Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 16:20
  #73
Medlem
De har hört om vårt skitpratande och i översättningen framgår det inte att endast öraon och hjärna tar skada!
Citera
2018-06-29, 16:36
  #74
Medlem
Många misstar sig på japaner som bär munskydd som rädda för att åtdra sig sjukodomar. Det hela kunde inte vara mer fel. Japaner är ett väldigt solidariskt folk och bär masken när de är sjuka för att inte smitta andra. Allt som kommer ut från kroppen anses vara mycket fult, så om du är förkyld, snyt dig aldrig offentligt.

https://jajjaijapan.wordpress.com/20...erna-munskydd/
Citera
2018-06-29, 16:51
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Härskartekniker var det ja. Som sagt, ha en trevlig helg. Har 0, och exakt 0 intresse av att diskutera med rättshaverister. Nu ska jag ta på mig en mask och bara njuta av uppsvinget jag känner av att det är Fredag. Tycker du borde göra detsamma.

Ps, ge mig en källa på att uppsvinget skedde efter pandemin och inte före. Med källa menar jag såklart en källa från en nyhetsbyrå, aka inte en kommersiell skvallertidning från Singapore utan någonting politiskt obundet dvs exempelvis TT eller motsvarande. Kan du inte göra det har du precis bevisat att du inte är ett dugg intresserad av att diskutera sakfrågan utan enbart vill bända ord för att få rätt. Såså, fram med källorna nu som styrker dina påståenden.

Men vad snackar du om? En treåring fattar vad jag menar med min formulering i första inlägget, alltså att fler började använda mask efter pandemin än före den kom, alltså konstant användande, eller menar du att färre börjande använda mask efter pandemin än före? Och jag har redan länkat, tänker inte sitta och överbevisa min tes längre. Jag har ju liksom motbevisat allt du har kommit med hittills och du hittar bara på fler vinklingar att attackera från.

Nä slutdiskuterat nu, min tes stämmer fortfarande, att fler började använda mask efter pandemierna än dom gjorde före pandemierna.
Citera
2018-06-29, 17:21
  #76
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Men vad snackar du om? En treåring fattar vad jag menar med min formulering i första inlägget, alltså att fler började använda mask efter pandemin än före den kom, alltså konstant användande, eller menar du att färre börjande använda mask efter pandemin än före? Och jag har redan länkat, tänker inte sitta och överbevisa min tes längre. Jag har ju liksom motbevisat allt du har kommit med hittills och du hittar bara på fler vinklingar att attackera från.

Nä slutdiskuterat nu, min tes stämmer fortfarande, att fler började använda mask efter pandemierna än dom gjorde före pandemierna.

Hahaha, jag har aldrig någonsin sagt emot att så inte skulle vara fallet. Påstod från första början att människor av naturliga anledningar använder mask i en högre utsträckning i tider av influensa och eventuella pandemier. Det var exakt vad jag skrev, varav du tog det som att jag skulle ha dumförklarat dig.

Citat:
During the 2009 flu pandemic, even more Japanese people started wearing masks on a regular basis.

Kotaku är en spel och nöjesblogg. Hur fan kan du ens föreställa dig att det på något sätt skulle kunna anses vara en seriös källa? Står i övrgt "During" och inte "After" om vi nu skall vara så noga med orden.

Så för att summera: Jag skrev initialt ett svar till dig där jag åsyftade att det är fullt normalt att vid pandemier/influensatider märks ute bland folk att folk använder mask i högre utsträckning än när det inte är pandemier/influensatider, vilket såklart både är logiskt samt sant.

Hur svarar du? Jo, genom att känna dig kränkt och dumförklarad varvid du börjar ösa ur dig en massa svammel som: "Nolla", "förpesta", "sågar dig", etc etc, Det var ju sakligt.

Nåja, skall inte vara sämre så jag lämnar även jag diskussionen då du uppenbarligen inte förstår att du slåss mot väderkvarnar, dvs jag säger inte att du har fel, utan till skillnad från dig ser jag varken prestige eller tävling i att ha rätt till vilket pris somhelst utan tar ödmjukt ett steg tillbaka och låter dig fortsätta din lilla kamp med/mot någon annan haha.

För tredje och sista gången: Trevlig helg.
Citera
2018-06-29, 17:48
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Hahaha, jag har aldrig någonsin sagt emot att så inte skulle vara fallet. Påstod från första början att människor av naturliga anledningar använder mask i en högre utsträckning i tider av influensa och eventuella pandemier. Det var exakt vad jag skrev, varav du tog det som att jag skulle ha dumförklarat dig.



Kotaku är en spel och nöjesblogg. Hur fan kan du ens föreställa dig att det på något sätt skulle kunna anses vara en seriös källa? Står i övrgt "During" och inte "After" om vi nu skall vara så noga med orden.

Så för att summera: Jag skrev initialt ett svar till dig där jag åsyftade att det är fullt normalt att vid pandemier/influensatider märks ute bland folk att folk använder mask i högre utsträckning än när det inte är pandemier/influensatider, vilket såklart både är logiskt samt sant.

Hur svarar du? Jo, genom att känna dig kränkt och dumförklarad varvid du börjar ösa ur dig en massa svammel som: "Nolla", "förpesta", "sågar dig", etc etc, Det var ju sakligt.

Nåja, skall inte vara sämre så jag lämnar även jag diskussionen då du uppenbarligen inte förstår att du slåss mot väderkvarnar, dvs jag säger inte att du har fel, utan till skillnad från dig ser jag varken prestige eller tävling i att ha rätt till vilket pris somhelst utan tar ödmjukt ett steg tillbaka och låter dig fortsätta din lilla kamp med/mot någon annan haha.

För tredje och sista gången: Trevlig helg.

Det står även "on a regular basis" om vi nu ska vara så noga med orden, vilket översätts till att dom fortsatte använda mask även efter pandemin.

Haha, du är långt från en "väderkvarn", jag lämnar diskussionen för att du hela tiden påstår att du skrivit något helt annat än vad du ursprungligen skrev.

För att sammanfatta, jag påstod att det skedde en uppsving av maskanvändandet efter pandemierna (jämfört med före pandemin, så du förstår vad jag pratar om). Du påstod att det inte var någon uppsving utan att det var en normal ökning under pandemin, alltså att användandet efter gick tillbaka till nivån före pandemin (enda sättet att tolka det med tanke på vad jag skrev). Nu påstår du alltså att du inte har sagt det? Trots att det står så i första inlägget? Varför började du hela denna diskussionen om du nu håller med mig om att maskanvändandet ökade efter pandemin mot hur den såg ut före?

Och jämfört med dina försök till härskartekniker så var mina "påhopp" ganska lindriga.

Citerar mitt och ditt första inlägg/svar:

Citat:
Användandet av munskydd fick en stor uppsving i Kina och Japan efter SARS och Avian influensan. Asien är ofta grogrunden för nya influensor pga klimatet och befolkningsmängden och eftersom den ofta uppstår där så får dom ingen / väldigt kort förvarning om att en värre mutation än vanligt har uppstått.

Citat:
Kan bara tala för Japan men vadå uppsving? Så fort det är influensatider eller om det i värsta fall utbryter pandemi så kan du räkna med att se fler masker än i vanliga fall. Är ju inget uppsving direkt, utan snarare helt normalt. Har använts både i Japan och Korea sedan 80-talet.

Du påstår alltså att det inte var något uppsving. Du kanske feltolkade mitt inlägg eftersom du svarar på vad som sker under en pandemi, medans jag skrev vad som hände efter pandemin. Men i vilket fall, även fast det är en trend så är det fortfarande ett uppsving under pandemin, precis som det är ett uppsving i handeln varje år före Jul. Din svenska kanske inte är bra nog för att ha sådana här diskussioner?

Duger Japan times som källa?

https://www.japantimes.co.jp/news/20.../#.WzZYttIzZEY

För det första, där står det att allmänheten började använda mask redan 1918 så även där har du fel. Ytterligare så står det såhär:

Citat:
The turning point seems to have been 2009, when once again the country was in a panic over influenza, this time the H1N1 strain, which was popularly known as the “swine flu.” “All of a sudden, everyone was wearing a mask, so no one felt embarrassed,” Hirooka recalled. “That event went a long way in creating anacceptance for wearing masks in public.”

Vilket man kan tolka som att det efter det blev ännu mer socialt accepterat att använda mask, och att fler därmed började använda mask.
__________________
Senast redigerad av SleePy1 2018-06-29 kl. 18:10.
Citera
2018-06-29, 18:34
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
trams

Här har du lite intressant läsning, förhoppningsvis inser du att länken beskriver dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunnin...3Kruger_effect

Avslutar så, tänker inte läsa några fler av dina patetiska svar.
Citera
2018-06-29, 18:35
  #79
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Nä men sluta nu, jag ställde upp mitt första inlägg mot ditt svar, är du på allvar så korkad så du tror att jag menade att användandet skulle vara högre efter än under pandemin?? Vem som helst utom du fattar vad jag menar, det är helt normal svenska att skriva så, se även tillägget jag gjorde på min föregående post där jag länkat till ännu en källa.

I vilket fall så var det fortfarande ett uppsving under pandemin, något som du påstår att det inte var. Så sjukt trött på dig nu, mer korkad människa får man leta efter. Har motbevisat dig gång på gång, och nu väljer du att tolka något jag skrivit, på korrekt svenska, som något helt annat. Du har inte haft rätt i en enda sak, det enda du kommit med är påståenden som du tagit ur luften.

Vad menar du att jag skulle ha ändrat ur den engelska artikeln under resans gång? Jag har varit konsekvent med mina påståenden hela tiden.

Ge dig nu!

Hahaha Kul att du är trött på mig. Visar trots allt hur mycket det måste betyda för dig att få rätt i diskussionen oavsett om du är totalt off topic eller inte. Skriver exakt samma sak som du gör, dvs att det självfallet är så att ökningen av försäljningen under pandemin givetvis är högre än både före och efter utbrottet. Samt att den efteråt fortsatt vara högre än tidigare.

Exakt detta är vad jag skriver och det komiska är att du själv inte fattar att jag egentligen skriver exakt samma saker som du själv gör, för att du antagligen är så förbannad att du kokar och inte klarar av att tänka rationellt. Lite småhumor på fredagkvällen är enligt mig bara tacksamt haha.

Du har inte motbevisat mig för om du skulle ha motbevisat mig så hade du även motbevisat dig själv, dvs du hade varit motsägelsefull, men det är du såklart inte eller hur? Snacka om att ha huvuden bland molnen. Men kör på förfan. Det här blir bara bättre och bättre.

Sitter just nu med en mask. Tycker du ska testa. Ärligt talat. Är en skön känsla. Du är ju fd tjackpundare, klamydiabärare samt allt däremellan (enligt egen utsago) så ska väl kanske inte döma dig för hårt dvs det gick nog åt några hjärnceller både här och där uppenbarligen.
Citera
2018-06-29, 20:39
  #80
Medlem
GNOMDSs avatar
Dom vill skydda sig mot PK smitta.
Citera
2018-06-30, 22:18
  #81
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
I så fall är det tydligen väldigt många japaner/kineser som åker på riktiga långsemestrar trots att de är sjuka. Har ju svårt att tro att så är fallet, utan det är, som någon redan påpekat, för att "skydda" sig mot luftföroreningar. Naturligtvis hjälper dessa pappersfilter inte ett dugg, men tron kan ju förflytta berg......

Japaner är inga supermänniskor och blir som många andra förkylda. dessutom är man mer benägen att råka ut för diverse förkylningar på just långresor så jag förstår inte riktigt varför du tycker detta är konstigt. Kolla in en grupp med turistande japaner nästa gång du ser dem så märker du att endast ett fåtal bär dessa munskydd.
Kineser däremot använder munskydd för att försöka skydda sig från smög när de befinner sig i hemlandet.
Citera
2018-07-01, 03:17
  #82
Medlem
Det kan vara praktiskt ibland, men vissa har det jämt. Överallt. Inomhus, utomhus. Tror det är någon sorts psykologiskt skydd, har prövat själv och vänjer man sig att andas genom papper hela tiden är det ganska skönt, man blir lite osynlig. Tyvärr är det inte helt accepterat för en icke asiat att ha munskydd.
Citera
2018-07-02, 00:53
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Många misstar sig på japaner som bär munskydd som rädda för att åtdra sig sjukodomar. Det hela kunde inte vara mer fel. Japaner är ett väldigt solidariskt folk och bär masken när de är sjuka för att inte smitta andra. Allt som kommer ut från kroppen anses vara mycket fult, så om du är förkyld, snyt dig aldrig offentligt.

https://jajjaijapan.wordpress.com/20...erna-munskydd/

Det är hyckleri & patetiskt - jag såg en kines/japan vid driving rangen på Kevinge för ngn vecka sedan med vita munskydd. Efter ett tag tog han av det och började röka...

Är det OK att släppa ut röken ock kasta fimpen sedan på marken?? Logiken och sensmoralen är absolut noll! [jag har även sett knäppkineser som i värsta smogen i Kina har alla möjliga filter och reningssystem - och sedan röker idioterna! Med tanke på att rökning ger lika stora skador på mänsklighet som alla andra luftföroreningar tillsammans så bör ju ju rökning totalförbjudas - en av ytterst få saker som f.ö. MP gör rätt]
Citera
2018-07-02, 02:47
  #84
Medlem
75190255508s avatar
Att japaner inte skulle använda munskydd mot föroreningar är heller inte helt sant. Det var en stor uppsving i munskyddsanvändandet när pm2.5-vågen från Kina började bli stor (smogmoln), och nyheterna följde dessa moln ganska så frekvent. Så fort ett moln kom närmare så började folk använda mer masker.

Det var en riktigt stor snackis ett tag, nu hör man sällan någon prata om det över huvud taget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback