Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 17:17
  #1
Medlem
deadhead.s avatar
Hej!

Hur gäller det med skatt på bitcoins? Jag fattar att om jag tar ut dom till mitt bankkonto så betalar jag skatt, men vad för skatt?

Betalar jag även skatt på mina bitcoins om jag köper varor för dom?

Mvh
Citera
2018-06-29, 17:21
  #2
Medlem
Oldberrys avatar
Ja du måste betala även om du köper varor för dem, det finns en del skrivet om det på skatteverkets hemsida faktiskt om du söker på det!
Citera
2018-06-29, 19:07
  #3
Medlem
calvinclowns avatar
Har för mig att Bitcoin beskattas likadant som guld. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-06-29, 21:59
  #4
Medlem
deadhead.s avatar
Tackar då vet jag
Citera
2018-07-02, 02:13
  #5
Medlem
Nej du skattar inte när du tar ut de till ditt bankkonto. Du ska skatta för varje försäljning du gör. Varje transaktion där du omsätter krypto till fiat är skattepliktig. Gör du vinst så skattar du 30%. Vid förlust så får du kvitta mot vinst. Dock endast 70%.

Om du sedan väljer att ta hem pengarna är oväsentligt.

Detsamma gäller om du byter krypto mot varor då det räknas som avyttring
Citera
2018-07-03, 07:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Nej du skattar inte när du tar ut de till ditt bankkonto. Du ska skatta för varje försäljning du gör. Varje transaktion där du omsätter krypto till fiat är skattepliktig. Gör du vinst så skattar du 30%. Vid förlust så får du kvitta mot vinst. Dock endast 70%.

Om du sedan väljer att ta hem pengarna är oväsentligt.

Detsamma gäller om du byter krypto mot varor då det räknas som avyttring

om du säljer en krypto valuta för en annan med vinst i SEK, då blir du också skattepliktig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback