Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 08:19
  #1
Medlem
HasseBanans avatar
Har ni också lagt märke till detta "fenomen". Människor som vill framstå som kunniga och intellektuella har ofta ett nördigt och töntigt sätt. Pratar med mesig röst och är ofta långsmala med glasögon, har töntiga utseenden m.m.

Undantaget från regeln är ofta äldre vetenskapsmän och intellektuella (de som är 60+) De har istället ofta pondus både till utseende och röst.

Måste man idag antingen vara det ena eller det andra, intellektuell och nördig eller dum i huvudet och alfahanne-macho? Går det inte kombinera intelligens med lite macho-attityd och auktoritet?
Citera
2018-06-28, 08:35
  #2
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Har ni också lagt märke till detta "fenomen". Människor som vill framstå som kunniga och intellektuella har ofta ett nördigt och töntigt sätt. Pratar med mesig röst och är ofta långsmala med glasögon, har töntiga utseenden m.m.

Undantaget från regeln är ofta äldre vetenskapsmän och intellektuella (de som är 60+) De har istället ofta pondus både till utseende och röst.

Måste man idag antingen vara det ena eller det andra, intellektuell och nördig eller dum i huvudet och alfahanne-macho? Går det inte kombinera intelligens med lite macho-attityd och auktoritet?

Nördar har ingen erfarenhet av att ha ett liv, så enkelt är det. De är intelligenta men mycket antisociala så de kan inte vara coola eller häftiga. Deras utseende är svårare att förklara.
Citera
2018-06-28, 08:42
  #3
Medlem
Varför är fest människor oftast så ointelligenta och har ett sådant utslitet utseende? Ser ut att vara "begagnad". Varför är hipsters oftast så filosofiska skumma udda typer? Alla folkgrupper har av någon anledning ett eget utseende och beteende. Varför har jag ingen aning.
Citera
2018-06-28, 09:09
  #4
Medlem
hihahihas avatar
Jag tror att det är för att de inte orkar försöka passa in i samhället då de känner sig utanför bland alla dumma alfahanne-typer och då väljer de istället att skita i det och bara vara naturliga. Jag hängde en del med rollspelare för några år sedan och detta att se ”dum” ut gäller absolut inte alla nördar. Jag har träffat på några stycken som var otroligt vackra och tänkte på hur de såg ut, men sedan fanns det ju de där med överbett, stora glasögon och långsmal form också.
Citera
2018-06-28, 09:18
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Jag håller inte med om tesen i topic. Det är samma som dom som tror att alla homosexuella är fjolliga. Det är bara en extremt liten del av bögarna som är fjolliga.

Här har du en bild på en ung person som tillhör eliten av intellektuella människor. Han stämmer inte alls på det som föreslås i topic:
https://images-cdn.9gag.com/photo/ae30E8q_700b.jpg

En bild på en svensk som är intellektuell:
https://files.elle.se/uploads/fly-im...-980x515-c.jpg

En annan som är en av vår tids viktigaste intellektuella:
https://i.pinimg.com/736x/51/95/85/5...rd-dawkins.jpg

kan vi fastslå att Ts är fördomsfull och kanske saknar en å annan indian i kanoten? Det är bara en liten del som passar i tesen.
Citera
2018-06-28, 11:36
  #6
Medlem
NorthernAngels avatar
Intelligenta människor ser sig själva som norm och överskattar ofta andras intelligens, därför är de ödmjuka. Ointelligenta människor tvärtom tror att alla är lika dumma som de själva och överskattar sin intelligens därför är de självsäkra. Finns beskrivet inom psykologin.
Citera
2018-06-28, 11:48
  #7
Medlem
Jag har 139 IQ och kan bara svara för mig själv. Inte något extremt men klart över genomsnittet.

Jag ser ”normal” ut, inte nördig på något vis. Detta för att jag vet att det ger mig fördelar, bryr mig inte alls innerst inne. Avskyr verkligen fika med kollegor, aw och liknande. Har absolut noll intresse av att höra om mina kollegors liv och trötta skämt. Tvingar mig själv någon gång i veckan dock, återigen för att jag vet att det anses som positivt.

De jag umgås med privat är få. Anses nog som kufer, annorlunda eller nördiga. Det beror på att de inte bryr sig. De har tankarna på annat.
Citera
2018-06-28, 14:25
  #8
Medlem
Håller inte med. Jag hade maniska intressen som tonåring, och jag var dum i huvudet. De i klassen som var smarta på riktigt var jättepopulära och ascoola tyckte alla.
Citera
2018-06-29, 11:39
  #9
Medlem
Jag kan prata av egen erfarenhet och oftast stämmer dessa stereotyper ganska väl, är väl lite som "har man det ena har man inte det andra", ingen är perfekt.

Jag själv är 21 år, väldigt bra kropp (6-pack etc), har en iq på 140+, ser väldigt attraktiv ut, bra hållning, välvårdad, talar tydligt och högt, är enormt självsäker och "alfa". Mycket handlar om vilka prioriteringar man har i livet, givetvis besitter jag inte samma kunskaper som dessa "nördar" besitter inom vissa områden. Men jag har dock sett till att stärka mig på alla områden istället, mindre "spetskompetens" inom kroppsbygge, kunskap och mental stabilitet (kropp, hjärna och sinne) men definitivt en väldigt bra grund.

Värt att nämna var att jag började min "resa" genom att vara denna nördiga typ, dåliga hälsovanor, ingen bra hållning, noll självkänsla etc.

Det enda jag har jobbigt med är att hitta likasinnade människor, finns inte många som sitter på en bra grund (jag har självklart brister med), men det känns som dessa stereotyper är ganska vanliga och ibland kan man känna sig ganska ensam när man har en drift att bli en så överskådligt bra människa som möjligt.

Har en stor social krets och mår väldigt bra, alla mina kompisar är riktigt härliga människor men ingen har väl det där "omphf" som jag gärna vill se hos människor, ingen som jag träffat och tänkt "shit vilken människa", men samtidigt kanske det inte är något man kommer hitta, men jag har inget emot mina kompisar de är riktigt härliga människor alla på sina egna sätt och älskar de till tusen!
__________________
Senast redigerad av Matte931 2018-06-29 kl. 11:52.
Citera
2018-06-29, 19:21
  #10
Medlem
Intelligenta människor har ofta en stark passion för något specifikt intresse, och om det intresset inte involverar andra människor kan det leda till en väldigt begränsad social träning.

Personligen så har jag en enorm passion för naturvetenskap och TV-spel, vilket egentligen inte kräver något nämnvärt umgänge med andra människor, och detta var gjort att jag är något av en ensamvarg som inte pratar så där särskilt mycket med andra människor.
Däremot så har jag inte något "nördigt" utseende;
Jag är lång och ganska atletisk och har bra klädsmak, så jag ser väl ut som en ganska typisk hälsosam sportfåne.
Jag har inte heller några problem med att samarbeta med andra människor, jag är bara inte så speciellt intresserad av att umgås med folk under långa perioder.
Jag är en typisk "introvert" person som har en ganska låg stimulansnivå, så jag kan utan problem vara helt för mig själv i flera dagar och bara lira något kul spel eller kolla på olika program på Discovery eller liknande.

Extroverta människor är tvärtom i regel väldigt beroende av hög stimulans, och det är just därför som det nästan alltid är väldigt extroverta människor som drar iväg på spontana semestrar tillsammans med en massa polare osv.
Såna människor blir snabbt rastlösa om de inte får den där rejäla stimulanskicken tillräckligt ofta.
Citera
2018-07-30, 07:26
  #11
Medlem
Tror det har med intressen att göra. Kanske med medel-IQ i skolklassen och liknande också.

Gillar du fotboll så kommer du vara hyfsat populär per automatik. Har du klasskamrater som är tillräckligt smarta för att du inte helt och hållet ska sticka ut så smälter du nog in ganska bra.
Citera
2018-07-31, 13:31
  #12
Avstängd
japanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Jag har 139 IQ och kan bara svara för mig själv. Inte något extremt men klart över genomsnittet.

Jag ser ”normal” ut, inte nördig på något vis. Detta för att jag vet att det ger mig fördelar, bryr mig inte alls innerst inne. Avskyr verkligen fika med kollegor, aw och liknande. Har absolut noll intresse av att höra om mina kollegors liv och trötta skämt. Tvingar mig själv någon gång i veckan dock, återigen för att jag vet att det anses som positivt.

De jag umgås med privat är få. Anses nog som kufer, annorlunda eller nördiga. Det beror på att de inte bryr sig. De har tankarna på annat.
Ehh, att ha 139 i IQ är helt klart extremt eftersom >1% av befolkningen har det.
Något du skulle inse om du hade ens i närheten av 139 i IQ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback