Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 09:09
  #1
Medlem
Tjena på er,

Jobbar som IT-konsult och reser en del, så har tjänstebil genom min arbetsgivare. Betalar förmånsvärde på cirka 4 i månaden på bruttolönen. För en skriftlig körjournal.

I alla fall, i min tjänst stöter jag på en hel del egenföretagare. Ibland händer det att man pratar bilar och inte en jävel betalar förmånsvärde. Tydligen ska det till och med vara ovanligt att små, egenföretagare betalar förmånsvärde på sina tjänstebilar. I alla fall enligt de jag pratat med. Man för fortfarande en "skottsäker" körjournal med påhittade resor blandade med äkta tjänsteresor. På så vis får man privatmil. Sedan om Skatteverket frågar (tydligen ovanligt det med), så lämnar man över en körjournal och Skatteverket kan inte bevisa motsatsen om körjournalen är ifylld. Får mig att fundera om förmånsvärdet är någonting som bara folk som mig betalar. Dvs att man har tjänstebil (förmånsbil) genom arbetsgivare.

Fungerar det generellt så här på den svenska tjänstebilsmarknaden? Mycket fiffel och skatteduckande för mindre egenföretagare?
Citera
2018-06-28, 09:21
  #2
Medlem
Dom åker väl runt och jobbar på flera olika ställen. Dvs dom kör mellan punkter A B C, och inte vara A - B.
Då är det väl lättare att fiffla och köra med bilen på fritiden.
Citera
2018-06-28, 10:20
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettotjill
Tjena på er,

Jobbar som IT-konsult och reser en del, så har tjänstebil genom min arbetsgivare. Betalar förmånsvärde på cirka 4 i månaden på bruttolönen. För en skriftlig körjournal.