Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 20:26
  #1
Avstängd
Ja som tråden lyder, är det en fast publik ipadress man tilldelas? Varje gång man köper och laddar på mobilsurf vill säga. Frågan handlar om när man använder sig av ett oregistrerat kontantkort.
2018-06-29, 20:35
  #2
Medlem
MrKleins avatar
Självklart?

Edit: En dynamisk IP-adress alltså.
2018-06-29, 20:37
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Självklart?

Edit: En dynamisk IP-adress alltså.


Med andra ord kan man utgå från att Ip adressen inte blir ny varenda gång man laddar på mobilsurf? Vad som föranleder frågan är mer, om en person har abbonnemang och surfar, så kan ju trots allt IP:n kopplas till personen ifråga som tillhandahåller abbonemanget. Men den som surfar med oregistrerat kontantsurf bör väl inte kunna kopplas på samma sätt tänker jag. Nu blev det rörigt men den insatta som vill klargöra och förtydliga får gärna göra detta.
__________________
Senast redigerad av Maxodus 2018-06-29 kl. 20:39.
2018-06-29, 20:38
  #4
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Med andra ord kan man utgå från att Ip adressen inte blir ny varenda gång man laddar på mobilsurf?
Nej, inte i samband med att man laddar på mobilsurf. Däremot så är chansen nästan given att du får en ny IP-adress varje gång du startar om telefonen eller återansluter till mobilnätverket.
2018-06-29, 20:41
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Nej, inte i samband med att man laddar på mobilsurf. Däremot så är chansen nästan given att du får en ny IP-adress varje gång du startar om telefonen eller återansluter till mobilnätverket.


Om jag inte har fel på person så såg jag att du i andra tråden lyfte upp det med att tele2 oavsett inte lagrar information. Gäller detta både de med oreggade kontantkort som tillhör tele2 också? Isåfall behöver man ju inte ens beröra denna fråga, om det verkligen är säkerställt att tele2 inte sparar historik alls när det gäller deras mobilsurf, oavsett via abonnemang eller kontantkort vill säga. Någon här som ev. jobbar inom tele2 som bekräftar detta ytterligare?
2018-06-29, 20:45
  #6
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Om jag inte har fel på person så såg jag att du i andra tråden lyfte upp det med att tele2 oavsett inte lagrar information. Gäller detta både de med oreggade kontantkort som tillhör tele2 också? Isåfall behöver man ju inte ens beröra denna fråga, om det verkligen är säkerställt att tele2 inte sparar historik alls när det gäller deras mobilsurf, oavsett via abonnemang eller kontantkort vill säga. Någon här som ev. jobbar inom tele2 som bekräftar detta ytterligare?
Om det är ett kontantkort så är det irrelevant om trafiken loggas eller ej.

Deras DHCP fungerar likadant oavsett typ av kund. Jag antar bara, men det är nästan garanterat.
2018-06-29, 20:48
  #7
Avstängd
Mot bakgrund av nedanstående artikel kan man konstatera (utgår jag ifrån då);

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...en-spara-hoten

Att sammantaget kan man dra slutsatsen att; dina skickade sms alltid kan gå att spåra på något vänster även om du har oreggat kontantkort. Men ditt mobilsurf är en annan historia som i sin tur inte sparas (iallafall enligt operatören Tele2).
2018-06-29, 21:04
  #8
Avstängd
Saxat från artikeln; "Alla mobiltelefoner har dock ett så kallat IMEI-nummer, mobiltelefonens så kallade identitet. Säkerhetspolisen frågar därför mobiloperatörerna om de kan koppla något av numren till en särskild telefon.

– Och man fick napp från en operatör som talade om att man visste att det här kontantskortstelefonnumret hade suttit i en telefon. En samsung E-1200, säger Eva Marie Häggkvist.

Ett avgörande misstag
Sammanlagt hittar operatörerna femton telefonnummer som kan kopplas till en och samma Samsung-mobil."

Med andra ord kunde operatören dela med sig av sms information via IMEI. Märkligt att de får dela med sig denna typ av information kan dock tyckas. Så som jag förstår det rätt kan de dela med sig av sms information, men icke surfinfo? Någon??
__________________
Senast redigerad av Maxodus 2018-06-29 kl. 21:07.
2018-06-29, 21:49
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Nej, du får troligen en adress bakom NAT. Det har släppts några nya serier, tror det är 100.x.y.z eller något annat kreativt.
2018-06-30, 07:50
  #10
Medlem
Popetoterors avatar
Enklaste svaret om detta är att byta mobil samtidigt man köper ett/fyller på ett kontantkort.
Spårningsmässigt blir detta en mardröm för de som försöker följa/spåra nån.
Givetvis om man inte surfar på samma ställen med lösen etc.
Och givetvis inte använda sms till samma personer som tidigare.
__________________
Senast redigerad av Popetoteror 2018-06-30 kl. 07:53.
2018-06-30, 10:31
  #11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
(FB) Fråga en Tele2, Comviq Support/ÅF

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback