Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 20:43
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Detta är ett fenomen som fascinerat mig i minst 10 års tid. Man har på kallaste, så vrider man snabbt till ljummet, då blir det kokhett och sen ljummet. Har man på varmaste och vrider till ljummet så blir det först iskallt sen ljummet. Vad gör vattenblandaren egentligen och varför fungerar det såhär?
Citera
2018-06-28, 20:47
  #2
Medlem
Är det inte bara att din hand, eller vad du nu mäter temperaturen med, vänjer sig vid det kalla vattnet, och det ljumma bara känns varmt eftersom det är varmare?
Citera
2018-06-28, 20:50
  #3
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Är det inte bara att din hand, eller vad du nu mäter temperaturen med, vänjer sig vid det kalla vattnet, och det ljumma bara känns varmt eftersom det är varmare?

Står jag i duschen och har varmt vatten på och vrider till ljummet så blir det så kallt så jag spontan-hoppar ut ur duschen så jag kan inte tänka mig det.
Citera
2018-06-28, 20:54
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta är ett fenomen som fascinerat mig i minst 10 års tid. Man har på kallaste, så vrider man snabbt till ljummet, då blir det kokhett och sen ljummet. Har man på varmaste och vrider till ljummet så blir det först iskallt sen ljummet. Vad gör vattenblandaren egentligen och varför fungerar det såhär?
Känselkroppen/reglerkäglan i en termostatblandare har självklart en viss tröghet.
Citera
2018-06-28, 20:55
  #5
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Känselkroppen/reglerkäglan i en termostatblandare har självklart en viss tröghet.

Kan du beskriva hur den fungerar?
Citera
2018-06-28, 21:07
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Kan du beskriva hur den fungerar?

Inte konstigare än att om du vrider en rumstermostat från 20 till 25 grader, så blir det inte 25 grader i rummet direkt.
Citera
2018-06-28, 21:32
  #7
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta är ett fenomen som fascinerat mig i minst 10 års tid. Man har på kallaste, så vrider man snabbt till ljummet, då blir det kokhett och sen ljummet. Har man på varmaste och vrider till ljummet så blir det först iskallt sen ljummet. Vad gör vattenblandaren egentligen och varför fungerar det såhär?


Reglerkäglan i termostatblandaren innehåller ett vax som expanderar och drar ihop och håller på så sätt temperaturen på vattnet konstant. Det medför en viss tröghet eller eftersläpning innan vaxet har nått rätt temperatur.
Citera
2018-07-02, 08:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte konstigare än att om du vrider en rumstermostat från 20 till 25 grader, så blir det inte 25 grader i rummet direkt.

Men det blir inte 30 och sen 25.

(Men själva elementen blir ju rejält varmare men man sitter ju inte och håller handen mot dem till skillnad från duschen där man direkt känner skillnaden)
__________________
Senast redigerad av Engineer 2018-07-02 kl. 08:20.
Citera
2018-07-02, 21:21
  #9
Medlem
Tryckfenomen i blandaren, Tänk på vattenhammare https://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer
https://www.youtube.com/watch?v=xoLmVFAFjn4
Citera
2018-07-03, 06:19
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men det blir inte 30 och sen 25.

(Men själva elementen blir ju rejält varmare men man sitter ju inte och håller handen mot dem till skillnad från duschen där man direkt känner skillnaden)

Radiatorn har ett relativt lågt flöde, vilket gör att regleringen blir mer exakt. En blandare har ett relativt stort flöde, vilket betyder att en del oblandat varmvatten hinner igenom innan känselkroppen har expanderat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback