Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-29, 13:43
  #1
Medlem
Vad kallas effekten att teknisk utveckling gör begränsade varor dyrare i förhållande till sånt som börjat produceras billigare och att pengar hamnar någonstans emellan?

Finns effekten och är stor och långsiktigt förutsägbar bör man ju köpa tillgångar av begränsat utbud och jobba med att göra allt annat så billigt som möjligt. Verkar fungerat för många tillverkande företag, men mycket annat kan säkert påverkas på olika sätt med. Klasskillnad, löner, förekomsten av superrika.

Det var ett uppvaknande för mig för det verkar göra inflationsmål och KPI värdelösa och hela ämnet ekonomi ställs på ända i min värld. Det är ju knappt värt att räkna och hålla på när allt ändå ändras av hur billigt allt annat blir. Att mäta sparande i pengar blir också rätt godtyckligt nu. Finns det nåt bättre att jämföra sina tillgångar med än pengar? Tid och rum?
Citera
2018-06-29, 21:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Vad kallas effekten att teknisk utveckling gör begränsade varor dyrare i förhållande till sånt som börjat produceras billigare och att pengar hamnar någonstans emellan?
I de varor jag känner till leder detta till lägre priser till kund.
Hur skulle sänkta kostnader kunna leda till något annat?
Det skulle kräva att ingen konkurrens finns och/eller att utvecklingen inte kommer till konkurrenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Finns effekten och är stor och långsiktigt förutsägbar bör man ju köpa tillgångar av begränsat utbud och jobba med att göra allt annat så billigt som möjligt. Verkar fungerat för många tillverkande företag, men mycket annat kan säkert påverkas på olika sätt med. Klasskillnad, löner, förekomsten av superrika.
Visst kan du köpa tillgångar, men begrunda ett par saker:
* Du beskattas vid försäljning.
* Du kan råka ut för sparande-skatt under tiden. Vi hade förmögenhetsskatt till inte så länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det var ett uppvaknande för mig för det verkar göra inflationsmål och KPI värdelösa och hela ämnet ekonomi ställs på ända i min värld. Det är ju knappt värt att räkna och hålla på när allt ändå ändras av hur billigt allt annat blir. Att mäta sparande i pengar blir också rätt godtyckligt nu. Finns det nåt bättre att jämföra sina tillgångar med än pengar? Tid och rum?
Några saker att begrunda:
* Det finns många andra kostnader som inte minskar. Lokalhyra, energi, transporter, städning mm. Det gör att relativa kostnadssänkningen inte blir så stor.
* Tillväxt gör att reallöner tenderar att stiga. Det gör att lönekostnaderna stiger.

Väldigt oklart varför du menar att inflationsmål och KPI är värdelösa.
Citera
2018-06-29, 23:36
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Vad kallas effekten att teknisk utveckling gör begränsade varor dyrare i förhållande till sånt som börjat produceras billigare och att pengar hamnar någonstans emellan?
Förstår inte. Ge ett verkligt exempel som inträffat på denna effekt.
Citera
2018-07-01, 13:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Förstår inte. Ge ett verkligt exempel som inträffat på denna effekt.

Det går åt färre mantimmar att tillverka byxor av viss kvalitet idag än tidigare. Värdet på mantimmar i förhållande till byxor har gått upp. Eller så har värdet på byxor i förhållande till mantimmar gått ner. Med pengar som bytesmedel möts man på halva vägen. Mantimmar har alltså blivit lite dyrare mätt i pengar och byxor har blivit lite billigare.

I varukorgen för KPI som avgör pengars värde genom inflationsmålet är det ett genomsnitt som efterfrågas. Givetvis blir pengars värde för högt och för lågt beroende på om man jämför med byxor eller mantimmar. Mantimmar blir i praktiken svindyrt därför att byxor är billigt och gemene man köper byxor och liknande oftare än mantimmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I de varor jag känner till leder detta till lägre priser till kund.
Hur skulle sänkta kostnader kunna leda till något annat?
Det skulle kräva att ingen konkurrens finns och/eller att utvecklingen inte kommer till konkurrenterna.


Visst kan du köpa tillgångar, men begrunda ett par saker:
* Du beskattas vid försäljning.
* Du kan råka ut för sparande-skatt under tiden. Vi hade förmögenhetsskatt till inte så länge sedan.


Några saker att begrunda:
* Det finns många andra kostnader som inte minskar. Lokalhyra, energi, transporter, städning mm. Det gör att relativa kostnadssänkningen inte blir så stor.
* Tillväxt gör att reallöner tenderar att stiga. Det gör att lönekostnaderna stiger.

Väldigt oklart varför du menar att inflationsmål och KPI är värdelösa.

Det är precis detta jag pekar på. Du har helt rätt, det är bara att se på huvudgrupperna i KPI: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vudgrupper-ar/

Underkategorierna livsmedel, kläder, telekommunikation, rekreation och inventarier har stigit mindre än "KPI totalt", medan boende, alkohol, sjukvård, transport, tjänster och restauranger ökat snabbare än "KPI totalt". Klart de senare blir dyrare, mätt i kronor. Jag tror att det beror på att de senare gör anspråk på begränsade resurser som inte kan förändras särskilt mycket. Avgörande saker finns bara i ett relativt begränsat utbud i de kategorierna.

Inflationsmål och KPI finns säkert av en anledning, men de underliggande mängderna byxor och mantimmar förändras som de gör av tekniska skäl vilken enhet man än mäter värdet i. Att förändra enheten man mäter saker i löser inga problem, snarare döljer man dem.

Om du är underviktig hjälper det inte att säga att ett kilo kan ses som lite lättare eftersom vikten på något annat har sjunkit till följd av teknisk utveckling. Det underminerar bara förtroendet för måttenheten, precis som med pengar. Måttenheten blir kanske inte helt värdelös med en gång, men...

Till saken: Vad heter effekten? Värdeminskning? Värdeökning? Bara inflation? Hur stor är den? Vad googlar jag på och hur mycket vikt ska jag lägga på detta när jag köper hus och väljer jobb?
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-07-01 kl. 13:24.
Citera
2018-07-01, 14:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Förstår inte. Ge ett verkligt exempel som inträffat på denna effekt.

Vi har haft en inflation på 1-2% per år de senaste åren. Bopriserna har stigit med mer än det. Det innebär att priset på andra varor måste haft mindre prisstegring eftersom inflationen är ett mått på alla varors genomsnittliga prisstegring. Förmodligen har det varit deflation för varor såsom elektronik, kläder etc. Någon som har koll får rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-07-02, 00:04
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det går åt färre mantimmar att tillverka byxor av viss kvalitet idag än tidigare. Värdet på mantimmar i förhållande till byxor har gått upp. Eller så har värdet på byxor i förhållande till mantimmar gått ner. Med pengar som bytesmedel möts man på halva vägen. Mantimmar har alltså blivit lite dyrare mätt i pengar och byxor har blivit lite billigare.
I varukorgen för KPI som avgör pengars värde genom inflationsmålet är det ett genomsnitt som efterfrågas. Givetvis blir pengars värde för högt och för lågt beroende på om man jämför med byxor eller mantimmar. Mantimmar blir i praktiken svindyrt därför att byxor är billigt och gemene man köper byxor och liknande oftare än mantimmar.

Till saken: Vad heter effekten? Värdeminskning? Värdeökning? Bara inflation? Hur stor är den? Vad googlar jag på och hur mycket vikt ska jag lägga på detta när jag köper hus och väljer jobb?
Varors relativa värden - marxism? Komparativa fördelar? Inflation skulle jag inte kalla den. Snarare produktivitetens roll för kostnadsutveckling. Kostnader alltså. När det gäller priset sätts det till viss del utifrån kostnaderna - en produktionskalkyl, men framförallt vad kunden är beredd att betala. Vilket i sin tur beror på tillgång till pengar - säg efterfrågan - och utbud.
Om vi utgår från att målet med ett arbete endast är att få hög löneutveckling är nog den viktigaste faktorn branschens och företagets förmåga att växa.
Om du skall välja bostad kommer nog inte värdestegringen av en viss bostad jämfört med en annan påverkas av priset på byxor.
Jaja, det var tyvärr inte mycket klokare än första kursen i nationalekonomi, men det tråden är intressant att fundera på.
Citera
2018-07-02, 00:19
  #7
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vi har haft en inflation på 1-2% per år de senaste åren. Bopriserna har stigit med mer än det. Det innebär att priset på andra varor måste haft mindre prisstegring eftersom inflationen är ett mått på alla varors genomsnittliga prisstegring. Förmodligen har det varit deflation för varor såsom elektronik, kläder etc. Någon som har koll får rätta mig om jag har fel.

Du har inte helt rärr. 1-2% ges ju av KPI där boprisernas utveckling inte ingår. Den verkliga inflationen i pengar är 3-4 gånger större i snitt än vad KPI ger.

Inflation/deflation samtidigt är inte möjligt. Det är antingen eller.
Citera
2018-07-02, 18:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vi har haft en inflation på 1-2% per år de senaste åren. Bopriserna har stigit med mer än det. Det innebär att priset på andra varor måste haft mindre prisstegring eftersom inflationen är ett mått på alla varors genomsnittliga prisstegring. Förmodligen har det varit deflation för varor såsom elektronik, kläder etc. Någon som har koll får rätta mig om jag har fel.
Bopriser ingår inte i KPI av en väldigt god anledning. Bostäder konsumeras inte upp utan säljs vidare.

Ska man ta med bopriser får man ta skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris.
Skulle de vara samma så är kostnaden 0.
Stiger bostadspriserna så är kostnaden negativ.

Detta betyder att skulle man ta med bostadspriser i KPI så skulle de ha en deflatorisk påverkan på KPI när de stiger.

Man kommer ifrån detta genom att mäta utgift för boende genom att mäta hyra. Då kommer kapitalkostnaden med. Och stiger bostadspriserna så stiger kapitalkostnad (vid samma räntesats).
Citera
2018-07-02, 18:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är precis detta jag pekar på. Du har helt rätt, det är bara att se på huvudgrupperna i KPI: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vudgrupper-ar/

Underkategorierna livsmedel, kläder, telekommunikation, rekreation och inventarier har stigit mindre än "KPI totalt", medan boende, alkohol, sjukvård, transport, tjänster och restauranger ökat snabbare än "KPI totalt". Klart de senare blir dyrare, mätt i kronor. Jag tror att det beror på att de senare gör anspråk på begränsade resurser som inte kan förändras särskilt mycket. Avgörande saker finns bara i ett relativt begränsat utbud i de kategorierna.
Ser inget nödvändigt i att de senare skulle bli dyrare. Alla produkter du nämner är producerade. Finns ingen begränsning att producera mer. Varför skulle alkohol öka mer i pris än livsmedel? Skatter kan orsaka det. Eller någon annan tillfällig omständighet.

Vilka begränsade resurser skulle senare gruppen bero av, som inte den första beror av?

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Inflationsmål och KPI finns säkert av en anledning, men de underliggande mängderna byxor och mantimmar förändras som de gör av tekniska skäl vilken enhet man än mäter värdet i. Att förändra enheten man mäter saker i löser inga problem, snarare döljer man dem.
KPI finns för att man vill mäta hur hushållens kostnader ändras. Det övriga i stycket är väldigt oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Om du är underviktig hjälper det inte att säga att ett kilo kan ses som lite lättare eftersom vikten på något annat har sjunkit till följd av teknisk utveckling. Det underminerar bara förtroendet för måttenheten, precis som med pengar. Måttenheten blir kanske inte helt värdelös med en gång, men...
Att priset på minnes-bit fallit drastiskt genom åren, och att pris på attraktiva villatomter stigit gör inte att förtroendet för valutan fallit.

Väldigt oklart vad du klagar över. Menar du på allvar att allt skulle stiga exakt lika mycket i pris?
Varför skulle då någon avstå konsumtion och investera i teknisk utveckling?

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Till saken: Vad heter effekten? Värdeminskning? Värdeökning? Bara inflation? Hur stor är den? Vad googlar jag på och hur mycket vikt ska jag lägga på detta när jag köper hus och väljer jobb?
Att priser förändras olika mycket är en situation som vi alltid haft. Tvivlar på att det har ett namn.

Vad gäller bostad så rekommenderar jag att du väljer något som du trivs med. Och det gäller jobb också.

Vill du i stället göra strategiska val så kan du naturligtvis försöka dig på det. Då får du spendera mycket tid på att sätta dig in i olika megatrender. Och försöka förstå impact. Men det du tar i den här tråden är inte det du skall fokusera på då.
Citera
2018-07-03, 20:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilka begränsade resurser skulle senare gruppen bero av, som inte den första beror av?

Tid och rum och kompetent personal kan knappast öka och absolut inte i takt med inflationsmålet, tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Att priset på minnes-bit fallit drastiskt genom åren, och att pris på attraktiva villatomter stigit gör inte att förtroendet för valutan fallit.

Väldigt oklart vad du klagar över. Menar du på allvar att allt skulle stiga exakt lika mycket i pris?
Varför skulle då någon avstå konsumtion och investera i teknisk utveckling?


Att priser förändras olika mycket är en situation som vi alltid haft. Tvivlar på att det har ett namn.

Det verkar finnas en korrelation: både dyrare och billigare varor än KPI fortsätter öka respektive sjunka i värde relativt KPI. Poängen var att man inte kan använda pengar som jämförelse över tid. Man brukar justera för inflationen mha KPI och det går inte så bra. Det lär bli missvisande åt alla håll. I det sammanhanget sjunker mitt förtroende för pengar som måttenhet.

Anledningen är att jag skulle vilja jobba på att automatisera de manuella och slitsamma jobb jag haft, men ekonomin för småföretag räcker inte. När kommer den räcka till för att ersätta en anställd på en viss position?

Det beror ju på positionen, företaget, branchen, men också prisutvecklingen på lön och slutgiltig produkt. Jag satte min tilltro till att KPI är relevant för en sådan bedömning, men det är ju helt fel mått. Grova mått är helt ok i sammanhanget, men KPI är nog lite väl.

Automatisering kommer alltså bli lönsamt mycket tidigare än om man räknar med 1-2% prisutveckling.
Men jag läser gärna mer, bara jag vet om vad. Impact skall kollas upp.
Citera
2018-07-03, 22:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bopriser ingår inte i KPI av en väldigt god anledning. Bostäder konsumeras inte upp utan säljs vidare.

Ska man ta med bopriser får man ta skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris.
Skulle de vara samma så är kostnaden 0.
Stiger bostadspriserna så är kostnaden negativ.

Detta betyder att skulle man ta med bostadspriser i KPI så skulle de ha en deflatorisk påverkan på KPI när de stiger.

Man kommer ifrån detta genom att mäta utgift för boende genom att mäta hyra. Då kommer kapitalkostnaden med. Och stiger bostadspriserna så stiger kapitalkostnad (vid samma räntesats).

Bopriser ingår i KPI. Tror 25% av produktkorgen består av boende.
Citera
2018-07-03, 23:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Bopriser ingår i KPI.
Varsågod att visa att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Tror 25% av produktkorgen består av boende.
Hyror ja.
Denna "dagis-artikel" kan du ju begrunda https://www.scb.se/Grupp/Valfard/_Do...5ST0301_08.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback