Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-29, 20:48
  #13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag ser vad du skriver, men anser du att mina råd är "käpprätt åt helvete", vilket jag nästan får intrycket av när jag läser vad du skriver(?)

Bor TS i "norrland" (Skriver med "litet N" på bevåg), så helt okej med en diesel. Faktiskt bra val.
Tja, bor man "i eller nära en storstad" skulle jag inte välja en diesel anno 2011-2013 i alla fall. Verkar vara att kasta pengar i sjön, minst sagt..

Oavsett "foliering" på tyska taxibilar, så bör man nog akta sig för tyska taxibilar, eller taxibilar över huvudet taget, dessa är kanske i "årsmodell" okej, och kan vara "uppsexade", men, vem fan vill köpa en MB som gått 30.000 mil i exempelvis Berlin?? -Inte om man är i sina sunda vätskor i alla fall.. (Mina goda råd är "iron clad", så vitt jag kan se så länge)..

De andra råden du gav var bra.

Men det du skrev om körförbud var inte bra eftersom det inte finns något beslut om sådana förbud.
Tvärtom - det blir inga förbud framöver heller, då socialdemokraterna backat och därmed faller allt eftersom miljöpartiet nu står ensamt med detta krav.
Senaste rapporten visar också luften i stockholm är bättre än man trott, därmed anses miljözoner meningslösa.
Andra svenska städer har ännu bättre luft, och därmed blir det inte heller aktuellt medmiljözoner i några andra svenska städer heller.
Målen för år 2022 uppfylls redan, och bilparken förnyas årligen med fler bilar med lägre utsläpp och de gamla smutsiga bilarna försvinner sakta men säkert.
Så det löser sig automatiskt även utan miljözoner.

Sen förstår jag inte varför du hängt upp dig på diesel, de föreslagna miljözonerna skulle spärra fler bensinare än dielslar!
Och c klass w204 är dessutom euro 5, - förslaget om miljözoner år 2020 skulle inte omfatta euro 5 utan de äldre euro 4.

I dagens läge finns det absolut inga fördelar med att välja en bensinare på en bil i storleksklass mellanklass och uppåt, bensinen är dyrare per liter vid pumpen, den drar betydligt mer bränsle och blir sammanlagt dyrare i drift.
Dieseln är inte bara billigare i drift, den är också trevligare att köra, har bättre vridmoment och kraft, framförallt ikombination med automat.

Bensinmotorer passar i småbilar, upp till kompaktklass (golfklass), på större bilar är dieseln oslagbar.
Citera
2018-06-29, 20:59
  #14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEE
Jag har en c180 från 2012 och är supernöjd med bilen. Har haft den i tre år och det har aldrig varit ett enda problem. Jag har minsta motorn men tycker ändå den räcker till gott och väl.
Ett tips att tänka på är att det var en ganska stor uppgradering av modellen 2011 eller om det var 2012(det där har BAB7 bättre koll på). Mitt råd är att försöka hitta en av den nya modellen så får du en trevligare inredning, sjuväxlad låda, bättre motor mm.

Facelift April 2011.
TS ska tänka på att årsmodell 2011 finns både som facelift och icke facelift.
Lättaste sättet att se om det är en facelift är att kolla inuti, - det tidigare "pop-up facket" mitt på instrumentpanelens ovansida med radio/navi-skärmen är borttagen på faceliften, radio/navi-skärmen på faceliften sitter på det vanliga stället på mittkonsollen.
Citera
2018-06-30, 00:47
  #15
Medlem
CygneRouges avatar
En 204 som du beskriver är en utmärkt bil. Jag kör en kombi -12 med lilla bensinaren, den vinner aldrig på dragstripen men fan vad det går att åka långt med den. Tänk inte ens tanken på en manuell.
Den är dyr i försäkring. Den är dyr i service om man gör det ordentligt.
Men som förstabil? Nej, köp nåt mög som du har råd att kvadda; har du haft körkortet mindre än än två år så är du en total idiot (jag körde 125:a och har färgskrap på skinnställets armbåge, är man 17 så är man odödlig).
Citera
2018-06-30, 19:54
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De andra råden du gav var bra.

Men det du skrev om körförbud var inte bra eftersom det inte finns något beslut om sådana förbud.
Tvärtom - det blir inga förbud framöver heller, då socialdemokraterna backat och därmed faller allt eftersom miljöpartiet nu står ensamt med detta krav.
Senaste rapporten visar också luften i stockholm är bättre än man trott, därmed anses miljözoner meningslösa.
Andra svenska städer har ännu bättre luft, och därmed blir det inte heller aktuellt medmiljözoner i några andra svenska städer heller.
Målen för år 2022 uppfylls redan, och bilparken förnyas årligen med fler bilar med lägre utsläpp och de gamla smutsiga bilarna försvinner sakta men säkert.
Så det löser sig automatiskt även utan miljözoner.

Sen förstår jag inte varför du hängt upp dig på diesel, de föreslagna miljözonerna skulle spärra fler bensinare än dielslar!
Och c klass w204 är dessutom euro 5, - förslaget om miljözoner år 2020 skulle inte omfatta euro 5 utan de äldre euro 4.

I dagens läge finns det absolut inga fördelar med att välja en bensinare på en bil i storleksklass mellanklass och uppåt, bensinen är dyrare per liter vid pumpen, den drar betydligt mer bränsle och blir sammanlagt dyrare i drift.
Dieseln är inte bara billigare i drift, den är också trevligare att köra, har bättre vridmoment och kraft, framförallt ikombination med automat.

Bensinmotorer passar i småbilar, upp till kompaktklass (golfklass), på större bilar är dieseln oslagbar.

Jag förstår hur du resonerar, och egentligen har jag samma ståndpunkt som du har. Men tyvärr så är politiska beslut inte alltid logiska, och tar "fel vägar". Skulle nog anse att en dieselbil vore ett felbeslut att köpa idag, om man bor i storstad. )Eller nära storstad)..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback