Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 23:46
  #1
Medlem
Hej

Kollar på den här datorn:
https://www.komplett.se/product/1111...-premium-i170#

(hoppas den är värd priset)

Men har lite funderingar på trådlöst nätverkskort eller trådlöst nätverk USB i konfigurationen.

jag har läst på lite och tror att USB skulle fungera för mig så länge som det finns "tillräckligt" med USB-portar men det känns lite dumt att handla en ny dyr dator som "kräver" ett USB för trådlöst internet...

Tänkte höra med er vad er erfarenhet/era tips kan vara.
Citera
2018-06-28, 00:14
  #2
Medlem
Kommer du ansluta via Wifi så satsa på ett bra trådlöst nätverkskort. Men du borde helst ansluta trådat via fiberkabel. Och i så fall är det inte lönt med ett sådant kort.
Citera
2018-06-28, 03:59
  #3
Medlem
Nyfikenhets avatar
Som allt med datorer. Vad ska du ha det till? Spel/surf?
Citera
2018-06-28, 08:13
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Skulle ha kört på trådlöst nätverkskort.
https://m.prisjakt.nu/product/2772777
Citera
2018-06-28, 08:37
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
USB är lite oklart men först fanns USB 3.0 och var 5 mbps och så skulle man göra en 10 mbps standard.
Den kallades väl 3.1 till en början men namnen som de är nu är:

USB 3.1 gen 1: Den gamla 3.0 med 5 mbps.
USB 3.1 gen 2: Den nyare med 10 mbps.

Moderkorten brukar ha väldigt gå USB 3.1 gen 2 om några alls.

Om USB-nätverkskorten är mycket långsammare bara p.g.a. USB eller använder mycket mer processorkraft eller är sämre av andra skäl typ fördröjningar vet jag inte.

Vad jag däremot vet är att man använder minst två frekvensband vilka väl är 2.4 och 5.0 GHz och att det finns 1x1, MIMO 2x2, 3x3 och 4x4 där siffrorna väl refererar till antalet antenner som accesspunkten och nätverkskortet använder sig av.
Finns visst med 8 antenner med, du har hastigheter här: https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

Således även om USB-stickan skulle vara ok så vet jag ju inte om den har en extern antenn eller bara en inbyggd och om det bara är 1x1 eller om den har flera antenner.
Jag har uppfattat det som att du får både bättre överföringshastighet och räckvidd med fler antenner så om det är aktuellt att typ ansluta telefonen med wifi på gården / i trädgården emot datorn / accesspointen så kan det ju spela roll, kanske även om du bor stort / för hastigheterna inom hemmet med.

Om du köpte delarna själv så finns det många mini-ITX-moderkort med trådlöst nätverk redan installerat kolla exempelvis på ASUS -I Strix modeller. Det finns även flera moderkort främst från ASRock som har en 30 mm M.2 Key E plats där man kan sätta ett litet M.2 trådlöst nätverkskort i och så normalt har de en plats på IO-plåten att skruva fast två antenner på.
Slutligen kan du såklart köpa PCI-expresskort med det speciellt om du inte har just mini-ITX och ett grafikkort som fyller den enda platsen.

PCI-express kostar väl lite mer och jag tycker det är fult med fler kort i datorn och de begränsar ju kanske luftflödet till grafikkortet med om man har många, eftersom jag är skeptisk mot USB hade jag väl föredragit M.2 själv men.

Chassit är ju ett bra budgetchassi / billigt premiumchassi hur man nu väljer att se på det. Meshify C hade varit luftigare, Lian-LI PC-O11 Air när det kommer, likaså, Fractal Design Define R6 stort och tyst och Phantek Evolv X med mycket mer luft än gamla Phantek Evolv är exempel på andra chassin. Phantek Evolv Shift X är assnyggt för mini-ITX IMHO.

i7 8700 och B360-moderkort ger ju ingen överklockning. En i7 8700K kostar inte mycket mer men gör ju egentligen bara skillnad just överklockad, det finns ju billiga Z370-moderkort med. TUF-serien från ASUS är ju väldigt budget. Antar det bl.a. väljs sådär p.g.a. billigare moderkort, kylare följer med processorn och mindre problem med att kunderna överklockar sina grejer / får problem där.

Minnet är ju inte jättelockande heller men precis vad processorn vill ha. Det går inte att överklocka på moderkortet ändå så det lämpar sig ju i just det där fallet. Skulle du köra i7 8700K och Z370 vore det ju bättre med ett som knappt kostar mer men fixade 3000-3200 MHz eller så. Skillnaden i prestanda är rätt liten dock.

Nätagget verkar vara en av Corsair modifierad variant på det bästa ett kinesiskt företag kan erbjuda. Kanske betyder det kinesiska kondensatorer, jag har inte kollat hur lång garantin är. Elektriskt skall det visst vara bra och det klarar ju 80 plus gold. Fläkten går dock alltid och den har lite svårt att kyla i extrema situationer så det låter kanske lite mer än en konkurrent typ EVGA G2, G3 eller Corsairs RXm.

En CPU-kylare hade de visst med.

Grafikkortet har ju drygt 2 år på nacken men det har inte släppts något nytt ännu! Så det är ju som det är men värt att veta att det kommer komma nytt någon gång.

SSDn verkar väldigt bra.
HDD får man ju mer för pengarna med 2-3 TB men det är ju valfritt hur man gör där.
Windowsnycklar finns billigt på Internet, hur de kommer till däremot vet jag inte.

Sex kärnor kör idag spel snabbare än fyra. Jag är inte lika säker på att hyperthreading på det verkar ge så mycket extra, högre klockfrekvens hjälper ju dock (förutsatt att man nu kör i grafikinställningar och med ett grafikkort där det inte är grafikkortet som håller spelet tillbaka och skillnaden blir onoterbar ändå.)

Huruvida det är värt att betala mer för något överklockningsbart om man ändå inte skall överklocka kan ju diskuteras ..

Behöver man inte ha det absolut bästa och ville spara en slant så när B450-moderkorten finns kanske det och en Ryzen 5 2600X kunde varit något, som det är just nu känns ju Intel som ett bättre val.

Blev ju mycket dyrare:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11617776/
Billigare men långsammare:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11617782/
Annat test men moderkortet kanske inte har uppgraderad BIOS:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11617787/

Alla framtida MSI-moderkort för Ryzen kommer ha möjlighet att uppgradera BIOS utan att ha en processor i så där kommer man slippa oroa sig för BIOS-uppdateringar på gamla moderkort framöver.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2018-06-28 kl. 09:14.
Citera
2018-06-28, 09:09
  #6
Medlem
Jag har tänkt spela spel på den, känns lite onödigt att köpa en sådan dator till surf, har en bärbar till det.

Jag har inte möjlighet att använda fiber kabel då routern är i hallen och datorn skulle vara i vardagsrummet (ev sovrum då det är marginellt svalare där) och det blir då bara knöligt. Jag skulle mest använda internet till att ladda ner spel, spelar inte online alls för tillfället så hastigheten är inte jätteviktigt.

Men det verkar som att ni alla i princip tycker nätverkkort, om jag nu gör det smidigt för mig, under konfigurationen finns det ju flera alternativ under trådlöst nätverkskort, vilken skulle ni välja? Så slipper jag köpa separat.

Tack annanmedlem för det utförliga svaret förresten, nu har jag lärt mig lite nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback