Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 02:16
  #1
Avstängd
Är det möjligt att köpa enbart sådana mikrofoner
utan mobil? Pris?
Vad vet ni om mikrofonerna i moderna
smartphones?

Hoppas att jag postat i rätt del av forumet nu annars
får moderator flytta. Peace.
Citera
2018-06-29, 13:45
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Gissade först på en "vanlig" kondensatormikrofon och hade väl lite rätt åtminstone :-)

https://electronics.stackexchange.co...-electret-mics
Citera
2018-06-29, 13:50
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Gissade först på en "vanlig" kondensatormikrofon och hade väl lite rätt åtminstone :-)

https://electronics.stackexchange.co...-electret-mics

Kan du mycket om mikrofoner?
Det verkar som att det finns flera mikrofoner i moderna smartphones.
Citera
2018-06-29, 13:56
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Kan du mycket om mikrofoner?
Det verkar som att det finns flera mikrofoner i moderna smartphones.

Nej tyvärr. Jag minns bara att jag slaktade ganska många mikrofoner på 80 talet (billiga, hemmabruks eller inbyggda i kassettbandspelaren) för att använda dem i egna projekt. Då var i princip alla små kondensatormikrofoner typ.

Menar du flera typer av mikrofoner i olika telefoner eller menar du flera mikrofoner i "samma" telefon?

Men fler mikrofoner i en telefon är nog inte så dumt ändå, blir nog lättare för en DSP att brusreducera osv antar jag.

Hur som helst, nej är inte bra på mikrofoner...
Citera
2018-06-29, 13:59
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nej tyvärr. Jag minns bara att jag slaktade ganska många mikrofoner på 80 talet (billiga, hemmabruks eller inbyggda i kassettbandspelaren) för att använda dem i egna projekt. Då var i princip alla små kondensatormikrofoner typ.

Menar du flera typer av mikrofoner i olika telefoner eller menar du flera mikrofoner i "samma" telefon?

Men fler mikrofoner i en telefon är nog inte så dumt ändå, blir nog lättare för en DSP att brusreducera osv antar jag.

Hur som helst, nej är inte bra på mikrofoner...

flera mikrofoner i samma mobil
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback