Ursprungligen postat av
Vivarus
Collector hade inte så bra recensioner. Så jag vacklar lite på de faktiskt.
Ja, fastän mycket större ( i regel ). Det blir mitt permanenta boende, där jag bor. Folk lånar för hus, sen att hus ( oftast ) ökar, men en sådan buss kommer inte förlora alla pengarna på några år. Speciellt inte de jag tittar på, då de har moderna boenden på insidan och har många bra grejer som håller andrahandsvärdet uppe.
Jag tittar på äldre/begagnad. I samma storlek, utrustning m.m, är det nästintill miljonbelopp. Jag kollar på några hundratusen ( så äldre bussar ).
Skattebefriad. Försäkring trafik strax under 300, från lite mer än dubbelt så mycket för halv, till en bit över 1000 kr för hel ( men inte värt på ett såpass gammalt fordon ). OBS: det jag kollade på just nu, har endast tittat försäkring på ett, men kan tänka mig att priserna ligger omkring där i alla fall.
Med lån, 7000 kr, halvförsäkring, 700 kr, 5000 kr ( jag lägger undan på specifikt konto för hemmet/bussen ). Sen med andra kostnader, bredband 500 ( USB-sticka, urs.. ), vatten/avlopp ( 500 säger vi, mer än väl ). El kommer ifrån solceller, och värme ifrån diesel/pellets. Någon tusenlapp i månaden kan jag tänka mig.
14.700 kr, sen har jag allt omkring mig, men jag lär ligga runt 20.000 kr/månaden. Låter dyrt, men jag betalar ändå mycket tillbaka till mig själv, men också vissa kostnader som är rörliga ( baserat på om jag åker runt mycket, eller står still med bussen ). Sen kan man ju få plötsliga kostnader, men jag är singel och inga barn, så drabbar endast mig själv och jag lägger därför undan extra varje månad, plus att jag har flera tusenlappar efter 20.000 kr, från 10.000 kr och uppåt.
Eftersom jag vare sig har lägenhet ( ca 5500 kr ) eller bil ( lätt detsamma, i snitt per månad, vissa månader mer, vissa mindre ) så finns det bara 11.000 - 12.000 kr där att spara. Sen har jag mer än väl pengar över varje månad. Om vi ser till lån, så är det ca 7000 kr, och det får jag över varje månad ( sen om jag är smart och sparar, eller slösar är en annan femma..).
___
Kanske får ta en titt på ICA, men de krävde enligt han på Compricer en anledning till vad jag ska "investera" i. Men det är ju ett boende, ett permanent, inte hobby, utan där jag ska bo. Hur tror ni de står sig till detta?
Har bara ICA-banken och Collector att välja på ( papper ifrån den sista har han skickat ut, men inget är accepterat förrän jag skriver under, vilket jag inte har bråttom med ), så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, men förblir jag såhär osäker så blir det inget. Ska kännas rätt.
Eftersom jag nu har gjort en UC ( tror jag de kallade det ), vågar man gå till Prisjakt, eller Lendo eller allt vad de kan hitta och göra en annan kontroll eller är det lönlöst då det är samma banker?
Rörigt säkerligen, inte i mina sinnes fulla bruk. Inte onykter, men så mycket i huvudet, så är jag otydlig eller missat något får ni fråga.