Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 12:38
  #133
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Tänkte att det kanske beror på konkurrens med hockey och att vissa delar av landet saknar en "fotbollskultur". Karlstad har ju Färjestad i hockey, men i fotboll ser det sämre ut, även om Värmlänningarna har Degerfors i Superettan. Kan tänka mig att det blir mer naturligt att satsa på hockey i en stad som Karlstad, exempelvis. Det lär gälla i stora delar av Norrland också och där spelar även klimatet en roll. Det fanns sex Skåningar i VM-truppen, men bara två Norrlänningar. Martin Olsson är visserligen född i Gävle, men började sin karriär i Högaborg, så man får väl räkna honom som "Skåning" i detta fall. I Hockey-VM sist var 6 av 25 spelare från Norrland i jämförelse. Kan tänka mig att samma sak gäller för Ryssland.

Däremot vet jag inte om det är en ursäkt? Kroatien har ju inte ens hälften av Sveriges invånarantal, men lyckas förutom fotboll vara ett topplag i både Handboll och Vattenpolo, samt är rankat nummer 8 i Basket.
Tänkte först på länder som Uruguay (som visserligen hade en gyllene generation i Basket på 1950-talet) och Portugal som i stort sett bara varit framgångsrika i fotboll, men Kroatien motbevisar den tesen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback