Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 14:45
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag är 26 år, relativt vältränad (löptränar och lyfter vikter på egen hand 3-4 gånger i veckan) och är väldigt sugen att börja träna någon kampsport. Dels vill jag utveckla min fysik och lära mig en kampsport, men sen skulle jag också vilja lära känna nya personer som har samma hälsointresse som jag. Under en termin testade jag på jiu jutsu och det var kul, men problemet var att jag inte tyckte träningen var "tillräckligt jobbig". Haha, jag ska förklara. Det jag främst uppskattar med träning är den fysiska uttömningen, alltså att man är typ helt slut efter passet, känner att man gett allt och kan gå hem och sova och vakna nästa dag och känna att man verkligen tränat. Jag mår skitbra av det fysiskt, men framförallt är det psykiskt för mig. Och där kände jag mig inte tillfredsställd av jiu jutsun. Det var kul, framförallt att lära sig nya tekniker och se sin utveckling, men det var sällan jag kände mig trött fysiskt efter ett pass trots att jag körde max, och då tappar det lite sin poäng för mig. För då måste jag ändå träna själv under veckorna och så mycket tid på bara träning har jag inte att lägga.

Så vad skulle ni rekommendera för mig? MMA, BJJ, Thai boxning eller något annat?

Jag vill alltså utveckla min teknik och fysik, bli bra på att slåss, lära mig självförsvar och känna mig mer eller mindre helt trygg ifall jag skulle hamna i en våldsam situation (förutsatt att det inte är någon med vapen eller topptränad person), och samtidigt vill jag också att träningen ska vara ansträngande och utmattande. Är ni med? Alltså jag vill gå till träningen taggad för att ge allt, och sen verkligen få utlopp för den här energin, och sen gå hem lugn. Det är så jäkla bra mot stress och allt möjligt för mig.

Så vad säger ni? Vart tycker ni att jag ska vända mig? Har någon av er samma erfarenhet/behov och hittat ett sätt att kombinera dessa önskemål?

Är skitsugen på att sätta igång och vill verkligen hitta något som ger mig allt jag vill ha. Ser fram emot att höra era svar och diskutera vidare. Tack på förhand hörrni!
Citera
2018-06-29, 14:52
  #2
Medlem
Hade samma förutsättningar som dig. Dock tränar brottning i mina tidigare dagar, men det var länge sen. Körde löpning i samband med styrketräning minst 5 dagar i veckan.

5 från min bostad ligger det ett kampsportgym, så gick dit och testa alla olika stilar. Jag fastande för thaiboxning. Otroligt konditionskrävande och sjukt roligt. I MMA blev det för mycket teknik för min del. 65% av passen kunde vara ren teknikträning, och det var jag inte riktigt ute efter.

Dock hade jag väl lite grunder i thaiboxningen med, då jag körde en del på min Asienresa, men inte mkt alls.

Så, jag rekommenderar att du testar alla stilar och kör på den som är roligast!
Citera
2018-06-29, 14:53
  #3
Medlem
Bulkninjas avatar
BJJ är definitivt dålig ide.
Träningen i BJJ, MMA eller Thai är ju inte jobbigare än du gör den. Att sparras mot någon som är mindre vältränad, fysiskt svagare eller lättare kommer aldrig att blir jobbigare än vad den andra personen orkar.
Oavsett vilken av ovan du tränar.

Bjj sparring eller brottning, grappling är fysiskt jobbigare än Thaisparring. Mitsträning i Thai går däremot att göra precis hur jobbigt du vill.
Du får helt enkelt försöka hitta större och starkare motståndare och köra längre tid eller mot fler personer om du vill göra sparringen jobbigare.
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2018-06-29 kl. 14:55.
Citera
2018-06-29, 14:57
  #4
Medlem
mmas avatar
Thaiboxning skulle jag rekommendera. Riktigt skoj! Helst om du hamnar i ett bra gäng och inte "tuffa rövhattar" utan ödmjuka bra människor.
Citera
2018-06-29, 15:38
  #5
Medlem
Svår fråga att svara på.
Sparring på backen tycker jag är tyngre än stående. Men ett teknik pass på mitsar blir hur jobbigt som helst. Men ett teknik pass liggande inte är lika jobbigt, tycker jag.
Så kör både liggande och stående för en bra kombo. Alltså MMA.
Citera
2018-06-29, 16:18
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
BJJ är definitivt dålig ide.
Träningen i BJJ, MMA eller Thai är ju inte jobbigare än du gör den. Att sparras mot någon som är mindre vältränad, fysiskt svagare eller lättare kommer aldrig att blir jobbigare än vad den andra personen orkar.
Oavsett vilken av ovan du tränar.

Bjj sparring eller brottning, grappling är fysiskt jobbigare än Thaisparring. Mitsträning i Thai går däremot att göra precis hur jobbigt du vill.
Du får helt enkelt försöka hitta större och starkare motståndare och köra längre tid eller mot fler personer om du vill göra sparringen jobbigare.
Vad är det med bjj som gör att du tycker det är en dålig idé? Det är jobbigt, tekniskt, effektivt mot någon som ej sysslat med grappling.

Ang sparring så undrar jag vilka soffpotatisar du brukar sparras med. 1h sparring blir man garanterad trött av. Blir du inte det har du hamnat på någon McDojo som håller på med yellow bamboo eller liknande.
Citera
2018-06-29, 21:31
  #7
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vad är det med bjj som gör att du tycker det är en dålig idé? Det är jobbigt, tekniskt, effektivt mot någon som ej sysslat med grappling.

Ang sparring så undrar jag vilka soffpotatisar du brukar sparras med. 1h sparring blir man garanterad trött av. Blir du inte det har du hamnat på någon McDojo som håller på med yellow bamboo eller liknande.

Nej nej nej förlåt. Det ska stå "BJJ är definitivt ingen dålig ide"
Det blev helt fel

Och jag menar inte att thaisparring inte är jobbigt. Men det är mindre jobbigt än att grappla.
Och den här snubben verkar ju vilja bli "Iron man" trött. Så man kan ju misstänka att han inte har jättedålig form
Sparring blir ju aldrig jobbigare än vad den andra parten har kondition för. Sedan är det ju färdigt. Någon gasar ju först.
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2018-06-29 kl. 21:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback