Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-27, 10:02
  #1
Medlem
Jag är på något sätt sned i höften och ländryggen. Har gått till typ en miljon naprapater och kiropraktorer, fått skoinlägg, röntgat, kört med PT och fan å hans moster. Oavsett vad jag gör får jag ont i ryggjäveln när jag kör marklyft och squats vilket påverkar alla andra övningar som jag kör.

Nu funderar jag på att begå den största synden man kan begå i styrketräning. Jag funderar på att skita i dom två mest manliga övningar som finns.

Kommer dom släppa i mig i gymmet nu? Är det ok att skita i dessa två övningar?
Citera
2018-06-27, 10:06
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cleancomfort
Jag är på något sätt sned i höften och ländryggen. Har gått till typ en miljon naprapater och kiropraktorer, fått skoinlägg, röntgat, kört med PT och fan å hans moster. Oavsett vad jag gör får jag ont i ryggjäveln när jag kör marklyft och squats vilket påverkar alla andra övningar som jag kör.

Nu funderar jag på att begå den största synden man kan begå i styrketräning. Jag funderar på att skita i dom två mest manliga övningar som finns.

Kommer dom släppa i mig i gymmet nu? Är det ok att skita i dessa två övningar?
Lång historia.

Vill du vara en tank som inte kan röra på dig eller vill du vara lite blandat..rippad men vara som spindelmannen? "Be like water" -Bruce Lee

Då behöver du inte köra några marklyft.
Squats är ett måste, kör utan vikt om det hjälper.
Squats är det bästa som finns.


Fokusera på funktionella muskler och skit istället...så att de gör någon nytta mer än att bara se coolt ut i spegeln. Marklyft och bänkpress är bara till för att se bra ut i spegeln.
Citera
2018-06-27, 10:06
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Både marklyft och knäböj är utmärkta övningar, det är dock inget måste att göra dessa. Du kan ju fortfarande träna både ben och rygg med andra övningar, skulle inte oroa mig över vad någon eventuellt tycker om dig och din träning på gymmet.
Citera
2018-06-27, 10:23
  #4
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Squats är ett måste, kör utan vikt om det hjälper.
Skitsnack.
Citera
2018-06-27, 10:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Skitsnack.
Jag pratar aldrig skitsnack.
Citera
2018-06-27, 10:36
  #6
Medlem
Tycker du ska träna det som sin kropp mår bäst av. Vi är alla olika och vissa saker funkar inte för alla.
Citera
2018-06-27, 11:26
  #7
Medlem
Går det inte så går det inte. Då får man göra det man kan. Kanske hängande övningar med kroppsvikten, calistenics, yoga?
Citera
2018-06-27, 11:30
  #8
Medlem
Går det inte så går det inte, det enda som kommer hända om du fortsätter är att du skadar dig och får sluta gymma helt.

Jag är i samma båt, det spelar ingen roll, man kan fortfarande bli biff.
Citera
2018-06-27, 11:33
  #9
Medlem
Att kunna göra knäböj med sin egen kroppsvikt är en ganska fundamental grej. Du kan lyfta saker enklare, gå i viloläge vid botten, du reser dig/sätter dig ner utan problem. Blir ganska tråkigt om man närmar sig 80 och måste hålla i sig bara för att sätta sig på toan!

Kan också nämna att även jag haft problem med rygg osv, slutade med marklyft men skulle själv aldrig ersätta knäböj .
__________________
Senast redigerad av Putinz 2018-06-27 kl. 11:36.
Citera
2018-06-27, 14:14
  #10
Medlem
Krongjorts avatar

Är du muskulärt sned, ojämn benlängd, eller är det skolios? Det går utmärkt att skippa dessa övningar egentligen, speciellt om du tänker att det ska utföras med extern vikt. Antagligen vore det bra om du körde böj åtminstone, även om det bara är med kroppsvikten, eftersom det är en så pass betydande rörelse för anatomin.

Vad du ska göra istället för böj och mark är lite svårt att svara på, beror också på ifall snedställningen även innefattar rotation. Är det även rotation så kommer så gott som all träning du gör, om den inte utförs efter individuella upplägg, att ha möjlighet att förvärra problemet, även om du skulle köra enbart maskiner.

Det är okej att skippa övningarna, men rekommenderas är att du utför någon form av böj med kroppsvikt, samt utför variationer av detta så som hopp framåt, upp på låda, eller bara rakt upp och gå ned i böj när du landar.

Fast det viktigaste av allt kanske är att du känner att du börjar träna med en rutin som fungerar långsiktigt, fördelen med att ha individuella problem är att man, om man verkligen försöker, finner sina individuella lösningar. Om du väljer bort böj och mark nu, så är det ändå möjligt att du i ett senare skede både vill och kan utföra övningarna. Lycka till.
Citera
2018-06-27, 15:40
  #11
Medlem
Du ska aldrig göra övningar som gör ont. Du kan bli stor och stark av andra övningar, men du bör ändå koncentrera dig på de stora muskelgrupperna. Det är inte okej att använda sin problematik som en ursäkt att bara köra bänk och armar t.ex.

Kör du inte böj är det benspark och lårcurl som gäller, men du måste också lägga tid på både adduktorer (drar ihop benen) och abduktorer (särar på benen). Mycket av det här får man ”gratis” från mark och böj men det får ju inte du.

Viktade hyperextensioner, plankor och nått dynamiskt för höftböjarna, gärna brutalbänk eller liknande kommer du nog också behöva, sen en jävla massa chins.

Edit: Be då till gud att hyperextensionerna räcker för röven annars får du ställa dig med tjejerna och köra kicks i kabelmaskinen.
__________________
Senast redigerad av Yxmord 2018-06-27 kl. 15:44.
Citera
2018-06-27, 15:46
  #12
Medlem
Vilket gym tränar du på? Inga vanliga gym iaf. Finns inte många som kör knäböj eller marklyft där nämligen. Eftersom det verkar vara viktigt för dig att jämföra dig med andra. Är nog ingen som skulle märka att du inte markar på Nordic
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-06-27 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback