Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 09:09
  #1
Medlem
Tjena på er,

Jobbar som IT-konsult och reser en del, så har tjänstebil genom min arbetsgivare. Betalar förmånsvärde på cirka 4 i månaden på bruttolönen. För en skriftlig körjournal.

I alla fall, i min tjänst stöter jag på en hel del egenföretagare. Ibland händer det att man pratar bilar och inte en jävel betalar förmånsvärde. Tydligen ska det till och med vara ovanligt att små, egenföretagare betalar förmånsvärde på sina tjänstebilar. I alla fall enligt de jag pratat med. Man för fortfarande en "skottsäker" körjournal med påhittade resor blandade med äkta tjänsteresor. På så vis får man privatmil. Sedan om Skatteverket frågar (tydligen ovanligt det med), så lämnar man över en körjournal och Skatteverket kan inte bevisa motsatsen om körjournalen är ifylld. Får mig att fundera om förmånsvärdet är någonting som bara folk som mig betalar. Dvs att man har tjänstebil (förmånsbil) genom arbetsgivare.

Fungerar det generellt så här på den svenska tjänstebilsmarknaden? Mycket fiffel och skatteduckande för mindre egenföretagare?
Citera
2018-06-28, 09:21
  #2
Medlem
Dom åker väl runt och jobbar på flera olika ställen. Dvs dom kör mellan punkter A B C, och inte vara A - B.
Då är det väl lättare att fiffla och köra med bilen på fritiden.
Citera
2018-06-28, 10:20
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettotjill
Tjena på er,

Jobbar som IT-konsult och reser en del, så har tjänstebil genom min arbetsgivare. Betalar förmånsvärde på cirka 4 i månaden på bruttolönen. För en skriftlig körjournal.

I alla fall, i min tjänst stöter jag på en hel del egenföretagare. Ibland händer det att man pratar bilar och inte en jävel betalar förmånsvärde. Tydligen ska det till och med vara ovanligt att små, egenföretagare betalar förmånsvärde på sina tjänstebilar. I alla fall enligt de jag pratat med. Man för fortfarande en "skottsäker" körjournal med påhittade resor blandade med äkta tjänsteresor. På så vis får man privatmil. Sedan om Skatteverket frågar (tydligen ovanligt det med), så lämnar man över en körjournal och Skatteverket kan inte bevisa motsatsen om körjournalen är ifylld. Får mig att fundera om förmånsvärdet är någonting som bara folk som mig betalar. Dvs att man har tjänstebil (förmånsbil) genom arbetsgivare.

Fungerar det generellt så här på den svenska tjänstebilsmarknaden? Mycket fiffel och skatteduckande för mindre egenföretagare?
Det finns fiffel överallt, vilket ju inte gör saken bättre, snarare sämre. För att ha förmånsfri tjänstebil på företaget krävs dock att du har en likvärdig bil privat. Den "skottsäkra" körjournalen tål nog inte ens en Diabolo rundkula från luftpistol i många fall.
Förr var det bättre - eller sämre. Då fick egenföretagare betala förmånsvärde trots att han inte använde bilen alls eller vid enstaka tillfälle. Han kanske inte ville köra omkring i en bil med reklam och stripes privat och hade därför en egen bil för privat bruk. Då var man också tvingad att parkera bilen på annan plats än vid hemmet. inte så lätt om man har kontor i bostaden.
Nu granskas småföretagare branschvis eller efter tips. Det finns de som skryter inför sina vänner och tror att de skall hålla tätt. Men avundsjukan, snarare än rättspatos tror jag, gör att de blir föremål för utredning.
Så reglerna är väl rättvisa, men rena olagligheter är alltid något man får räkna med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback