Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 22:50
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kontakter med någon sådan?

De annonserar under namn som Kalle, Nisse, Erik, Niklas, osv. Ofta små radannonser i dags- och lokaltidningar.

Är det så snabbt och krångelfritt som de hävdar och framförallt - får man något betalt?
Citera
2018-06-27, 22:54
  #2
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kontakter med någon sådan?

De annonserar under namn som Kalle, Nisse, Erik, Niklas, osv. Ofta små radannonser i dags- och lokaltidningar.

Är det så snabbt och krångelfritt som de hävdar och framförallt - får man något betalt?
Jag är väldigt säker på att det är lurendrejeri. Är någonting för bra för att vara sant så är det inte sant.
Citera
2018-06-27, 22:56
  #3
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Jag är väldigt säker på att det är lurendrejeri. Är någonting för bra för att vara sant så är det inte sant.

Jo, det är väl lite det man misstänker. Det kan exempelvis stå "Defekt, obesiktigat, krockskadat inga hinder". Vad händer med dessa bilar sen? Repareras de och säljs eller säljer de metallen, exporteras de till Afrika? Går ägarbytet igenom? Är de struliga och försöker hota sig till bilen gratis?
Citera
2018-06-27, 23:00
  #4
Medlem
moongoats avatar
Svenskt namn visade sig vara en arab i min kusins fall. Prutade 90% på utlovat pris. Använd Blocket eller skrota är mitt tips!
Citera
2018-06-27, 23:03
  #5
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kontakter med någon sådan?

De annonserar under namn som Kalle, Nisse, Erik, Niklas, osv. Ofta små radannonser i dags- och lokaltidningar.

Är det så snabbt och krångelfritt som de hävdar och framförallt - får man något betalt?
Ingen erfarenhet av dessa, och jag tänker inte skaffa någon heller! Jag har litar inte riktigt på "firmor" med oregistrerade kontantkort och hotmailadresser. "Vi köper din bil" har jag däremot erfarenhet av, snabbt, krångelfritt och bättre betalt än förväntat.
Citera
2018-06-27, 23:17
  #6
Medlem
pillenottens avatar
Det generella stalltipset i forumtrådar av den här typen brukar vara : Gör aldrig bilaffärer med MENA människor eller Romer - vare sig köp eller sälj.

Framför allt, lämna aldrig ifrån dig vare sig bil eller lämna ägarhandlingar utan uppsikt utan pengar i handen eller att du kan se stålarna ditt konto, Inte heller till någon som inte kan visa upp ett giltigt körkort.
Ett kontrakt med en bilförmedlare är inte ens värt pappret det är skrivet på - en seriös kund/handlare betalar direkt

Tänk på att det tar 2 sekunder att skanna ägarbevisets QR-kod med en app och sedan göra ägarbyte utan din vetskap.
__________________
Senast redigerad av pillenotten 2018-06-27 kl. 23:19.
Citera
2018-06-27, 23:48
  #7
Medlem
killawifes avatar
Dessa nasare lever av att folk är okunniga och desperata. Folk som ringer dom har som regel redan försökt att sälja sin bil på blocket och inte lyckats. Nasaren drar nån vals om att det är omöjligt att sälja just deras bil men att de kan köpa den för en bråkdel av dess värde. En del går på det.
Sen finns det givetvis de som är rena bedragare och bara vill sno ens bil eller blåsa en på pengar. Det har dock inget med deras ursprung att göra då det finns rena ariska svenskar som gör detta också. Det finns även en del bilnasare som hävdar att dessa bedragare inte har nåt med deras bransch att göra och att det är de som skapar den dåliga bilden av bilförsäljare som var och varannan människa har av nån anledning. Fan tro´t.

Hur som helst, undvik denna typ av bilnasare. T.o.m. mer än vanliga bilförsäljare.
Citera
2018-06-28, 00:34
  #8
Medlem
IMBILDENs avatar
Tack för alla svar. Känns som jag fått mina fördomar bekräftade.

Man lär sig med tiden alla kodorden, hur dessa gynnare arbetar. Misstänker också starkt att man absolut inte ska inleda någon som helst kontakt med de här personerna. Antingen blir man blåst på bilen, pengarna, eller både och. Alternativt sätter man stopp för affären och blir mordhotad på kuppen och kallad för både det ena och det andra.
Citera
2018-06-28, 01:31
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kontakter med någon sådan?

De annonserar under namn som Kalle, Nisse, Erik, Niklas, osv. Ofta små radannonser i dags- och lokaltidningar.

Är det så snabbt och krångelfritt som de hävdar och framförallt - får man något betalt?
Jag fick begärt pris efter mycket gnäll. Hade en restskult att betala online vilket han visste. Hans förslag var att ta hans 65 000 kontanta kronor o lösa det.
Efter två timmar knölande där växlingsfirman vägrade hans pengar så fixade han ett lån.
Snyggast var när jag gick o rökte. Då ville han sälja annat till mig.

Nu hade jag redan en annan köpare som var en renhårig bilnasare, till samma pris.
Så, jag hade ett par roliga timmar där jag sa nej ett antal gånger.

Edit. Efter två veckor så var den faktiskt upplagad o ut på försäljning hos en större firma i sin stad.
Däremot tjänade han inte riktigt den summa han hade tänkt.
Citera
2018-06-28, 01:34
  #10
Medlem
Vill du inte sälja bilen i egen regi, sälj bilen på auktion! Har testat en gång, så ingen omfattande erfarenhet, men gick över förväntan.

Passar dock inte bilar under ett visst pris - blir inte så mycket kvar efter att avgifterna betalts.
Citera
2018-07-01, 12:11
  #11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av kontakter med någon sådan?

De annonserar under namn som Kalle, Nisse, Erik, Niklas, osv. Ofta små radannonser i dags- och lokaltidningar.

Är det så snabbt och krångelfritt som de hävdar och framförallt - får man något betalt?
Telefonnumret går väl allt som oftast till något oregistrerat kontantkort och finns det någon epostadress så är den typ hnmkijh@något.com

Skulle man ändå drista sig till att ringa så finns det garanterat ingen Kalle, Niklas eller Olle på andra sidan linjen utan snarare Amir, Muhammed eller Hussein eller någon med Taikon-namn.

Om jag nu skulle ha en bil som är värd 5-20 K så skulle jag fasen hellre skrota den än att hålla på med dessa typer. Har man ork och energi så kan man väl ge sig in i träsket men vanligtvis så övergår ju energin man får lägga ner på det hela nyttan.
Citera
2018-07-01, 12:16
  #12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
För några år sedan hade jag en risig SAAB 900 som inte var lönt att laga.
När det blev körförbud ringde jag, en sån där.

Dom fick bilen mot bortforsling, så jag var nöjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback