Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 20:11
  #1
Medlem
Angerods avatar
Tjena.

Vi har ett förråd på 6m2 till kolonistugan som vi nu gör om till sovrum till ungarna. Det kommer vara kallställt på vintern men vi kommer vara där och värma upp en bit in på hösten.
Tanken var först att bara byta ut de gamla innerväggarna och taket men nu funderar vi på att isolera lite också när det ändå är öppet. Dels för att hålla värmen lite bättre men också för att det inte sluta bli så sjukt varmt mitt på dagen på sommaren.

Vi tänker mest på väggarna nu.
Det är liggande ytterpanel och sedan häftad vindpapp.
Kan man lägga isolering direkt mot pappen?
Ska man fästa plast på insidan av isoleringen eller inte? Har tillgång till både papp och plast.

Vi lutar just nu åt att gipsa väggarna sen.

Tack på förhand!
Citera
2018-06-29, 20:14
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Tjena.

Vi har ett förråd på 6m2 till kolonistugan som vi nu gör om till sovrum till ungarna. Det kommer vara kallställt på vintern men vi kommer vara där och värma upp en bit in på hösten.
Tanken var först att bara byta ut de gamla innerväggarna och taket men nu funderar vi på att isolera lite också när det ändå är öppet. Dels för att hålla värmen lite bättre men också för att det inte sluta bli så sjukt varmt mitt på dagen på sommaren.

Vi tänker mest på väggarna nu.
Det är liggande ytterpanel och sedan häftad vindpapp.
Kan man lägga isolering direkt mot pappen?
Ska man fästa plast på insidan av isoleringen eller inte? Har tillgång till både papp och plast.

Vi lutar just nu åt att gipsa väggarna sen.

Tack på förhand!

Helt rätt tänkt.
Utomhus || panel - vindpapp - isolering - fuktspärr - gips eller board || Inomhus

Edit - Snygg avatar
__________________
Senast redigerad av Kottie 2018-06-29 kl. 20:16.
Citera
2018-06-29, 20:22
  #3
Medlem
Angerods avatar
Tack!
Läste på nått annat forum nån som hävdade att det inte skulle vara plast om det var kallställt. Att det då riskerade att kondensera på fel sida plasten på våren då det är varmare ute än i stugan.
Men det stämmer alltså inte?
__________________
Senast redigerad av Angerod 2018-06-29 kl. 20:28.
Citera
2018-06-29, 20:33
  #4
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Tack!
Läste på nått annat forum nån som hävdade att det inte skulle vara plast om det var kallställt. Att det då riskerade att kondensera på fel sida plasten på våren då det är varmare ute än i stugan.
Men det stämmer alltså inte?

Det stämmer och inte....

Problemet är att fukt går från till varmt till kallt och om skillnaden i temperatur mellan inne och ute är så stor att det kan kondensera på fel ställe så kan man få blöt fukt på fel ställe.

OM det då är kallt i huset när det blir varmt går fukten utifrån och in och kan kondensera mot plasten...

Knepigt att bygga isolerade kallställda hus med vanlig isolering, bästa är att mura med Leca, då kan det få kondensera bäst fan det vill typ :P
Citera
2018-06-29, 20:38
  #5
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det stämmer och inte....

Problemet är att fukt går från till varmt till kallt och om skillnaden i temperatur mellan inne och ute är så stor att det kan kondensera på fel ställe så kan man få blöt fukt på fel ställe.

OM det då är kallt i huset när det blir varmt går fukten utifrån och in och kan kondensera mot plasten...

Knepigt att bygga isolerade kallställda hus med vanlig isolering, bästa är att mura med Leca, då kan det få kondensera bäst fan det vill typ :P

Haha jo så är det säkert!

Men! Är det värt att chansa? Tillför isoleringen så pass mycket? Ska man Isolera och skita i plasten? Det är ett rätt fuktigt område med gammal sjöbotten om det spelar nån roll..
Citera
2018-06-29, 23:44
  #6
Medlem
Lägg inte isolering på vindpapp, helt bakvänt. Vindpapp har som uppgift att utestänga drag och fukt.
Ta bort det gamla, sen isolering och sen nytt vindskydd och panel.
Citera
2018-06-30, 10:01
  #7
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Lägg inte isolering på vindpapp, helt bakvänt. Vindpapp har som uppgift att utestänga drag och fukt.
Ta bort det gamla, sen isolering och sen nytt vindskydd och panel.

Nu är det ju rätt märkligt att folk säger tvärt emot varandra... Men om jag inte ska ha någon papp mot panelen måste det väl till en hyfsad luftspalt? Ytterpanelen är ju inte helt tät, den är spikad i mm. Då sugs ju all fukt ofrånkomligen in i isoleringen eller?
Citera
2018-06-30, 10:35
  #8
Medlem
Snowsmiles avatar
Normal kontruktion är inifrån sett gips+(ev osb),plast (ångspärr), isolering, Vindskydd (papp eller utegips), ströläkt 28mm, sist panel.

Ett alternativ (så gör jag) är att lägga till en 45mm isolering innan ångspärren inifrån sett, då får man ett isolerat installationsutrymme so man kan minimera håltagning i ångspärren.

I ett hus som är kallställt vintertid är det lite knepigare, nu tror jag iofs att risken för kondens på våren är grovt överskattad, så troligen funkar det med konventionell lösning. även i kallställda hus.

Jag la iallafall plast i taket på mitt garage som har gullfiber i taket, och är kallställt och har svårt att tro att det blir ett problem. Då är visserligen vinden en temperaturbuffert.

Sen ska man oxå tänka på att på vintern och vid övergången till vår så är i regel luftfuktigheten lägre än vid varmare årstider. Det minskar risken för kondens något, även om luft alltid innehåller tillräckligt mycket ånga för att kondensera mot riktigt kalla ytor.

Vet inte om du blir klokare av detta svar män ändå
__________________
Senast redigerad av Snowsmile 2018-06-30 kl. 10:49.
Citera
2018-06-30, 11:07
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Nu är det ju rätt märkligt att folk säger tvärt emot varandra... Men om jag inte ska ha någon papp mot panelen måste det väl till en hyfsad luftspalt? Ytterpanelen är ju inte helt tät, den är spikad i mm. Då sugs ju all fukt ofrånkomligen in i isoleringen eller?
Isolering direkt mot vindpapp är helt ok. Det ska sedan vara en luftspalt utanför vindpappen, alltså mellan pappen och ytterpanelen men den spalten finns väl redan.
Citera
2018-06-30, 11:12
  #10
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Isolering direkt mot vindpapp är helt ok. Det ska sedan vara en luftspalt utanför vindpappen, alltså mellan pappen och ytterpanelen men den spalten finns väl redan.

Mnjae inte i någon egentlig mening. Killen som byggde det på nån gång på - 90talet har häftat pappen direkt på insidan av ytterpanelen.
Citera
2018-06-30, 18:48
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Mnjae inte i någon egentlig mening. Killen som byggde det på nån gång på - 90talet har häftat pappen direkt på insidan av ytterpanelen.
Aj då, den luftspalten skulle jag säga är det viktigaste för att få en bra och frisk vägg. Har man ingenting på insidan av pappen (står man i rummet så ser man pappen) så kan den ändå torka trots att det inte finns någon luftspalt mellan papp och panel men bygger man på med mer väggmaterial på insidan så kan det blir besvärligt.

Det normala är ju att man har en c:a 25 mm tjock spikregel utanpå pappen för att skapa denna luftspalt men ska du fixa det måste du ju riva ner panelen och spika upp den igen, ett jäkla jobb.

Frågan är om man kan fixa en hygglig luftspalt på insidan utan att lossa panelen. Kanske ta bort pappen, sätta spikreglar på insidan av panelen (det blir väl avbrott i spikreglarna vid reglarna förstås men det kan nog klara sig för det är så liten yta) och ny papp på insidan av spikreglarna. Sedan är det bara att köra på med isolering som vanligt.
Citera
2018-07-01, 11:18
  #12
Medlem
Angerods avatar
Okej, då har jag lite att gå efter.
Tack för er input!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback