Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-29, 12:58
  #1
Avstängd
Om jag har förstått Första Moseboken rätt, så ligger det till så här med Edom:

Edom är edomiternas land.
Edomiterna är ättlingar till Esau.
Esau är bror till Jakob, som är israelernas stamfader.
Esau gifte sig med en dotter till Ismael, som är arabernas stamfader.

Om ovanstående stämmer, så innebär väl det att Edom (och edomiterna) är delvis arabiskt, men inte alls israeliskt? Alltså enligt Första Moseboken.

Och om ovanstående mening stämmer, då tänker jag att dagens palestinier kanske kan tänka sig att bosätta sig i Edom, och att dagens israeler kanske kan tänka sig att låta palestinierna bosätta sig i Edom. Alltså att israelerna och palestinierna kommer överens om något avtal åt det hållet, i syfte att minska konflikten dem emellan.

Vad tror ni om detta?
Citera
2018-06-29, 13:06
  #2
Medlem
Jag tror du har löst hela konflikten, och nu väntar vi bara på Nobels fredspris.
Citera
2018-06-29, 14:18
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Jag tror du har löst hela konflikten, och nu väntar vi bara på Nobels fredspris.

Först måste väl förslaget nå fram till israelerna och palestinierna?
Citera
2018-06-29, 15:06
  #4
Avstängd
Detta förslag skulle förstås kosta pengar och innebära uppoffringar. Men denna konflikt har väl redan inneburit en massa kostnader och en massa uppoffringar?
Citera
2018-06-29, 15:23
  #5
Medlem
Memestars avatar
Eilat, Israels enda koppling till Röda Havet, skulle klippas av från resten av landet ifall de lämnade hela Edom (ungefär dagens Negev). Dessutom vet jag inte ifall många palestinier är så pigga på att flytta ut i öknen, ett sådant förslag är nog beroende av enorma investeringar för att gå i lås.

Jag tror det är bättre ifall Israel lämnar nästan hela Västbanken samt utökar säkerhetssamarbetet med Jordanien för att hindra ett Gaza 2.0 från att bildas.
Citera
2018-06-29, 15:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Eilat, Israels enda koppling till Röda Havet, skulle klippas av från resten av landet ifall de lämnade hela Edom (ungefär dagens Negev). Dessutom vet jag inte ifall många palestinier är så pigga på att flytta ut i öknen, ett sådant förslag är nog beroende av enorma investeringar för att gå i lås.

Jag tror det är bättre ifall Israel lämnar nästan hela Västbanken samt utökar säkerhetssamarbetet med Jordanien för att hindra ett Gaza 2.0 från att bildas.

Israel har ju fortfarande koppling till havet via Medelhavet. Och som sagt, konflikten har redan kostat massa pengar och uppoffringar för alla inblandade. En del av Edom används väl också i syfte att försvara Israel mot antingen palestinier, eller mot de som stödjer palestinierna? Och om man lyckas få till ett slags fredsavtal genom det här förslaget, då minskar kanske det försvarsbehovet och även behovet av Edom, tänker jag.

Och jag tänker att det kanske framför allt är bosättningsmark, som DE FLESTA palestinier vill ha mest. Och jag tänker att det kanske finns människor/företag/länder, som är villiga att investera i olika palestinska projekt i "Edom". Dessutom är ju Eilat redan en färdig turiststad.

Jag tänker att man först och främst kan utgå ifrån att israelerna inte kommer gå med på att lämna ifrån sig "Kanaan". Sen är frågan var gränserna för "Kanaan" går?
__________________
Senast redigerad av a987 2018-06-29 kl. 15:44.
Citera
2018-06-29, 16:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om jag har förstått Första Moseboken rätt, så ligger det till så här med Edom:
Du ser det inte som rätt absurt att basera en politisk lösning på en fri tolkning av texten i en några tusen år gammal sagobok?
Citera
2018-06-29, 18:15
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du ser det inte som rätt absurt att basera en politisk lösning på en fri tolkning av texten i en några tusen år gammal sagobok?

Nej. Jag baserar den politiska lösningen, eller rättare sagt det politiska FÖRSLAGET, delvis på en tolkning av Första Moseboken. Bildandet av staten Israel 1948, baserades troligen också delvis på en tolkning av Första Moseboken och/eller "toran".

Som jag skrev tidigare så undrar jag var gränserna går för "Kanaan", alltså "det förlovade landet" ?
Detta land tänker jag att man kan utgå ifrån att israelerna kommer vilja behålla.

Och sen kan man fråga sig om de flesta av palestinierna verkligen vill "utplåna Israel", eller om de flesta palestinier egentligen bara vill ha en egen stat, någonstans i närheten av där de bor nu?

Och om de flesta palestinier egentligen bara vill ha en egen stat, i närheten av där de bor nu, då tänker jag att Edom kanske skulle kunna vara ett tänkbart alternativ, plus kanske de andra landdelar som ingår i staten Israel idag, men som inte ingår i "Kanaan", "det förlovade landet".
__________________
Senast redigerad av a987 2018-06-29 kl. 18:17.
Citera
2018-06-29, 18:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nej. Jag baserar den politiska lösningen, eller rättare sagt det politiska FÖRSLAGET, delvis på en tolkning av Första Moseboken.
En sagobok med andra ord. Inte ens de flesta religiösa brukar anse att man skall tolka den alltför bokstavligt, eftersom det finns så mycket där som är helt absurt. Palestinierna är precis som judarna utblandade ättlingar till folket som bodde i staten Israel när den existerade förra gången för 2000 år sedan. Varför skall judar som bott i Europa i tusentals år plötsligt fått rätt att fördriva det folk som bott där för att skapa sig ett rike?
Citera
2018-06-29, 18:48
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En sagobok med andra ord. Inte ens de flesta religiösa brukar anse att man skall tolka den alltför bokstavligt, eftersom det finns så mycket där som är helt absurt. Palestinierna är precis som judarna utblandade ättlingar till folket som bodde i staten Israel när den existerade förra gången för 2000 år sedan. Varför skall judar som bott i Europa i tusentals år plötsligt fått rätt att fördriva det folk som bott där för att skapa sig ett rike?

Hur som helst så tänker jag ungefär att palestinierna skulle bli glada av att få bla Edom.
Citera
2018-06-29, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Hur som helst så tänker jag ungefär att palestinierna skulle bli glada av att få bla Edom.
Tillåt mig tvivla. Tror inte de flesta om dem ens hört talas om begreppet. Det är ju som om man skulle återuppliva etruskiska riket ungefär.
Citera
2018-06-29, 23:51
  #12
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En sagobok med andra ord. Inte ens de flesta religiösa brukar anse att man skall tolka den alltför bokstavligt, eftersom det finns så mycket där som är helt absurt. Palestinierna är precis som judarna utblandade ättlingar till folket som bodde i staten Israel när den existerade förra gången för 2000 år sedan. Varför skall judar som bott i Europa i tusentals år plötsligt fått rätt att fördriva det folk som bott där för att skapa sig ett rike?
Nu kommer du med din smygrasism igen, du påstår dig vara emot kollektiv historisk rätt till land, men fortsätter sprida lögner om palestiniernas ursprung t.o.m. när det inte ens är relevant till diskussionen. Dagens palestinier härstammar från den arabiska invasionen under medeltiden. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Musl..._of_the_Levant
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback