Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 20:45
  #1
Medlem
Hej, kommer dessa ramen passa bra till det moderkortet eller är dem för bra?

https://www.inet.se/produkt/1900463/asus-prime-z370-a


https://www.inet.se/produkt/5310200/...ance-lpx-svart
Citera
2018-06-27, 20:51
  #2
Medlem
Moderkortet stödjer ram hastigheter upp till 4000mhz men du måste överklocka om du vill upp i mer än 2666mhz.
Citera
2018-06-27, 20:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Moderkortet stödjer ram hastigheter upp till 4000mhz men du måste överklocka om du vill upp i mer än 2666mhz.

Men moderkortet klarar cl 15 och kan använda hela ramen om man sätter på 3000mhz i bios?
Citera
2018-06-27, 20:58
  #4
Medlem
Så moderkortet klarar cl 15 och om jag går in i bios kan jag få 3000mhz?
Citera
2018-06-28, 01:31
  #5
Medlem
Jag vet inte, du får ta och maila Inet.
Men dina ramhastigheter kommer nog vara väldigt ointressanta för dig med tanke på frågorna du har ställt, det är bara dataproffs som märker skillnad på ramhastigheter.
Vad använder du datorn till?
Citera
2018-06-28, 07:22
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Minneskontrollern sitter i processorn och den är bara garanterad att fungera i 2666 MHz.

Nu är det ju dock så att ute i verkligheten med bra moderkort och mycket volt och finlir så verkar ju folk kunna få till runt 4000 MHz.

3000 MHz tror jag inte är några problem med en 8e generations Intelprocessor och moderkortet och minneskitet i fråga.

Mitt 3466 MHz CL 16 Vengeance RGB som skall ha Samsung B-die var dock INTE stabilt med någon av två olika 8700K på ASUS Z370-F Strix med bara XMP på. Det var bättre på MSIs Z370 Gaming 5 och jag hann inte uppleva någon krasch i program där men memtest86 stannade så snart man försökte köra det.
Valde man 3200 MHz fungerade det men moderkortet drog då som standard på 1.5 volt till minnet och jag har ingen aning om timings.
Även med XMP för 3466 MHz minnet fick man väldigt höga spänningar för system agent och VCCIO så det är inte att rekommendera att slå på XMP utan bättre att ställa de spänningarna liksom minnet manuellt till något lägre säkrare och sedan välja 3466 MHz och fylla i timings själv.

Du kan ju exempelvis kolla vad som är standard VCCIO och SA och sätta de manuellt och så sätta spänningen, frekvensen och timingsen som står på det där minneskitet och så köra exempelvis memtest eller liknande och se om det är stabilt ett par timmar eller så, är det inte det kan du väl kolla vad som är låga och fortfarande väldigt säka spänningar för VCCIO & SA / kika om någon annan kan berätta vad de kör och sätta dem.
Du kan ju visserligen bara slå på XMP med och boota så en gång och sedan gå in och kolla vad spänningarna ligger på då, då kommer det antagligen att fungera men med onödigt höga spänningar just för att öka oddsen att det fungerar.

Det som händer med höga spänningar och ripple på dem är att saker skadas över tiden. Köra den högre spänningen kanske fungerar nu men med tiden fungerar det sämre och man måste köra långsammare eller höja spänningen ännu mer för att få det att fungera vilket bara för att man saboterar mer ännu snabbare och får ett ännu sämre chip.

Sedan om man bryr sig om säkerheten på den data man bearbetar och stabiliteten på datorn o.s.v. så är det ju rimligtvis så att det finns en viss risk för att fel uppstår i datan i minnet i normala hastigheter och på de här konsumentprylarna har man ju inte ECC-minnen som kan upptäcka och rätta fel som har uppstått utan felet slår ju igenom. Även om datorn är stabil "normalt" / kortare perioder är det ju mycket möjligt att man har ökat oddsen för att få fel och att man således kanske sparar data som är korrupt eller kör ett program som sedan buggar ur för att något har ändrats i minnet eller så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback