Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-07-04, 21:06
  #61
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Problemet med att ge Västbanken till palestinierna, det är eventuellt om det ingår i "Kanaan". Då är eventuellt Edom att föredra. Och jag tänker att många palestinier kanske skulle kunna tänka sig att flytta till tex Eilat, som ju ligger vid havet och är en färdig turiststad.

Sen när det gäller säkerheten, så är ju tanken med mitt förslag att säkerhetsbehovet ska minska, genom att man minskar konflikten mellan israelerna och palestinierna. Och om omvärlden slipper lägga pengar/resurser på att försöka lösa denna konflikt, då kanske tex FN kan ha en mer eller mindre permanent fredsstyrka/säkerhetsstyrka runt Israel.
Västbanken ingår absolut i historiska Israel. Men jag tror verklig fred är viktigare än expansion för de flesta israelerna. Det viktigaste elementet som saknas är seriösa fredsmäklare på den palestinska sidan.

Eilat är en turiststad vid kusten, visst, men sedan är det mest bara öken i "Edom". Det bör 2,3 miljoner palestinier på Västbanken, ett projekt i den skalan du talar om kräver ofantligt många miljarder kronor. För att inte tala om alla individer som måste övertygas om att flytta är den bästa lösningen.

Oavsett vart gränserna går kan man aldrig lita på FN. Deras "säkerhetsstyrkor" flyr som kycklingar vid minsta lilla ljud. Senaste fallet var när inbördeskriget i Syrien bröt ut och FN-clownerna flydde från buffertzonen in till Israel.
__________________
Senast redigerad av Memestar 2018-07-04 kl. 21:09.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback