Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 22:00
  #1
Medlem
findatas avatar
Jag blev lite osäker på om tyskarna kallar sina salta kringlor för pretzels eller inte.

Oavsett, finns dessa snacks i Sverige och i så fall vart? Det ska vara lite tjockare saker, så man får jobba lite. Salta pinnar äter man för snabbt, dessutom blir det så jäkla salt.
Citera
2018-06-29, 22:33
  #2
Medlem
iDiot5s avatar
Dom heter brezel i Tyskland. Lidl säljer, helt ok enligt mig.
Citera
2018-06-29, 22:43
  #3
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Dom heter brezel i Tyskland. Lidl säljer, helt ok enligt mig.

Ska kolla in Lidls Brezels vid tillfälle.

Danke schön!
Citera
2018-06-30, 00:30
  #4
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Jag blev lite osäker på om tyskarna kallar sina salta kringlor för pretzels eller inte.

Oavsett, finns dessa snacks i Sverige och i så fall vart? Det ska vara lite tjockare saker, så man får jobba lite. Salta pinnar äter man för snabbt, dessutom blir det så jäkla salt.

Finns små gula påsar på glutenfria avdelningen i de flesta mataffärer.

Finns burkar med bl.a kringlor och lite andra salta kex i lite större butiker som säljer mat.
Citera
2018-06-30, 10:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Dom heter brezel i Tyskland. Lidl säljer, helt ok enligt mig.
I en del tyska dialekter uttalas b som p. Därav " pretzel" . Bör ätas dagsfärska annars blir dom sega.
Citera
2018-06-30, 23:33
  #6
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
I en del tyska dialekter uttalas b som p. Därav " pretzel" . Bör ätas dagsfärska annars blir dom sega.

Tror att TS menade de där hårda med salt med samma smak som salta pinnar?

Men de som du beskriver hittade jag recept på och tänkte baka någon dag.
Citera
2018-07-06, 12:01
  #7
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Dom heter brezel i Tyskland. Lidl säljer, helt ok enligt mig.

Var förbi lokala Lidl och blev besviken. Igen brezel så långt ögat nådde. Knappt något snackssortiment alls. Var det länge sedan du såg det tyska tilltugget på Lidl?
Citera
2018-07-12, 20:48
  #8
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Var förbi lokala Lidl och blev besviken. Igen brezel så långt ögat nådde. Knappt något snackssortiment alls. Var det länge sedan du såg det tyska tilltugget på Lidl?

De finns inte bland snacksen utan i bake off:en. De är nybakade. Ät samma dag för bästa upplevelse.
Citera
2018-07-13, 10:55
  #9
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
De finns inte bland snacksen utan i bake off:en. De är nybakade. Ät samma dag för bästa upplevelse.

Okej, ger Lidl en chans till....
Citera
2018-07-29, 20:06
  #10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Okej, ger Lidl en chans till....

Vi snackar stora grejer här! En tysk brezel är inget du får in i munnen hel! Lidl har normala tyska brezels och de är väl cirka 15 cm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback