Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-28, 13:24
  #1
Medlem
insidelights avatar
Jag har gått in rätt hårt på öringfiske nu under våren som varit och tänkte fortsätta jaga stor-öringen i sommar. Jag fiskar i strömmande vatten uteslutande. Jag kör med de vanliga dragen dvs spinnare och skedar.
Vad jag dock ofta drar mig för är att kasta små vobblers som många lovordar så mycket. Jag har rapala countdown 5 och 7 cm.
Anledningen är att kastlängden uteblir och jag tycker jag inte kommer åt djuphålorna med längden och precitionen som jag vill ha. Kan tillägga att jag annvänder ett spö på 5-20 g och en riktigt fin shimanorulle. Så utrustingen är inte problemet.

Jag har provat att sätta en bulletweight ca 30 cm framför vobblern, och får då till längden på kasten men då förlorar
vobblern sin skakande gång och liksom bara slidar fram.
Så till min fråga. Har ni några tips på hur jag kan öka vikten och få längre kast med en vobbler utan att gången på den blir kass?
Citera
2018-06-28, 13:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Jag har gått in rätt hårt på öringfiske nu under våren som varit och tänkte fortsätta jaga stor-öringen i sommar. Jag fiskar i strömmande vatten uteslutande. Jag kör med de vanliga dragen dvs spinnare och skedar.
Vad jag dock ofta drar mig för är att kasta små vobblers som många lovordar så mycket. Jag har rapala countdown 5 och 7 cm.
Anledningen är att kastlängden uteblir och jag tycker jag inte kommer åt djuphålorna med längden och precitionen som jag vill ha. Kan tillägga att jag annvänder ett spö på 5-20 g och en riktigt fin shimanorulle. Så utrustingen är inte problemet.

Jag har provat att sätta en bulletweight ca 30 cm framför vobblern, och får då till längden på kasten men då förlorar
vobblern sin skakande gång och liksom bara slidar fram.
Så till min fråga. Har ni några tips på hur jag kan öka vikten och få längre kast med en vobbler utan att gången på den blir kass?

Men vad fan, man kommer ju långt med en vobbler, det enda tipset jag kan ge är att använda ett större drag, en större vobbler helt enkelt.

Men framför all, slipa på kasttekniken. Sätta tyngder på vobbler är ingen bra idé, de är anpassade för sin vikt för att få rätt gång/beteende i vattnet.
Citera
2018-06-28, 15:11
  #3
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Men vad fan, man kommer ju långt med en vobbler, det enda tipset jag kan ge är att använda ett större drag, en större vobbler helt enkelt.

Men framför all, slipa på kasttekniken. Sätta tyngder på vobbler är ingen bra idé, de är anpassade för sin vikt för att få rätt gång/beteende i vattnet.

Jovisst går det att komma långt med vobbler. Men jag vill liksom inte gå på för stora vobblers. Den rapala countdownen som jag har väger lixom 5 g. Det är mindre än vad många spinnare och skeddrag väger. Så om det dessutom kommer en vindpust så är den ju som ett asplöv tycker jag. Hur stora vobbler kan man gå på då utan att öringen drar sig från att hugga? Över 10 cm känns ganska stort.
Citera
2018-06-28, 15:40
  #4
Avstängd
Vad är det för öringfiske vi pratar om? Jag fiskar öring nästintill uteslutande med spinnare och mindre skeddrag bortsett från havsöring, då är det uteslutande vobblers som sätts på linan.

Edit: Antar att det är vanlig öring du avser med tanke på att du skriver strömmande vatten. Min erfarenhet är att vobbler är skit i de sammanhangen.
__________________
Senast redigerad av Magban 2018-06-28 kl. 15:42.
Citera
2018-06-28, 16:08
  #5
Medlem
Svårt att kasta långt med lätta drag, men att kasta 5g med ett 5-20g spö är ingen rolig historia.det är inte optimalt och du kan ej laddaspöet tillräckligt.
Vad är det för storlek på fisken du fiskar efter?

Ett spö liknande detta borde ge dig bättre längder men vind påverkar.
https://www.dogger.se/rullar-och-spo...mpp2-8-3-32813


Jag kan kasta nästan lika långt med mitt 7fots 2-12g med 8gram som mitt 9fots 10-30g med 15g
Citera
2018-06-28, 18:22
  #6
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vad är det för öringfiske vi pratar om? Jag fiskar öring nästintill uteslutande med spinnare och mindre skeddrag bortsett från havsöring, då är det uteslutande vobblers som sätts på linan.

Edit: Antar att det är vanlig öring du avser med tanke på att du skriver strömmande vatten. Min erfarenhet är att vobbler är skit i de sammanhangen.

Jo precis det är ju inte havsörig på kusten. Utan jag fiskar bara i strömmande vatten, älv och i hårdare strömpartier med djuphålor.
Ok så vobbler kanske inte är nått och satsa på då.
Men jag tänkte att jag blev sugen på att prova då jag återigen tittade på ett gammalt avsnitt av Fiskedrag med mickael odell och Broman. Där han visade lite vobblers i sin samling för strömmande vatten.
Citera
2018-06-28, 18:28
  #7
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Svårt att kasta långt med lätta drag, men att kasta 5g med ett 5-20g spö är ingen rolig historia.det är inte optimalt och du kan ej laddaspöet tillräckligt.
Vad är det för storlek på fisken du fiskar efter?

Ett spö liknande detta borde ge dig bättre längder men vind påverkar.
https://www.dogger.se/rullar-och-spo...mpp2-8-3-32813


Jag kan kasta nästan lika långt med mitt 7fots 2-12g med 8gram som mitt 9fots 10-30g med 15g

Jag vågar inte riktigt gå ner på ett riktigt UL-spö då det händer att det kommer på grov öring i 3-4 kilos klassen där jag fiskar. När dom ställer sig i forsen så kan det bli aningen svettigt med ett UL.
Men det finns även en hel del harr där jag fiskar och det blir jäkligt kul på UL.
Citera
2018-06-28, 19:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Jag vågar inte riktigt gå ner på ett riktigt UL-spö då det händer att det kommer på grov öring i 3-4 kilos klassen där jag fiskar. När dom ställer sig i forsen så kan det bli aningen svettigt med ett UL.
Men det finns även en hel del harr där jag fiskar och det blir jäkligt kul på UL.

Angående odell och fiskedrag så är jag rätt så säker att han använde ett lättare spö, har för mig han kastade 3g lillöringen bra.
vad har du mer exakt just nu och hur ofta får du fina öringar?
Citera
2018-06-28, 19:19
  #9
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Jag vågar inte riktigt gå ner på ett riktigt UL-spö då det händer att det kommer på grov öring i 3-4 kilos klassen där jag fiskar. När dom ställer sig i forsen så kan det bli aningen svettigt med ett UL.
Men det finns även en hel del harr där jag fiskar och det blir jäkligt kul på UL.

Tror UL eller en extremt trimmad spinnrulle med tunn lina och snärtigt spö kanske slulle funka. Jag experimenterade lite med detta under nåt år men fick inte riktigt till det. Tröttnade till sist när spinnare genererade finfisk ändå, men jag förstår vad du menar. Det verkar tillfredsställande på en annan nivå att kroka på en fin ärtig wobbler.

Det enda tipset jag har är väl att du kan ju alltid försöka placera dig i strömmen så att du kastar med medvind och samtidigt medströms så att du vid invev får redigt liv i wobblern fast du inte vevar så fort och du kan då samtidigt låta den flyta med nedströms vilket ger någon extra meter med.
Citera
2018-06-28, 19:26
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Jag vågar inte riktigt gå ner på ett riktigt UL-spö då det händer att det kommer på grov öring i 3-4 kilos klassen där jag fiskar. När dom ställer sig i forsen så kan det bli aningen svettigt med ett UL.
Men det finns även en hel del harr där jag fiskar och det blir jäkligt kul på UL.


Vi snackar helt olika divisioner hör jag. Är ofta uppe till familjegården i nordnorge och på fjällturerna fiskas det självklar öring. Dock ligger de stora öringarna på 1,5-2kg. 3-4kg i strömmande vatten är en helt annan sak man bara drömmer om.
Citera
2018-06-28, 19:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vi snackar helt olika divisioner hör jag. Är ofta uppe till familjegården i nordnorge och på fjällturerna fiskas det självklar öring. Dock ligger de stora öringarna på 1,5-2kg. 3-4kg i strömmande vatten är en helt annan sak man bara drömmer om.

Det jag tänker också, ovanligt att hitta ett vatten som producerar såna öringar i de mängder att man måste ha ett starkare spö, kanske om man är i ryssland (ett annat fiskedrag-avsnitt) där normalvikten låg där
Citera
2018-06-28, 19:55
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Det jag tänker också, ovanligt att hitta ett vatten som producerar såna öringar i de mängder att man måste ha ett starkare spö, kanske om man är i ryssland (ett annat fiskedrag-avsnitt) där normalvikten låg där

Jag fattar inget just nu... Ts ska satsa på storöring men fångar redan nu fiskar på 3-4kg, vilken storlek är det han hoppas kroka? Känns som en relevant fråga i tråden då 3-4kg är jäkligt stort och Ts uppenbart får dom för jämnan på kroken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback