Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-07-08, 16:07
  #73
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Blir även korsryggen inkluderat i dessa övningar jämförbart med hur mycket stimulans den får i marklyft?
Nja. Vid skivstångsrodd blir ju träningen för korsryggen statisk, för att hålla dig stabil, och tränar väl främst övre delen av ryggen. Så den är ju inkluderad, men inte som vid marklyft.
Citera
2018-07-08, 16:19
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja. Vid skivstångsrodd blir ju träningen för korsryggen statisk, för att hålla dig stabil, och tränar väl främst övre delen av ryggen. Så den är ju inkluderad, men inte som vid marklyft.

Okej. Så för att få en komplett ryggträning utan marklyft så skulle man alltså kunna köra dina nämnda övningar och även någon komplementövning för korsryggen?
Citera
2018-07-08, 16:21
  #75
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Okej. Så för att få en komplett ryggträning utan marklyft så skulle man alltså kunna köra dina nämnda övningar och även någon komplementövning för korsryggen?
Om man inte vill/kan köra marklyft så, ja, det är dom övningarna jag gör och rygglyft. Även om det kanske inte går att ersätta marklyft som övning fullt ut.
Citera
2018-07-08, 16:24
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Okej. Så för att få en komplett ryggträning utan marklyft så skulle man alltså kunna köra dina nämnda övningar och även någon komplementövning för korsryggen?

Meningen ”komplett ryggträning utan marklyft” får det att krypa i mig. Men med rodd av olika slag och chins/pullups kan man väl hanka sig fram. Fast klarar man inte marklyft så tvivlar jag på att man klarar rodden heller.
Citera
2018-07-08, 18:47
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Meningen ”komplett ryggträning utan marklyft” får det att krypa i mig. Men med rodd av olika slag och chins/pullups kan man väl hanka sig fram. Fast klarar man inte marklyft så tvivlar jag på att man klarar rodden heller.

Har du lust att utveckla dig? Varför skulle ryggträningen inte vara komplett med rodd, chinups och ryggresningar?
Citera
2018-07-08, 19:37
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Har du lust att utveckla dig? Varför skulle ryggträningen inte vara komplett med rodd, chinups och ryggresningar?

Det går inte att komma runt att marklyft är den tyngsta och bästa basövningen för ryggen. Allt annat är garnityr kan man säga. Man kan bygga en stark och bred rygg med enbart marklyft och chins. Detsamma kan man inte säga om tex. rygglyft och latsdrag. Och det är inga fel på de övningarna, tvärtom. Men de är komplementärövningar, inte basövningar.
Citera
2018-07-09, 20:59
  #79
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
Nej du får inga stora biceps eller bröstmuskler av att köra knäböj.
Men om man kör knäböj så hjälper det hormonellt att kunna växa bättre när du väl kör tex bänkpress för bröst och bicepscurls för armar, alltså en kombo

Hur kommer det sig? Vad händer i kroppen när man kör knäböj?
Citera
2018-07-09, 21:08
  #80
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hur kommer det sig? Vad händer i kroppen när man kör knäböj?
http://tyngre.se/artiklar/traening-o...g-av-hormoner/
Citera
2018-07-09, 21:15
  #81
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
http://tyngre.se/artiklar/traening-o...g-av-hormoner/

Det jag sammanfattar artikeln med är att det är osäkert om knäböj gör någon som helst skillnad på styrketräningen i övrigt.
Citera
2018-07-09, 21:26
  #82
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Det jag sammanfattar artikeln med är att det är osäkert om knäböj gör någon som helst skillnad på styrketräningen i övrigt.
Det sker en ökning av hormoner akut, frågan är hur relevant det är för resultaten.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback