Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 20:36
  #1
Medlem
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad som räknas som normal hyra för en genomsnittlig 2:a i någorlunda centrala delar av större städer såsom Göteborg och Malmö (struntar i Sthlm pga det är ej aktuellt med flytt dit). Är rädd att jag tackar nej till lägenheter pga att jag upplever hyrorna som "för dyra" fastän de kanske är helt "normala". Är 8000 kr normalt för en hyfsat central 2:a med balkong? Själv tycker jag det låter väldigt mycket för en hyreslägenhet, eller?
Citera
2018-06-27, 20:47
  #2
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiljor
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad som räknas som normal hyra för en genomsnittlig 2:a i någorlunda centrala delar av större städer såsom Göteborg och Malmö (struntar i Sthlm pga det är ej aktuellt med flytt dit). Är rädd att jag tackar nej till lägenheter pga att jag upplever hyrorna som "för dyra" fastän de kanske är helt "normala". Är 8000 kr normalt för en hyfsat central 2:a med balkong? Själv tycker jag det låter väldigt mycket för en hyreslägenhet, eller?
Det är en ganska normal hyra.
Citera
2018-06-27, 21:54
  #3
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Det låter billigt 10 000 skulle jag säga. Balkong är åtråvärt i lgh
Med det sagt tycker jag det är helt absurt att människor betalar sådana priser.
Citera
2018-06-27, 22:12
  #4
Avstängd
Varierar massor.. Nu var inte Stockholm aktuellt, men tjejen betalar knappt 3000kr för sin tvåa på 60kvm vid Karlaplan i Sthlm. Morsan betalar närmare 7000kr för en trea på 80kvm i en förortskommun.
Citera
2018-06-27, 22:20
  #5
Medlem
Sasha08s avatar
Billigt
Citera
2018-06-28, 00:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiljor
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad som räknas som normal hyra för en genomsnittlig 2:a i någorlunda centrala delar av större städer såsom Göteborg och Malmö (struntar i Sthlm pga det är ej aktuellt med flytt dit). Är rädd att jag tackar nej till lägenheter pga att jag upplever hyrorna som "för dyra" fastän de kanske är helt "normala". Är 8000 kr normalt för en hyfsat central 2:a med balkong? Själv tycker jag det låter väldigt mycket för en hyreslägenhet, eller?

Allt mellan 7 och 13 tusen är normalt.
Citera
2018-06-28, 01:10
  #7
Medlem
8000 kr för en tvåa, då låter det som om det antingen kan vara nyproduktion eller en äldre lägenhet som har blivit väldigt renoverad. I princip totalrenoverad till nyproduktionsstandard. Hade det exempelvis bara handlat om badrumsrenovering eller renovering av kök, så kan hyran höjas med kanske en femhundring uppåt en tusenlapp beroende på åtgärd. I det första fallet hade det varit lättare att få hyran till 8000 kr per månad, än att bara renovera ett rum och höja hyran därefter.

En normal hyra för en tvåa kan annars ligga på ungefär 4000-5500 kr. Även om man har balkong och bor hyfsat centralt. Men då är det i regel äldre lägenheter.
Citera
2018-06-28, 12:55
  #8
Medlem
NaZdravis avatar
Det är nästan omöjligt att svara på eftersom att det varierar kraftigt och beror på en rad faktorer.


Citat:
Ursprungligen postat av Koiho

En normal hyra för en tvåa kan annars ligga på ungefär 4000-5500 kr. Även om man har balkong och bor hyfsat centralt. Men då är det i regel äldre lägenheter.
Det beror som sagt på, jag bor i 40-talshus ganska centralt och betalar över 5000 för en hyfsat stor etta utan balkong.
__________________
Senast redigerad av NaZdravi 2018-06-28 kl. 12:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback