, 23:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det borde vara förbjudet, men i så fall måste vi släppa på valhemligheten, så att var och en måste stå för hur de röstar. Inte mig emot. Då skulle folk rösta mer med hjärtat.
Det skulle kunna användas i utpressande syfte. Tänk de unga nyanställda som uppmanas av
sin arbetsgivare att rösta på tex moderaterna om de vill behålla jobbet, valhemlighet är viktigt
i en demokrati

Jag undrar om stödröstning någon gång existerat i organiserad form, att vissa medlemar i partier
uppmanas att rösta på ett parti så det inte åker ut. måste i så fall vara vanskligt eftersom det
blir värdelösa röster om de endå åker ut.
__________________
Senast redigerad av mangne 2018-07-01 kl. 23:16.
Citera
2018-07-02, 08:07
  #19
Medlem
Joe Blows avatar
Problemet är ju inte stödröstning utan 4%-spärren. Ta bort den och allt partistöd från statskassan så är mycket vunnet. Det är förvisso långt kvar till demokrati men en liten bit på väg.
Citera
2018-07-03, 09:22
  #20
Medlem
Borgerliga väljare borde stödrösta på Moderaterna

https://www.expressen.se/ledare/lind...-moderaterna-/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback