Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-28, 21:00
  #13
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag fattar inget just nu... Ts ska satsa på storöring men fångar redan nu fiskar på 3-4kg, vilken storlek är det han hoppas kroka? Känns som en relevant fråga i tråden då 3-4kg är jäkligt stort och Ts uppenbart får dom för jämnan på kroken.

Hehe jo jag tog i med den vikten. Det händer ju självklart sällan. Men än dock så raporteras det sådana fångster några gånger om året där jag fiskar. En bekant hade på en som garanterat var i 3 kilosklassen nu i helgen. Den släppte tyvärr precis innan avkrokningen. Det var på en silvrig vibrax storlek 2 tror jag. Han hade förövrigt ett ul spö då han mest var ute efter harr. Den tog i forsnacken sen stog den bara medans hans spö iprincip var på bristningsgränsen. Sen fick den som tur var för sig att simma uppströms så den kom iallafall in.
Jag fiskar väldigt mycket där så jag har hoppet uppe om att ta storöringen. Fiskar på runt 1 kg händer titt som tätt
Citera
2018-06-28, 21:18
  #14
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Tror UL eller en extremt trimmad spinnrulle med tunn lina och snärtigt spö kanske slulle funka. Jag experimenterade lite med detta under nåt år men fick inte riktigt till det. Tröttnade till sist när spinnare genererade finfisk ändå, men jag förstår vad du menar. Det verkar tillfredsställande på en annan nivå att kroka på en fin ärtig wobbler.

Det enda tipset jag har är väl att du kan ju alltid försöka placera dig i strömmen så att du kastar med medvind och samtidigt medströms så att du vid invev får redigt liv i wobblern fast du inte vevar så fort och du kan då samtidigt låta den flyta med nedströms vilket ger någon extra meter med.

Jo spinnare är alltid ett säkert kort. Men det är ju inte i närheten lika härligt att veva in som en riktigt vibrerande vobbler.
Jag kör också med en riktigt tunn flätlina 0.10 tror jag men än dock så får jag inte riktigt till längden på kasten som jag vill åt med en 5 g vobbler.
Jag kör oftast med vadare, så det får väl bli till att man får gå ut så vattnet är i höjd med bröstet.
då kanske jag kommer åt ändå.
Citera
2018-06-28, 21:32
  #15
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Det jag tänker också, ovanligt att hitta ett vatten som producerar såna öringar i de mängder att man måste ha ett starkare spö, kanske om man är i ryssland (ett annat fiskedrag-avsnitt) där normalvikten låg där

Det är fruktansvärt bra där jag fiskar, det är i Sverige kan jag säga. Men mer än så vill jag inte säga
Är helt själv och har aldrig sett någon annan fiska där så det är paradismark.
Jag tycker att mitt 5-20 g spö känns perfekt för ändamålet, det blir så jäkla fjuttigt med ett ul spö även om det säkert kan fungera i de flesta lägena.
Du tänker på avsnittet när dom är i kamchatka va? när Manni var med på resan också. Men då var det väl nästan uteslutande regnbåge dom fick. Helt galet dom mängder de fick.

Finns dock andra forsar i närheten där det är ett högre fisketryck. Men min favoritsträcka tror jag det är många som drar sig för att komma till. Det är lite av ett helvete att ta sig dit, med det är värt det
__________________
Senast redigerad av insidelight 2018-06-28 kl. 21:38.
Citera
2018-07-11, 17:05
  #16
Medlem
Shankss avatar
Det går sätta lite bly på linan 10-20 cm innan draget. Kastlängden förlängs dock inte så himla mycket men den går djupare i hålorna.
Citera
2018-07-11, 17:18
  #17
Medlem
Du kan ta en bit blyplåt och limma fast på baksidan/undersidan av skeden, det brukar inte störa gången. Annars är alternativet att börja modda på riktigt och borra in blyhagel i buken.
Citera
2018-08-08, 21:18
  #18
Medlem
Knoppys avatar
Kastdubb eller Bombarda kanske skulle vara nått?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback