Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 09:15
  #1
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Har det verkligen med lukter att göra? Jag har kärat ned mig i flickor på från mig flera meters avstånd så det där tror jag inte på. Om det inte har med dofter som man sänder ut att göra, vad beror det på?
Citera
2018-06-28, 09:19
  #2
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Har det verkligen med lukter att göra? Jag har kärat ned mig i flickor på från mig flera meters avstånd så det där tror jag inte på. Om det inte har med dofter som man sänder ut att göra, vad beror det på?


Det där har väl filosoferna grunnat på i årtusenden utan att komma fram till något slutgiltigt svar. Att det finns kemikalier inblandade är väl de flesta överens om, men frågan är om de är orsaken eller verkan. Hönan och ägget igen.
Citera
2018-06-28, 11:29
  #3
Medlem
För att vi ska producera barn.
Citera
2018-06-28, 14:37
  #4
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
För att vi ska producera barn.


Det kan man väl göra utan att bli kär. De flesta djur blir inte kära men producerar avkomma ändå.
Citera
2018-06-28, 14:49
  #5
Medlem
Sovietdoges avatar
För att mänskligheten ska gå runt?

Eller är frågan vad det är som kan trigga kärleks känslor?
Citera
2018-06-28, 15:09
  #6
Medlem
Är det inte uppenbart? Man blir kär i den bästa personen (eller snarare den man inbillar sig är bäst) av de man tror sig ha en chans på. Det är hjärnan som säger åt en att det är denna person man ska satsa på, lägga all sin energi på.

Det är därför man i regel har svårare att bli kär i vuxen ålder. Man är mindre naiv och överskattar inte lika mycket sina chanser att få en viss person. Man är också mer medveten om att ingen är perfekt och att desto mer man lär känna en person desto fler brister hos denne kommer komma fram.
Citera
2018-06-28, 23:06
  #7
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietdoge
För att mänskligheten ska gå runt?

Eller är frågan vad det är som kan trigga kärleks känslor?

Ja det är frågan. Vad sätter igång att det spritter och man blir varm i bröstet när man ser henne?

Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Är det inte uppenbart? Man blir kär i den bästa personen (eller snarare den man inbillar sig är bäst) av de man tror sig ha en chans på. Det är hjärnan som säger åt en att det är denna person man ska satsa på, lägga all sin energi på.

Det är en annan fråga. Varför börjar man tänka så djäkla nog vad man säger och hur man för sig. Sedan blir det lätt lite pinsamt också. Man känner sig som en klumpig idiot. Det är inte helt ovanligt att det blir så det heller. Klassiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Det är därför man i regel har svårare att bli kär i vuxen ålder. Man är mindre naiv och överskattar inte lika mycket sina chanser att få en viss person. Man är också mer medveten om att ingen är perfekt och att desto mer man lär känna en person desto fler brister hos denne kommer komma fram.
Citera
2018-06-28, 23:08
  #8
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Är det inte uppenbart? Man blir kär i den bästa personen (eller snarare den man inbillar sig är bäst) av de man tror sig ha en chans på. Det är hjärnan som säger åt en att det är denna person man ska satsa på, lägga all sin energi på.

Det är därför man i regel har svårare att bli kär i vuxen ålder. Man är mindre naiv och överskattar inte lika mycket sina chanser att få en viss person. Man är också mer medveten om att ingen är perfekt och att desto mer man lär känna en person desto fler brister hos denne kommer komma fram.

Men är då inte kärleken i äldre ålder mer "sann"? Eftersom den då ses på, på ett mer realistiskt sätt?

Säkert behöver vi det för att orka knyta an till andra människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback