Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-29, 15:33
Medlem
potatodolans avatar
Hej!

Har en yamaha 2-taktare som jag kört på min båt i några veckor nu.
Den går vanligtvis som den ska men har en konstig grej då om man kört på hög gas (75% eller mer) i mer än en halvtimma då tappar den plötsligt kraft och ibland dör den.

Om jag sedan låter den stå i några minuter kan jag starta den igen och köra den på ca 40-45% gas utan problem.

Problemet händer inte om jag kör lugnt med motorn.

Har någon här någon aning vad det kan vara?

Vet tyvärr inte vilken exakt modell det är på motorn då förra ägaren målade över taggen...
Men en kvalificerad gissning är en 30 DEO
Citera
2018-06-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Hej!

Den går vanligtvis som den ska men har en konstig grej då om man kört på hög gas (75% eller mer) i mer än en halvtimma då tappar den plötsligt kraft och ibland dör den.

Om jag sedan låter den stå i några minuter kan jag starta den igen och köra den på ca 40-45% gas utan problem.

Vet tyvärr inte vilken exakt modell det är på motorn då förra ägaren målade över taggen...
någonting med kylningen möjligtvis eller att den blir för varm? Obs kan inte ett skit om moppar, minns bara att jag för ca 9 år sedan hade en yamaha aerox som hade liknande problem, accelererade som fan och sedan ba dog den ut, man kände hur den tappa kraften liksom. Bäst att låta någon kunnig svara, vill med höra vad problemet är
Citera
2018-06-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
någonting med kylningen möjligtvis eller att den blir för varm? Obs kan inte ett skit om moppar, minns bara att jag för ca 9 år sedan hade en yamaha aerox som hade liknande problem, accelererade som fan och sedan ba dog den ut, man kände hur den tappa kraften liksom. Bäst att låta någon kunnig svara, vill med höra vad problemet är

Moppar? Lite fel forum men samma teknik i princip.

Kan det inte vara bränsletillförseln?
Kolla tändstiften om de är i bra skick och rengör förgasaren.

Den har en bra skvallerstråle och vattnet känns inte supervarmt? Det ska vara ett jämt sprut och ganska bra tryck.

Kör du oljeblandat eller har den egen oljeblandning?
Citera
2018-06-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad

Den har en bra skvallerstråle och vattnet känns inte supervarmt? Det ska vara ett jämt sprut och ganska bra tryck.

Trög jag är, såg bara 2 takt och yamaha samt 30hk så tänkte direkt på en Cross eller dylikt haha. ganska fel forum..
Citera
2018-06-29, 15:54
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad

Ska kolla närmare på tändstiften först då de är enklast att komma åt, då förgasarna är ganska bökiga att få ut

Har också tänkt att det kunde ha varit förgasarna men då det först tog minst 30 minuter innan jag fick problemet undrar jag om något mer händer.

Kylningen är som den ska, impellern är i fint skick men jag ska tänka på att känna på vattnet i skvallerstrålen nästa gång den beter sig.

Tackar för tipsen!
Citera
2018-06-29, 16:05
Medlem
Det kan också vara vacuum i tanken. Om ventilationen i tanklocket är igensatt eller skit i dito så motorn suger i sig soppa fortare än lufthålet i locket kan släppa in luft så kommer den att stanna till slut.

Är hålet delvis igensatt räcker luften som kommer in till tanken när du kör på halvgas men ökar du så blir det soppahäng till slut. Prova att köra med locket av om det går eller löst påskruvat. Eller så kör du till den stannar och öppnar locket då. Hör du ett väsande när du öppnar locket så är det locket som behöver bytas eller rensa lufthålet på.

Tänk bara på att om det är varmt ute så kan det bli tryck i tanken och då pyser det också när du öppnar locket. Prova bara att starta igen efter du öppnat locket så vet du om det var felet.
Senast redigerad av ramrod 2018-06-29 kl. 16:32.
Citera
2018-06-29, 16:39
Medlem
Citat:
Hej!

eexakt samma fel på min motor, ibland så dog den efter ett tags fullgas, men bara ibland..
skruvade isär fuggen i molekyler och rengjorde med tryckluft, går som en klocka nu
Citera
2018-06-29, 18:26
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Det kan också vara vacuum i tanken. Om ventilationen i tanklocket är igensatt eller skit i dito så motorn suger i sig soppa fortare än lufthålet i locket kan släppa in luft så kommer den att stanna till slut.

Är hålet delvis igensatt räcker luften som kommer in till tanken när du kör på halvgas men ökar du så blir det soppahäng till slut. Prova att köra med locket av om det går eller löst påskruvat. Eller så kör du till den stannar och öppnar locket då. Hör du ett väsande när du öppnar locket så är det locket som behöver bytas eller rensa lufthålet på.

Tänk bara på att om det är varmt ute så kan det bli tryck i tanken och då pyser det också när du öppnar locket. Prova bara att starta igen efter du öppnat locket så vet du om det var felet.

Tack för tipset, ska kolla det med!

Citat:
Ursprungligen postat av Gasola
eexakt samma fel på min motor, ibland så dog den efter ett tags fullgas, men bara ibland..
skruvade isär fuggen i molekyler och rengjorde med tryckluft, går som en klocka nu

Ok, så det är antagligen fuggarna då! Får gå lös med service på dom då
Citera
2018-06-29, 18:32
Medlem
Snowsmiles avatar
Stiften kan du skita i, dom är det nästan aldrig fel på.

Tror som någon sa, vacuum i tanken, dålig eller obefintlig luftning av tanken.

Kan vara fuggarna oxå givetvis, men börja med tanken, enklaste.
Citera
2018-06-29, 20:56
Medlem
Citat:
Hej!

Köp en ny trycktank. Även nya slangar och kopplingar (lite overkill men ändå) och ny bensin. Kostar inte många hundlappar. Testa det först. I och med att du får problem långt efter det att motorn är varm, och som du säger själv att kylningen fungerar så .....(i annat fall hade motorn nypt, fast vem vet det kanske ändå inte riktigt är som det ska vara kylningen, kan funkar halvbra)

Trycktankar och slangar är förbrukningsvaror. Slangarna torkar ihop, bussningar torkar ut och det börjar läcka, luftventilen i trycktanken kan börja jävlas osv osv.

Mitt tips förutom att köpa nytt.Töm ut all bensin i tanken efter avslutad säsong. Vid nästa sommar se till att tanken står i solen med avskruvat lock och verkligen se till att ingen fukt finns kvar i tanken innan du fyller på den. Fukt är en killer vad det gäller båtmotorer.

p.s om det nu är så att pysventilen i trycktanken är kass så lär du märk det om du skruvar av tanklocket på trycktanken, eftersom den då har ett undertryck. Det kommer låta när luft sugs in isf.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-29 kl. 21:19.
Citera
2018-07-05, 20:40
Medlem
potatodolans avatar
Update här:
Har haft isär alla förgasare och gjorde rent dom, de såg rätt så rena ut ändå, utom en rostig skruv vid folttören som hade rostat så jag bytte ut den.
Hade sedan börjat göra som bulingenbul föreslog så jag började och bytte ut bränsleblåsan mot en ny jag hade haft liggande i någon månad och genast gick den bättre.

Efter närmare inspektion av bränslefilter insåg jag att förra ägaren installerat filtret fel och filtret blockerade delvis flödet istället för att filtrera det, så efter att jag vänt det och tog en provtur verkar motorn gå som den ska nu.
Den går till och med två knop snabbare

Men jag kommer snart ändå byta bränsleslangen då den börjar se lite dålig ut, så det är väl bara en tidsfråga innan problemen kommer tillbaka

Tackar väldigt mycket för alla tips!
Senast redigerad av potatodolan 2018-07-05 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in